Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Inżynieria kwasów nukleinowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria kwasów nukleinowych | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii molekularnej. |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie zagadnień związanych z nanotechnologią strukturalną kwasów nukleinowych; aplikacjami biomedycznymi z wykorzystaniem nanostruktur DNA/RNA; procesami funkcjonalizacji DNA; możliwościami edytowania genomów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aktualnymi metodami edytowania genomów roślinnych i zwierzęcych, oraz możliwościami terapii chorób genetycznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z technikami izolacji miRNA z tkanek roślinnych i zwierzęcych; analizy polimorfizmu/mutacji genów miRNA; bioinformatycznej predykcji oddziaływań miRNA-mRNA; obrazowania DNA/RNA (mikroskopia sił atomowych, AFM) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Edytowanie genomów – ZFN, TALEN. | 2 |
T-A-2 | Edytowanie genomów – technologia CRISPR | 2 |
T-A-3 | Edytowanie genomów roślin – przykłady | 2 |
T-A-4 | Edytowanie genomów zwierząt – przykłady. | 2 |
T-A-5 | Terapie chorób genetycznych z wykorzystaniem technik edytowania. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja miRNA z tkanek roślinnych i zwierzęcych | 2 |
T-L-2 | Analiza polimorfizmu (SNP) genów miRNA | 2 |
T-L-3 | Polimorfizm ins-del genów miRNA | 2 |
T-L-4 | Bioinformatyczna analiza genów miRNA | 2 |
T-L-5 | Obrazowanie DNA/RNA – mikroskopia sił atomowych (AFM) | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nanotechnologia strukturalna kwasów nukleinowych | 6 |
T-W-2 | Aplikacje biomedyczne nanostruktur DNA/RNA | 6 |
T-W-3 | Metalizacja DNA | 2 |
T-W-4 | Edytowanie genomów – metody | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Analiza wybranej techniki edytowania na przykładzie publikacji naukowej. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie się do zaliczenia materiału | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne z zastosowaniem komputera i projektora |
M-2 | Praca w grupach laboratoryjnych |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu przedstawionych ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C7_W01 Ma wiedzę z zakresu nanotechnologii strukturalnej kwasów nukleinowych, apliikacji biomedycznych nanostruktur DNA/RNA, edytowania genomów, zmienności genów miRNA. | BTna_2A_W08, BTna_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-A-3, T-W-1, T-A-4, T-A-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C7_U01 Student cechuje się umiejętnością analizy zmienności genów miRNA; potrafi opisać aktualne metody wykorzystywane do edytowania genomów roślinnych i zwierzęcych. | BTna_2A_U06 | — | — | C-3 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C7_K01 Student wykazuje zorientowanie w możliwości wykorzystania inżynierii kwasów nukleinowych, wykorzystania nanostruktur DNA/RNA, procesów funcjonalizowania, metod edytowania genomów, na zmianę właściwości organizmów roślinnych czy zwierzęcych (inżynierii genomów). | BTna_2A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-A-5, T-L-5, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-L-1, T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-L-4, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C7_W01 Ma wiedzę z zakresu nanotechnologii strukturalnej kwasów nukleinowych, apliikacji biomedycznych nanostruktur DNA/RNA, edytowania genomów, zmienności genów miRNA. | 2,0 | |
3,0 | Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C7_U01 Student cechuje się umiejętnością analizy zmienności genów miRNA; potrafi opisać aktualne metody wykorzystywane do edytowania genomów roślinnych i zwierzęcych. | 2,0 | |
3,0 | Na ocenę 3: Student potrafi wyszukiwać informacje z zakresu inżynierii kwasów nukleinowych, opracowywać ogólne wytyczne do edytowania genomu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NBI2A-S-C7_K01 Student wykazuje zorientowanie w możliwości wykorzystania inżynierii kwasów nukleinowych, wykorzystania nanostruktur DNA/RNA, procesów funcjonalizowania, metod edytowania genomów, na zmianę właściwości organizmów roślinnych czy zwierzęcych (inżynierii genomów). | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartość na zagadnienia wykorzystania inżynierii kwasów nukleinowych w życiu człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/, 2018
Literatura dodatkowa
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/, 2018