Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Genomics and transcriptomics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genomics and transcriptomics
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge in the area of molecular genetics and genetic engineering

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Presentation of issues associated with genome analysis
C-2Introduction to genomes projects and methods of their accomplishment
C-3Familiarizing with the databases as a way of genomes analysis results

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Functional genomics - aims and methods1
T-A-2Methods for DNA fragments and whole genomes sequencing2
T-A-3Retrotransposon-based markers2
T-A-4Genome-wide association and linkage studies2
T-A-5Projects of genomes analysis2
T-A-6Physical and genetic mapping2
T-A-7Post-transcriptional modifications of RNA4
15
laboratoria
T-L-1Plasmid DNA isolation2
T-L-2Design of restriction map. Restriction analysis.4
T-L-3Mitochondrial DNA isolation and analysis (D-LOOP)4
T-L-4Isolation of total RNA, methods for purification, analysis of isolates2
T-L-5Methods for RNA transcripts analysis3
15
wykłady
T-W-1Genomics development, basic terms, research areas, main genomic projects2
T-W-2Study of genomes structure in different organisms. Methods for genes recognition.2
T-W-3Study of functional DNA elements in genomes2
T-W-4Molecular basis of genomes evolution2
T-W-5RNA classess - features, functions2
T-W-6Comparative analysis of transcripts derived from different animal tissues2
T-W-7Transcription factors and their role in tissue-specific expression3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Attend the classes15
A-A-2Consultation with the teacher6
A-A-3Individual preparing for examination20
A-A-4Written examination4
45
laboratoria
A-L-1Attend the laboratory classes15
A-L-2Study of given literature6
A-L-3Consultation with the teacher2
A-L-4Individual preparing for examination6
A-L-5Written examination1
30
wykłady
A-W-1Attend the lectures15
A-W-2Individual preparing for examination15
A-W-3Consultation with the teacher6
A-W-4Written examination4
A-W-5Literature study5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture
M-2Multimedia presentation by use PC and projector
M-3Work in laboratory groups

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Assessment of student activity and preparation for classes
S-2Ocena podsumowująca: Grade covering the lecture content

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-C5_W01
In the field of knowledge student explains issues of genomic sequences analysis; can define methods for human and animal genomes projects accomplishment
BTap_2A_W07C-3, C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
BT_2A_BTZ-A-C5_W02
Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy.
BTap_2A_W07C-3, C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-C5_U01
Student gained skills for holistic view into the genome, taking into consideartion its structure and function as well as aspects of evolution
BTap_2A_U06C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1
BT_2A_BTZ-A-C5_U02
Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach.
BTap_2A_U06C-3, C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-C5_K01
Student can create an active attitude, has the ability to analyze comprehensive look at the facts and see issues in a broad context.
BTap_2A_K05C-3, C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-C5_W01
In the field of knowledge student explains issues of genomic sequences analysis; can define methods for human and animal genomes projects accomplishment
2,0Student does not have sufficient knowledge of the genomic sequences
3,0Student explains the issues related to the analysis of genomic sequences. He can define methods for analysis the genomes of humans and animals.
3,5Student has sufficient knowledge about genomes projects of different species
4,0Student is able to define and explain issues related to the genomes projects
4,5Student has a wide and well-ordered knowledge concerning genomes of different species
5,0Student next to well-established knowledge can argue the selection of specific methods used in genomic projects
BT_2A_BTZ-A-C5_W02
Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu analizy ekspresji genów
3,0Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy.
3,5Student posiada wystarczajacą wiedzę na temat mechanizmów warunkujących rearanżację genomu
4,0Student samodzielnie potrafi analizować poszczególne funkcje genomu
4,5Student ma szeroką i usystematyzowana wiedzą z zakresu z zakresu transkryptomiki pod kątem badan genomowych
5,0Student posiada bogatą wiedzę oraz potrafi wyciągać wnioski z przedstawianej analizy oraz rearanżacji genomu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-C5_U01
Student gained skills for holistic view into the genome, taking into consideartion its structure and function as well as aspects of evolution
2,0
3,0Student gained skills for holistic view into the genome, taking into consideartion its structure and function as well as aspects of evolution
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-A-C5_U02
Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach.
