Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Genetic responses to environmental change:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetic responses to environmental change
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie e studentów z możliwościami zastosowania inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-2Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Naturalna teoria ewolucji molekularnej.2
T-A-2Utrzymanie bioróznorodności genetycznej w małych i dużych populacjach.2
T-A-3Metody wykorzystania terapii genowej.2
T-A-4Analiza podstawowych metod izolacji DNA i jego wykorzystanie w analizie różnorodności gatunkowej.2
T-A-5Banki genów zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce.2
10
laboratoria
T-L-1Testy genetyczne - potrzeba stosowania, rodzaje, skuteczność4
T-L-2Fragmenjtacja populacji - metody oceny bioróznorodnośąci genetycznej2
T-L-3Analiza czynników zagrażających bioróżnorodności genetycznej.2
T-L-4Zmienność genetyczna - wariancja genetyczna poligenowa2
10
wykłady
T-W-1Wpływ mutagenów na materiał genetyczny2
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp2
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.2
T-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.2
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć.20
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie studenta do zajęc laboratoryjnych15
A-L-3Praktyczne zaliczenie ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia przedmiotu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D7_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
BTap_2A_W01, BTap_2A_W14C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-4, S-5
BT_2A_BTZ-A-D7_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
BTap_2A_W06T-W-4M-1, M-2, M-3S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D7_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
BTap_2A_U04C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-4, S-5
BT_2A_BTZ-A-D7_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
BTap_2A_U08C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D7_K01
Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
BTap_2A_K02C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
BT_2A_BTZ-A-D7_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
BTap_2A_K01, BTap_2A_K07C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BT_2A_BTZ-A-D7_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
BTap_2A_K05C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D7_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_BTZ-A-D7_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D7_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BT_2A_BTZ-A-D7_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  2. Pod red. Marka Świtońskiego, Postępy genetyki molekularnej bydła i trzody chlewnej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004
  3. Pod red. Olivera Kaysera i Rainera H. Mullera, Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
  4. Pod red. Lecha Zwierzchowskiego, Kazimierza Jaszczaka, Jacka A. Modlińskiego, Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Naturalna teoria ewolucji molekularnej.2
T-A-2Utrzymanie bioróznorodności genetycznej w małych i dużych populacjach.2
T-A-3Metody wykorzystania terapii genowej.2
T-A-4Analiza podstawowych metod izolacji DNA i jego wykorzystanie w analizie różnorodności gatunkowej.2
T-A-5Banki genów zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Testy genetyczne - potrzeba stosowania, rodzaje, skuteczność4
T-L-2Fragmenjtacja populacji - metody oceny bioróznorodnośąci genetycznej2
T-L-3Analiza czynników zagrażających bioróżnorodności genetycznej.2
T-L-4Zmienność genetyczna - wariancja genetyczna poligenowa2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ mutagenów na materiał genetyczny2
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp2
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.2
T-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.2
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie studenta do zajęc laboratoryjnych15
A-L-3Praktyczne zaliczenie ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia przedmiotu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D7_W01Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTap_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie e studentów z możliwościami zastosowania inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Wpływ mutagenów na materiał genetyczny
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D7_W02Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Treści programoweT-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D7_U01Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie e studentów z możliwościami zastosowania inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D7_U02Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie e studentów z możliwościami zastosowania inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D7_K01Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.
T-W-1Wpływ mutagenów na materiał genetyczny
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D7_K02Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BTap_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie e studentów z możliwościami zastosowania inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.
T-W-1Wpływ mutagenów na materiał genetyczny
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-D7_K03Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie e studentów z możliwościami zastosowania inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Ksenotransplantacja - pozytywne i negatywne skutki.
T-W-1Wpływ mutagenów na materiał genetyczny
T-W-3Mutacje genowe i chromosomowe jako podstawowe źródło zmienności.
T-W-2Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp
T-W-5Organizmy modyfikowane genetycznie - szanse i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.