Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Molecular breeding:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molecular breeding | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw hodowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zastosowaniami technik markerów molekularnych w hodowli |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Methods of generating PCR-based molecular markers | 4 |
T-A-2 | Methods of generating SNP markers through genotyping by sequencing (GBS) | 4 |
T-A-3 | Methods of identification and mapping of QTLs | 4 |
T-A-4 | Methods of marker validation | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Methods of generating molecular markers | 3 |
T-W-2 | Functional markers- strategies of their development | 2 |
T-W-3 | Examples of markers useful in molecular breeding | 2 |
T-W-4 | Strategies of molecular breeding | 2 |
T-W-5 | Molecular markers for quantitative trait loci (QTL) | 2 |
T-W-6 | Molecular markers for identification of species and varieties used in breeding | 2 |
T-W-7 | Examples of implementation of molecular breeding in development of new varieties | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury | 20 |
A-A-3 | Opracowanie prezentacji na podstawie literatury fachowej | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacja własna studenta na temat opracowanej publikacji fachowej z przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę po zakończeniu wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.1_W01 Student ma wiedzę na temat metod zastosowania markerów molekularnych w selekcji i hodowli | BTap_2A_W15, BTap_2A_W08, BTap_2A_W13, BTap_2A_W06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.1_U01 Student potrafi zaplanować selekcję korzystnych genotypów przy użyciu markerów molekularnych | BTap_2A_U06, BTap_2A_U05, BTap_2A_U08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTZ-A-O4.1_K01 Jest świadomy możliwości i ograniczeń metod hodowli molekularnej w praktyce hodowlanej | BTap_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.1_W01 Student ma wiedzę na temat metod zastosowania markerów molekularnych w selekcji i hodowli | 2,0 | Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia. |
3,0 | Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O4.1_U01 Student potrafi zaplanować selekcję korzystnych genotypów przy użyciu markerów molekularnych | 2,0 | Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia. |
3,0 | Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Weising K., Nybom H., Wolff K, Kahl G, DNA fingerprinting in plants. Principles, Methods and Applications, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, USA, 2005
Literatura dodatkowa
- Malepszy S. i inni., Biotechnologia roslin, PWN, Warszawa, 2009