Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection
Sylabus przedmiotu Risks resulting from the use of GMOs:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Risks resulting from the use of GMOs | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość genetyki, hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznej oraz podstaw biotechnologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów) |
C-2 | Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodpornienia na pestycydy |
C-3 | Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady uwalniania GMO do środowiska. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach | 4 |
T-A-2 | Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych lub genów docelowych w roślinach uprawnych oraz wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. | 8 |
T-A-3 | Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów UE. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w UE | 2 |
T-W-2 | Potencjalne zagrożenie dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny BT oraz genów odporności na glifosat i glufosynat | 2 |
T-W-3 | Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. | 2 |
T-W-4 | Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i dodatkiem GMO. Produkty żywnościowe z roślin transgenicznych na rynku krajowych i UE | 2 |
T-W-5 | Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających w uprawy roślin GM. | 2 |
T-W-6 | Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i certyfikację żywności GM. | 1 |
T-W-7 | Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów genowych jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 16 |
A-A-3 | Konsultacje indywidualne | 8 |
A-A-4 | Omówienie wyników, zaliczenie przedmiotu | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje indywidualne | 5 |
A-W-3 | zaliczenie materiału i omówienie wyników | 5 |
A-W-4 | Samodzielne powtórzenie materiału | 15 |
A-W-5 | Przygotowanie do dyskusji | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | prezentacja multimedialna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTZ-A-O3.2_W01 uzyskanie wiedzy na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie | BTap_2A_W02, BTap_2A_W07, BTap_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_U01 Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO | BTap_2A_U04, BTap_2A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_K01 Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat | BTap_2A_K02, BTap_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTZ-A-O3.2_W01 uzyskanie wiedzy na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym student opanowal wiedzę na temat celów i metod tworzenia GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_U01 Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O3.2_K01 Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat | 2,0 | student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego |
3,0 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego. | |
3,5 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego | |
4,0 | student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie | |
4,5 | student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego | |
5,0 | student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Środowiska, Organizmy modyfikowane genetycznie, http://gmo.ekoportal.pl/, Warszawa, 2012
- P. Węgleński (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006, wydanie 6 zmienione
- Gajewski W., Węgleński P, Inżynieria genetyczna, PWN, Warszawa, 2011, kilka wydań
- Allison L. A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2007
- Jendrośka J. i Jerzmański J. (red.), Prawo ochrony środowiska dla praktyków, Verlag Dashofer, Warszawa, 2011, wydawnictwo ciągłe, aktualizowane kwartalnie
Literatura dodatkowa
- Newell John tłum. z ang. A. Bartoszek-Pączkowska, W roli stwórcy? Dokąd zmierza inżynieria genetyczna, WTN, Warsyawa, 1997