Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Toksykologia nanomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia nanomateriałów | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień z zakresu: fizjologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi ze stosowania nanocząstek |
C-2 | zapoznanie studenta ze sposobami oceny toksyczności nanocząstek |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena toksyczności wybranych nanocząstek z wykorzystaniem różnych organizmów testowych. | 4 |
T-A-2 | Wyznaczania wybranych parametrów toksyczności (LD50/LC50, DM, IC50) nanomateriałów | 4 |
T-A-3 | Ocena cytotoksyczności na wybrane nanocząstki | 4 |
T-A-4 | Charakterystyka ryzyka zdrowotnego i środowiskowego dla wybranych nanocząstek. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zakres toksykologii. Podstawowe pojęcia w toksykologii | 2 |
T-W-2 | Toksyczność i ekotoksyczność nanomateriałów. Mechanizmy toksycznego działania | 2 |
T-W-3 | Czynniki warunkujące szkodliwe działanie nanomateriału. Zależność między toksycznością a głównymi parametrami fizykochemicznymi nanocząstek | 2 |
T-W-4 | Wytyczne dotyczące charakterystyki właściwości fizykochemicznych wytwarzanych nanocząstek do oceny toksyczności | 2 |
T-W-5 | Różnice w ocenie toksyczności i bezpieczeństwa między substancjami chemicznymi a nanocząstkami. Udział badań in vivo i in vitro w ocenie toksyczności nanocząstek | 2 |
T-W-6 | Bezpieczeństwo nanomateriałów w ujęciu środowiskowym i higieny pracy | 2 |
T-W-7 | Ocena bezpieczeństwa nanomateriałów - regulacje prawne (REACH, CLP, dyrektywy UE i krajowe) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się zajęć i zaliczenia części ćwiczeniowej | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i konwersatoryjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O4.2_W01 Student posiada wiedzę na temat toksyczności i bezpieczeństwa nanocząstek. | BTna_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O4.2_U01 Student dokonuje wstępnej oceny toksyczności wybranych nanocząstek w ujęciu środowiskowym i zdrowotnym. | BTna_2A_U01 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O4.2_K01 Student jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek. | BTna_2A_K03 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-1, T-A-3, T-W-5, T-A-2, T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-W-2, T-A-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O4.2_W01 Student posiada wiedzę na temat toksyczności i bezpieczeństwa nanocząstek. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O4.2_U01 Student dokonuje wstępnej oceny toksyczności wybranych nanocząstek w ujęciu środowiskowym i zdrowotnym. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O4.2_K01 Student jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (ed), Toksykologia współczesna, PWN, Warszawa, 2006
- Saquib Q. (ed.), Cellular and Molecular Toxicology of Nanoparticles, Springer, 2018