Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Thermodynamics with chemical engineering applications:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Thermodynamics with chemical engineering applications | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of mathematics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student will be able to: 1. Demonstrate basic knowledge of thermodynamics. 2. Identify the various types of thermodynamic equilibria. 3. Understand mass and energy balances. 4. Describe the scientific principles associated with solving thermodynamic problems. |
C-2 | Student will be able to solve typical calculation problems associated with thermodynamics. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Solving of problems presented on lectures with computer assistance. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macroscopic, microscopic, and molecular aspects of thermodynamics. Problems and concepts at the interface of mechanics and thermodynamics. Phases, interfaces, dispersions, and the first three principles of thermodynamics. Internal energy, the First Law, heat, conservation of total energy, mass and energy balances, enthalpy, and heat capacities. Equations of state for one-component and multicomponent systems. Applications of the mass and energy balances and the equations of state to several classes of thermodynamic problems. The Second Law, absolute temperature, entropy definition and calculation, and entropy inequality. Further implications of the Second Law. Introduction of the Helmholtz free energy, Gibbs free energy, chemical potential, and applications to phase equilibria, heat transfer, and mass transfer. Thermodynamic fugacity, thermodynamic activity, and other thermodynamic functions (U, H, S, A, G, μi) of ideal and nonideal solutions. Vapor–liquid equilibria with applications to distillation. Gas–liquid equilibria and applications to gas absorption or desorption. Applications to liquid–liquid equilibria and liquid–liquid extraction. Osmosis, osmotic pressure, osmotic equilibrium, and reverse osmosis. The Third Law and the molecular basis of the Second and Third Laws. Chemical reaction equilibria. One reaction. Chemical reaction equilibria. Two or more reactions occurring simultaneously. Applications of thermodynamics to energy engineering and environmental engineering. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in class | 28 |
A-L-2 | Written test | 2 |
A-L-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 28 |
A-W-2 | Written exam | 2 |
A-W-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Computer laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Lecture: written exam |
S-2 | Ocena formująca: Computer laboratory: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 Student demonstrates basic knowledge of thermodynamics. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 Student can solve calculation problems associated with thermodynamics. | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of process thermodynamics. | — | — | C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 Student demonstrates basic knowledge of thermodynamics. | 2,0 | |
3,0 | Student describes the scientific principles associated with solving thermodynamic problems. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 Student can solve calculation problems associated with thermodynamics. | 2,0 | |
3,0 | Student can solve basic calculation problems associated with thermodynamics. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of process thermodynamics. | 2,0 | |
3,0 | Student understands at the basic level the need for continuous training and development in the field of process thermodynamics. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice Hall PTR, New Jersey, 1999
- H.D.B. Jenkins, Chemical Thermodynamics at Glance, Blackwell Publishing Ltd, Oxford, 2008
- M.B. Cutlip, M. Shacham, Problem solving in chemical engineering with numerical methods, Prentice Hall International Series in the Physical and Chemical Engineering Sciences, New Jersey, 2008
- H.S. Fogler, Elements of chemical reaction engineering, Prentice Hall International Series in the Physical and Chemical Engineering Sciences, New Jersey, 2006, 4th ed.
- E.I. Franses, Thermodynamics with Chemical Engineering Applications, Cambridge University Press, Cambridge, 2014