Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Molecular breeding:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molecular breeding
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej
W-2Wiedza z zakresu podstaw hodowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zastosowaniami technik markerów molekularnych w hodowli

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers4
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)4
T-A-3Methods of identification and mapping of QTLs4
T-A-4Methods of marker validation3
15
wykłady
T-W-1Methods of generating molecular markers3
T-W-2Functional markers- strategies of their development2
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding2
T-W-4Strategies of molecular breeding2
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)2
T-W-6Molecular markers for identification of species and varieties used in breeding2
T-W-7Examples of implementation of molecular breeding in development of new varieties2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury20
A-A-3Opracowanie prezentacji na podstawie literatury fachowej10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja własna studenta na temat opracowanej publikacji fachowej z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę po zakończeniu wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_W01
Student ma wiedzę na temat metod zastosowania markerów molekularnych w selekcji i hodowli
BTap_2A_W15, BTap_2A_W08, BTap_2A_W13, BTap_2A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_U01
Student potrafi zaplanować selekcję korzystnych genotypów przy użyciu markerów molekularnych
BTap_2A_U06, BTap_2A_U05, BTap_2A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTZ-A-O4.1_K01
Jest świadomy możliwości i ograniczeń metod hodowli molekularnej w praktyce hodowlanej
BTap_2A_K02C-1T-W-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_W01
Student ma wiedzę na temat metod zastosowania markerów molekularnych w selekcji i hodowli
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O4.1_U01
Student potrafi zaplanować selekcję korzystnych genotypów przy użyciu markerów molekularnych
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Weising K., Nybom H., Wolff K, Kahl G, DNA fingerprinting in plants. Principles, Methods and Applications, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, USA, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Malepszy S. i inni., Biotechnologia roslin, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers4
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)4
T-A-3Methods of identification and mapping of QTLs4
T-A-4Methods of marker validation3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Methods of generating molecular markers3
T-W-2Functional markers- strategies of their development2
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding2
T-W-4Strategies of molecular breeding2
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)2
T-W-6Molecular markers for identification of species and varieties used in breeding2
T-W-7Examples of implementation of molecular breeding in development of new varieties2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury20
A-A-3Opracowanie prezentacji na podstawie literatury fachowej10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O4.1_W01Student ma wiedzę na temat metod zastosowania markerów molekularnych w selekcji i hodowli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
BTap_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTap_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BTap_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zastosowaniami technik markerów molekularnych w hodowli
Treści programoweT-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)
T-W-4Strategies of molecular breeding
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)
T-W-1Methods of generating molecular markers
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding
T-W-2Functional markers- strategies of their development
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja własna studenta na temat opracowanej publikacji fachowej z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę po zakończeniu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O4.1_U01Student potrafi zaplanować selekcję korzystnych genotypów przy użyciu markerów molekularnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
BTap_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BTap_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zastosowaniami technik markerów molekularnych w hodowli
Treści programoweT-A-1Methods of generating PCR-based molecular markers
T-A-2Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS)
T-W-4Strategies of molecular breeding
T-W-5Molecular markers for quantitative trait loci (QTL)
T-W-1Methods of generating molecular markers
T-W-3Examples of markers useful in molecular breeding
T-W-2Functional markers- strategies of their development
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja własna studenta na temat opracowanej publikacji fachowej z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę po zakończeniu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTap_2A_BTZ-A-O4.1_K01Jest świadomy możliwości i ograniczeń metod hodowli molekularnej w praktyce hodowlanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zastosowaniami technik markerów molekularnych w hodowli
Treści programoweT-W-2Functional markers- strategies of their development
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja własna studenta na temat opracowanej publikacji fachowej z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę po zakończeniu wykładów