Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Analizy molekularne w mikroskali:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analizy molekularne w mikroskali
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technikami analiz DNA w mikroskali
C-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA15
15
wykłady
T-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny2
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA2
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji2
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań3
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji4
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do testu10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technik anlaliz DNA w mikroskali i ich zastosowania
BTna_2A_W08, BTna_2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_U01
Student cechuje się umięjętnością wykorzystania analiz DNA w mikroskali
BTna_2A_U08, BTna_2A_U05C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_K01
Student jest zdolny do oceny korzyści i celowości użycia analiz DNA w mikroskali
BTna_2A_K01C-2T-W-4, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technik anlaliz DNA w mikroskali i ich zastosowania
2,0
3,0Student potrafi wymienić techniki analiz DNA w mikroskali i je krótko scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_U01
Student cechuje się umięjętnością wykorzystania analiz DNA w mikroskali
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu użycia analiz DNA w mikroskali
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_K01
Student jest zdolny do oceny korzyści i celowości użycia analiz DNA w mikroskali
2,0
3,0Student postrzega apliakcyjny charakter analiz DNA w mikroskali w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brzóżka Z., Mikrobioanalityka, OWPW, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny2
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA2
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji2
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań3
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji4
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do testu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2S-O5.2_W01Student posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technik anlaliz DNA w mikroskali i ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTna_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technikami analiz DNA w mikroskali
C-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali
Treści programoweT-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania
T-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić techniki analiz DNA w mikroskali i je krótko scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2S-O5.2_U01Student cechuje się umięjętnością wykorzystania analiz DNA w mikroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
BTna_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali
C-1Zapoznanie studentów z technikami analiz DNA w mikroskali
Treści programoweT-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu użycia analiz DNA w mikroskali
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2S-O5.2_K01Student jest zdolny do oceny korzyści i celowości użycia analiz DNA w mikroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali
Treści programoweT-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji
T-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postrzega apliakcyjny charakter analiz DNA w mikroskali w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0