2,0
3,0Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-C5_K01
Student can create an active attitude, has the ability to analyze comprehensive look at the facts and see issues in a broad context.
2,0
3,0Student can create an active attitude, has the ability to analyze comprehensive look at the facts and see issues in a broad context.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown T.A., Genomes 3rd edition, Garland Science, 2006
  2. Starkey M., Elaswarapu R., Genomics: Essential Methods, John Wiley & Sons, Ltd, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Functional genomics - aims and methods1
T-A-2Methods for DNA fragments and whole genomes sequencing2
T-A-3Retrotransposon-based markers2
T-A-4Genome-wide association and linkage studies2
T-A-5Projects of genomes analysis2
T-A-6Physical and genetic mapping2
T-A-7Post-transcriptional modifications of RNA4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Plasmid DNA isolation2
T-L-2Design of restriction map. Restriction analysis.4
T-L-3Mitochondrial DNA isolation and analysis (D-LOOP)4
T-L-4Isolation of total RNA, methods for purification, analysis of isolates2
T-L-5Methods for RNA transcripts analysis3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genomics development, basic terms, research areas, main genomic projects2
T-W-2Study of genomes structure in different organisms. Methods for genes recognition.2
T-W-3Study of functional DNA elements in genomes2
T-W-4Molecular basis of genomes evolution2
T-W-5RNA classess - features, functions2
T-W-6Comparative analysis of transcripts derived from different animal tissues2
T-W-7Transcription factors and their role in tissue-specific expression3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Attend the classes15
A-A-2Consultation with the teacher6
A-A-3Individual preparing for examination20
A-A-4Written examination4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Attend the laboratory classes15
A-L-2Study of given literature6
A-L-3Consultation with the teacher2
A-L-4Individual preparing for examination6
A-L-5Written examination1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attend the lectures15
A-W-2Individual preparing for examination15
A-W-3Consultation with the teacher6
A-W-4Written examination4
A-W-5Literature study5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-C5_W01In the field of knowledge student explains issues of genomic sequences analysis; can define methods for human and animal genomes projects accomplishment
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-3Familiarizing with the databases as a way of genomes analysis results
C-1Presentation of issues associated with genome analysis
C-2Introduction to genomes projects and methods of their accomplishment
Treści programoweT-L-4Isolation of total RNA, methods for purification, analysis of isolates
T-L-5Methods for RNA transcripts analysis
T-L-1Plasmid DNA isolation
T-L-2Design of restriction map. Restriction analysis.
T-L-3Mitochondrial DNA isolation and analysis (D-LOOP)
T-A-2Methods for DNA fragments and whole genomes sequencing
T-A-3Retrotransposon-based markers
T-A-4Genome-wide association and linkage studies
T-A-5Projects of genomes analysis
T-A-1Functional genomics - aims and methods
T-W-5RNA classess - features, functions
T-W-6Comparative analysis of transcripts derived from different animal tissues
T-W-7Transcription factors and their role in tissue-specific expression
T-W-1Genomics development, basic terms, research areas, main genomic projects
T-W-2Study of genomes structure in different organisms. Methods for genes recognition.
T-W-4Molecular basis of genomes evolution
T-W-3Study of functional DNA elements in genomes
Metody nauczaniaM-3Work in laboratory groups
M-2Multimedia presentation by use PC and projector
M-1Lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of student activity and preparation for classes
S-2Ocena podsumowująca: Grade covering the lecture content
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student does not have sufficient knowledge of the genomic sequences
3,0Student explains the issues related to the analysis of genomic sequences. He can define methods for analysis the genomes of humans and animals.
3,5Student has sufficient knowledge about genomes projects of different species
4,0Student is able to define and explain issues related to the genomes projects
4,5Student has a wide and well-ordered knowledge concerning genomes of different species
5,0Student next to well-established knowledge can argue the selection of specific methods used in genomic projects
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-C5_W02Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-3Familiarizing with the databases as a way of genomes analysis results
C-1Presentation of issues associated with genome analysis
C-2Introduction to genomes projects and methods of their accomplishment
Treści programoweT-L-4Isolation of total RNA, methods for purification, analysis of isolates
T-L-5Methods for RNA transcripts analysis
T-L-1Plasmid DNA isolation
T-L-2Design of restriction map. Restriction analysis.
