Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu CHEMICAL AND MOLECULAR THERMODYNAMICS:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | CHEMICAL AND MOLECULAR THERMODYNAMICS | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of mathematics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student will be able to: 1. Demonstrate basic knowledge of chemical thermodynamics and molecular thermodynamics of fluid phase equilibria. 2. Describe the scientific principles associated with solving thermodynamic problems. |
C-2 | Student will be able to solve engineering problems associated with chemical and molecular thermodynamics. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Solving of problems presented on lectures with computer assistance. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction: the terminology of thermodynamics, the variables and quantities. Thermodynamics principles for open systems. Work in open system. The First Law of thermodynamics for open systems. The Second Law of thermodynamics. The PVT behavior of fluids. Generalized equation of state. Heat effects due to change of temperature, pressure or change of phase. Mixing heat effects. Chemical heat effects. Principles of phase equilibrium and applied phase equilibrium. Additional topics in phase equilibrium: Activity coefficients based on Henry’s law, the solubility of gases in liquids, solid-liquid equilibria. Chemical equilibrium. Gibbs-Helmholtz equation. Qualitative interpretation of Van’t Hoff equation. Coupled reaction. Intermolecular forces, Corresponding states, and Osmotic systems. Electrolyte solutions. High-pressure phase equilibria. A brief introduction to statistical thermodynamics. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in class | 28 |
A-L-2 | Written test | 2 |
A-L-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 28 |
A-W-2 | Written exam | 2 |
A-W-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Computer laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Lecture: written exam |
S-2 | Ocena formująca: Computer laboratory: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 Student demonstrates basic knowledge of scientific principles associated with solving thermodynamic problems. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 Student can solve engineering problems associated with chemical and molecular thermodynamics. | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of chemical thermodynamics. | — | — | C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 Student demonstrates basic knowledge of scientific principles associated with solving thermodynamic problems. | 2,0 | |
3,0 | Studen can describe basic scientific principles associated with solving thermodynamic problems. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 Student can solve engineering problems associated with chemical and molecular thermodynamics. | 2,0 | |
3,0 | Student can solve basic engineering problems associated with chemical and molecular thermodynamics. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of chemical thermodynamics. | 2,0 | |
3,0 | Student understands at the basic level the need for continuous training and development in the field of chemical thermodynamics. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice Hall PTR, New Jersey, 1999
- H.D.B. Jenkins, Chemical Thermodynamics at Glance, Blackwell Publishing Ltd, Oxford, 2008
- J.M. Prausnitz, R.N. Lichtenthaler, E.G. de Azevedo, Molecular Thermodynamics of Fluid Phase Equilibria, Prentice Hall PTR, New Jersey, 2001