Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Nanotechnologia w przemyśle rolno-spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanotechnologia w przemyśle rolno-spożywczym | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy, chemii, biochemii, fizjologii i ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kierunkami zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności oraz zapoznanie z zaletami i zagrożeniami tego kierunku produkcji w aspekcie środowiska i zdrowia człowieka. |
C-2 | Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie produktów ubocznych do produkcji substacji wzbogacających. | 2 |
T-A-2 | Produkcja nowych, bezpiecznych środków ochrony roślin z wykorzystaniem nanocząsteczek. | 2 |
T-A-3 | Kontrola procesów związanych z bezpieczeństwem w przemyśle rolno-spożywczym z wykorzystaniem nanotechnologii. Analiza produktów zawierających GMO. | 3 |
T-A-4 | Nanokapsulacja w rolnictwie. | 2 |
T-A-5 | Kontrola bioaktywności gleby z wykorzystaniem nanotechnologii. | 2 |
T-A-6 | Nanotechnologia w poprawie biodostępności składników pokarmowych. | 2 |
T-A-7 | Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie zrównoważonych nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym | 3 |
T-W-2 | Kierunki zastosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie. Produkcja nawozów i środków ochrony roślin i zagrożenia z tym związane. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym. | 2 |
T-W-5 | Opakowania z bionanokompozytów w przemyśle rolno-spożywczym. Bioaktywne materiały opakowaniowe. | 2 |
T-W-6 | Zalety i zagrożenia nanotechnologii. Bezpieczeństwo nanożywności. | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-3 | Studiowanie zadanej literatury | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie testów |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywnego udziału w dyskusji |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przygotowanego opracowania i przedstawienia go w trakcie zajęć w postaci prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O1.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji. | BTna_2A_W10, BTna_2A_W13, BTna_2A_W12, BTna_2A_W03, BTna_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O1.3_U01 W trakcie zajęć student nabędzie umiejętność zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym. | BTna_2A_U04 | — | — | C-2 | T-A-7, T-A-4, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-A-2 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O1.3_K01 W trakcie zajęć student nabierze otwartej postawy na zastosowanie nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym oraz będzie potrafił ocenić możliwości zastosowania i ograniczenia tej technologii. | BTna_2A_K03, BTna_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-7, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O1.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu zastosowania nanobiotechnologii w przmyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O1.3_U01 W trakcie zajęć student nabędzie umiejętność zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową umiejętność zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTna_2A_NB2-S-O1.3_K01 W trakcie zajęć student nabierze otwartej postawy na zastosowanie nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym oraz będzie potrafił ocenić możliwości zastosowania i ograniczenia tej technologii. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat zastosowania i ograniczeń nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowalczyk Stanisław, Bezpieczeństwo i jakość żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
- Grochowska Renata, Potencjalne scenariusze rozwoju innowacyjności w sektorze rolno-spożywczym po 2020 roku, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2017
- JOANICJUSZ NAZARKO, Redakcja naukowa JOANICJUSZ NAZARKO PODLASKA STRATEGIA ROZWOJU NARODOWA NANOTECHNOLOGII DO 2020 ROKU, Foresight, Białystok, 2013
Literatura dodatkowa
- Jakub Jasiczak, POSTAWY KONSUMENTÓW WO BEC NANOTECHNOLOGII JAKO DETERMINANTA JEJ ROZWOJU RYNKOWEGO, UE w Poznaniu, Poznań, 2009
- Bednarski Włodzimierz, Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017