T-L-3Mitochondrial DNA isolation and analysis (D-LOOP)
T-A-2Methods for DNA fragments and whole genomes sequencing
T-A-3Retrotransposon-based markers
T-A-4Genome-wide association and linkage studies
T-A-5Projects of genomes analysis
T-A-1Functional genomics - aims and methods
T-W-5RNA classess - features, functions
T-W-6Comparative analysis of transcripts derived from different animal tissues
T-W-7Transcription factors and their role in tissue-specific expression
T-W-1Genomics development, basic terms, research areas, main genomic projects
T-W-2Study of genomes structure in different organisms. Methods for genes recognition.
T-W-4Molecular basis of genomes evolution
T-W-3Study of functional DNA elements in genomes
Metody nauczaniaM-3Work in laboratory groups
M-2Multimedia presentation by use PC and projector
M-1Lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of student activity and preparation for classes
S-2Ocena podsumowująca: Grade covering the lecture content
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu analizy ekspresji genów
3,0Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy.
3,5Student posiada wystarczajacą wiedzę na temat mechanizmów warunkujących rearanżację genomu
4,0Student samodzielnie potrafi analizować poszczególne funkcje genomu
4,5Student ma szeroką i usystematyzowana wiedzą z zakresu z zakresu transkryptomiki pod kątem badan genomowych
5,0Student posiada bogatą wiedzę oraz potrafi wyciągać wnioski z przedstawianej analizy oraz rearanżacji genomu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-C5_U01Student gained skills for holistic view into the genome, taking into consideartion its structure and function as well as aspects of evolution
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1Presentation of issues associated with genome analysis
C-2Introduction to genomes projects and methods of their accomplishment
Treści programoweT-W-2Study of genomes structure in different organisms. Methods for genes recognition.
T-W-4Molecular basis of genomes evolution
T-W-3Study of functional DNA elements in genomes
Metody nauczaniaM-3Work in laboratory groups
M-2Multimedia presentation by use PC and projector
M-1Lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of student activity and preparation for classes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student gained skills for holistic view into the genome, taking into consideartion its structure and function as well as aspects of evolution
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-C5_U02Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-3Familiarizing with the databases as a way of genomes analysis results
C-1Presentation of issues associated with genome analysis
C-2Introduction to genomes projects and methods of their accomplishment
Treści programoweT-L-4Isolation of total RNA, methods for purification, analysis of isolates
T-L-5Methods for RNA transcripts analysis
T-L-1Plasmid DNA isolation
T-L-2Design of restriction map. Restriction analysis.
T-L-3Mitochondrial DNA isolation and analysis (D-LOOP)
T-A-2Methods for DNA fragments and whole genomes sequencing
T-A-3Retrotransposon-based markers
T-A-4Genome-wide association and linkage studies
T-A-5Projects of genomes analysis
T-A-1Functional genomics - aims and methods
T-W-5RNA classess - features, functions
T-W-6Comparative analysis of transcripts derived from different animal tissues
T-W-7Transcription factors and their role in tissue-specific expression
Metody nauczaniaM-3Work in laboratory groups
M-2Multimedia presentation by use PC and projector
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of student activity and preparation for classes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-C5_K01Student can create an active attitude, has the ability to analyze comprehensive look at the facts and see issues in a broad context.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-3Familiarizing with the databases as a way of genomes analysis results
C-1Presentation of issues associated with genome analysis
C-2Introduction to genomes projects and methods of their accomplishment
Treści programoweT-A-1Functional genomics - aims and methods
T-W-1Genomics development, basic terms, research areas, main genomic projects
T-W-2Study of genomes structure in different organisms. Methods for genes recognition.
T-W-4Molecular basis of genomes evolution
T-W-3Study of functional DNA elements in genomes
Metody nauczaniaM-3Work in laboratory groups
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of student activity and preparation for classes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student can create an active attitude, has the ability to analyze comprehensive look at the facts and see issues in a broad context.
3,5
4,0
4,5
5,0