Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Monitoring of transgenic crops:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring of transgenic crops
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość genetyki i hodowli roślin. Znajomość podstaw inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi możliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa i dostępnych metod badawczych
C-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady.4
T-A-2Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych lub genów docelowych w roślinach uprawnych oraz wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.8
T-A-3Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO. System bezpieczeństwa biologicznego w Polsce.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów zmodyfikowanych genetycznie.2
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady i kierunki modyfikacji genetycznych2
T-W-3Prawne aspekty koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych w wybranych krajach UE. Istota i cele monitorowania GMOs.2
T-W-4Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje prawne. Certyfikowane materiały referencyjne.4
T-W-5Regulacje prawne dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.3
T-W-6Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury17
A-A-3Konsultacje11
A-A-4Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.1_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
BTap_2A_W12, BTap_2A_W14C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.1_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
BTap_2A_U06C-2T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-4M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTZ-A-O3.1_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
BTap_2A_K03C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.1_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O3.1_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wskazywać negatywne skutki zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTap_2A_BTZ-A-O3.1_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wykazać negatywne znaczenia zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
  2. Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hartl D. L., Clark A. G., Podstawy Genetyki Populacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady.4
T-A-2Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych lub genów docelowych w roślinach uprawnych oraz wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.8
T-A-3Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO. System bezpieczeństwa biologicznego w Polsce.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów zmodyfikowanych genetycznie.2
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady i kierunki modyfikacji genetycznych2
T-W-3Prawne aspekty koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych w wybranych krajach UE. Istota i cele monitorowania GMOs.2
T-W-4Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje prawne. Certyfikowane materiały referencyjne.4
T-W-5Regulacje prawne dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.3
T-W-6Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury17
A-A-3Konsultacje11
A-A-4Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O3.1_W01Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
BTap_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji
Treści programoweT-W-3Prawne aspekty koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych w wybranych krajach UE. Istota i cele monitorowania GMOs.
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów zmodyfikowanych genetycznie.
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady i kierunki modyfikacji genetycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O3.1_U01Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji
Treści programoweT-A-2Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych lub genów docelowych w roślinach uprawnych oraz wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.
T-W-5Regulacje prawne dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.
T-W-6Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów.
T-A-1Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady.
T-W-4Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje prawne. Certyfikowane materiały referencyjne.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wskazywać negatywne skutki zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTap_2A_BTZ-A-O3.1_K01Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-2Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji
Treści programoweT-A-3Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO. System bezpieczeństwa biologicznego w Polsce.
T-A-1Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady.
T-A-2Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych lub genów docelowych w roślinach uprawnych oraz wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje studentów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym student potrafi wykazać negatywne znaczenia zmniejszania się bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0