Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection
Sylabus przedmiotu Monitoring of transgenic crops:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring of transgenic crops | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość genetyki i hodowli roślin. Znajomość podstaw inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi możliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa i dostępnych metod badawczych |
C-2 | Celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał, jakim są genetycznie zmodyfikowane odmiany roślin uprawnych w kontekście ich wykorzystania, jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady. | 4 |
T-A-2 | Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych lub genów docelowych w roślinach uprawnych oraz wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. | 8 |
T-A-3 | Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO. System bezpieczeństwa biologicznego w Polsce. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do biotechnologii. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów zmodyfikowanych genetycznie. | 2 |
T-W-2 | Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady i kierunki modyfikacji genetycznych | 2 |
T-W-3 | Prawne aspekty koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych w wybranych krajach UE. Istota i cele monitorowania GMOs. | 2 |
T-W-4 | Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje prawne. Certyfikowane materiały referencyjne. | 4 |
T-W-5 | Regulacje prawne dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO. | 3 |
T-W-6 | Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 17 |
A-A-3 | Konsultacje | 11 |
A-A-4 | Zaliczenie | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 11 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Prezentacje studentów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.1_W01 Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | BTap_2A_W12, BTap_2A_W14 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.1_U01 Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności | BTap_2A_U06 | — | — | C-2 | T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-4 | M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTZ-A-O3.1_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | BTap_2A_K03 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.1_W01 Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu ochrony zasobów genowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.1_U01 Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym student potrafi wskazywać negatywne skutki zmniejszania się bioróżnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTZ-A-O3.1_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym student potrafi wykazać negatywne znaczenia zmniejszania się bioróżnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
- Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Hartl D. L., Clark A. G., Podstawy Genetyki Populacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009