Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Business ethic:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Business ethic
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of philosophy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Familiarity with locating morality among other interpersonal relationship regulators. Familiarity with basic terms regarding business ethics.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business ethics specificity- basic terms, attitudes, problems.3
T-W-2Typical business ethics approaches according to regional, religious cultural and philosophical orientations.2
T-W-3Ethics traditions regarding moral business problems- Christianity, Kant’s test and utilitarian test.2
T-W-4Basic values display in economical life- society’s and individual responsibility2
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective.2
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.2
T-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Attendance15
A-W-2Studying literature before conversational lecture.5
A-W-3Preparing and writing an essay10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture
M-3Conversational lecture.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.4_W01
The student is familiar with basic business ethics terminology and problems.
BTap_2A_W02C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.4_U01
The student has the ability to interpret ethical programs and ethical codes in relation to professional activity.
BTap_2A_U01C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.4_K01
the student is competent in the field of identifying ethical dilemmas and responsible solving them in both personal and professional spheres.
BTap_2A_K04, BTap_2A_K06C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.4_W01
The student is familiar with basic business ethics terminology and problems.
2,0
3,0the student is familiar with basic business ethics problems and terminology.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.4_U01
The student has the ability to interpret ethical programs and ethical codes in relation to professional activity.
2,0
3,0the student has the ability to identify strictly ethical issues from company programs and codes.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.4_K01
the student is competent in the field of identifying ethical dilemmas and responsible solving them in both personal and professional spheres.
2,0
3,0student’s individual ethic standards influence his or her interpersonal relationships.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
  2. Chrysides G. D., Kaler J. H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
  3. Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
  2. Blanchard K., Peale N. V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
  3. Porter M. E., Prahalad C. K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business ethics specificity- basic terms, attitudes, problems.3
T-W-2Typical business ethics approaches according to regional, religious cultural and philosophical orientations.2
T-W-3Ethics traditions regarding moral business problems- Christianity, Kant’s test and utilitarian test.2
T-W-4Basic values display in economical life- society’s and individual responsibility2
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective.2
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.2
T-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance15
A-W-2Studying literature before conversational lecture.5
A-W-3Preparing and writing an essay10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.4_W01The student is familiar with basic business ethics terminology and problems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W02posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Familiarity with locating morality among other interpersonal relationship regulators. Familiarity with basic terms regarding business ethics.
Treści programoweT-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.
T-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business ethics specificity- basic terms, attitudes, problems.
T-W-2Typical business ethics approaches according to regional, religious cultural and philosophical orientations.
T-W-3Ethics traditions regarding moral business problems- Christianity, Kant’s test and utilitarian test.
T-W-4Basic values display in economical life- society’s and individual responsibility
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective.
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.
Metody nauczaniaM-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture
M-3Conversational lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0the student is familiar with basic business ethics problems and terminology.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.4_U01The student has the ability to interpret ethical programs and ethical codes in relation to professional activity.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Familiarity with locating morality among other interpersonal relationship regulators. Familiarity with basic terms regarding business ethics.
Treści programoweT-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.
T-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business ethics specificity- basic terms, attitudes, problems.
T-W-2Typical business ethics approaches according to regional, religious cultural and philosophical orientations.
T-W-3Ethics traditions regarding moral business problems- Christianity, Kant’s test and utilitarian test.
T-W-4Basic values display in economical life- society’s and individual responsibility
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective.
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.
Metody nauczaniaM-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture
M-3Conversational lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0the student has the ability to identify strictly ethical issues from company programs and codes.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.4_K01the student is competent in the field of identifying ethical dilemmas and responsible solving them in both personal and professional spheres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BTap_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
Cel przedmiotuC-1Familiarity with locating morality among other interpersonal relationship regulators. Familiarity with basic terms regarding business ethics.
Treści programoweT-W-7Ethical negotiation rules. Problem of social engineering manipulations in moral values sphere.
T-W-1Ethics as a knowledge discipline. Business ethics specificity- basic terms, attitudes, problems.
T-W-2Typical business ethics approaches according to regional, religious cultural and philosophical orientations.
T-W-3Ethics traditions regarding moral business problems- Christianity, Kant’s test and utilitarian test.
T-W-4Basic values display in economical life- society’s and individual responsibility
T-W-5Responsibility relations on company level – employee perspective, managerial perspective.
T-W-6Ethical aspect of company’s functioning – company’s social environment; positive competition rules, advertising ethics, company ethic codes.
Metody nauczaniaM-1Informational lecture.
M-2Problem-focused lecture
M-3Conversational lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity (literature familiarity) during conversational lecture
S-2Ocena podsumowująca: Grade based on student’s ability to consider problem related terms based on the written essay.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student’s individual ethic standards influence his or her interpersonal relationships.
3,5
4,0
4,5
5,0