Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu APPLIED PETROLEUM RESERVOIR ENGINEERING:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | APPLIED PETROLEUM RESERVOIR ENGINEERING | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of mathematics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student will be able to: 1. Demonstrate basic knowledge of applied petroleum reservoir engineering. 2. Identify the various types of reservoirs and reservoirs fluids. 3. Describe the scientific principles associated with oil recovery processes. |
C-2 | Student will be able to calculate reservoir mass balances and natural gases and oils properties. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Solving of problems presented on lectures with computer assistance. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to reservoir engineering: history, reservoirs types defined with reference to phase diagrams. Review of: rock properties, gas properties, crude oil properties, reservoir water properties. Derivation of material balance equation. Single-phase gas reservoirs. Gas reservoirs as storage reservoirs. Gas-condensate reservoirs. Calculation of initial gas and oil. Undersaturated oil reservoirs (material balances in). Saturated oil reservoirs. Mass balance in saturated reservoirs. Volatile oil reservoirs. Maximum efficient rate (MER). Single-phase fluid flow in reservoirs. Productivity index. Water influx. The displacement of oil and gas. Introduction to enhanced oil recovery processes. Job functions of the reservoir engineer. Prediction of future production rates from a given reservoir or specific well. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in class | 28 |
A-L-2 | Written test | 2 |
A-L-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 28 |
A-W-2 | Written exam | 2 |
A-W-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Computer laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Lecture: written exam |
S-2 | Ocena formująca: Computer laboratory: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 Student demonstrates basic knowledge on applied petroleum reservoir engineering. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 Student can calculate reservoir mass balances and natural gases and oils properties. | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of petroleum reservoir engineering. | — | — | C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 Student demonstrates basic knowledge on applied petroleum reservoir engineering. | 2,0 | |
3,0 | Student can describe types and characteristics of oil and gas reservoirs. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 Student can calculate reservoir mass balances and natural gases and oils properties. | 2,0 | |
3,0 | Student can calculate simple reservoir mass balances and basic properties of natural gases and oils. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of petroleum reservoir engineering. | 2,0 | |
3,0 | Student understands at the basic level the need for continuous training and development in the field of petroleum reservoir engineering. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice Hall PTR, New Jersey, 1999
- B.C. Craft, M.F. Hawkins, Applied Petroleum Reservoir Engineering, Prentice Hall PTR, New Jersey, 1991
- B.E. Poling, J.M. Prausnitz, J.P. O’Connel, The Properties of Gases and Liquids, McGraw-Hill, New York, 2001