Sylabus przedmiotu Optimization Approach to Statistical Decision-Making:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów |
Wymiana międzynarodowa |
Forma studiów |
studia stacjonarne |
Poziom |
drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta |
|
Obszary studiów |
— |
Profil |
|
Moduł |
— |
Przedmiot |
Optimization Approach to Statistical Decision-Making |
Specjalność |
przedmiot wspólny |
Jednostka prowadząca |
Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów |
Nauczyciel odpowiedzialny |
Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> |
Inni nauczyciele |
|
ECTS (planowane) |
6,0 |
ECTS (formy) |
6,0 |
Forma zaliczenia |
zaliczenie |
Język |
polski |
Blok obieralny |
— |
Grupa obieralna |
— |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|
wykłady | W | 1 | 30 | 2,5 | 0,40 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 1 | 30 | 3,5 | 0,60 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|
W-1 | Fundamentals of optimization, fundamentals of probability, fundamentals of statistics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|
C-1 | A objective of the course is give to students of modern methods for the best possible use of the observations for purposes of statistical test and estimation procedures as well as optimal decision-making in the final. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
T-A-1 | The solution of practical problems related to issues discussed during lectures. | 30 |
| 30 |
---|
wykłady |
---|
T-W-1 | Definition of the statistical decision problem; distribution function of random variable; decision rule concept; a randomized decision rule; loss, cost, and risk functions; Bayes and minimax solutions of the decision problem; complete classes of decision rules; relation to von Neumann's theory of games; formulation and testing of statistical hypothesis; regression and correlation analysis; discussion of some special cases. | 14 |
T-W-2 | Ordering and ranking of performance between decision functions; admissibility; admissible decision functions, inadmissible decision functions; feasible and admissible risk functions; Pareto domination; Pareto frontier; Bayes optimality; minimaxity; some relationships between the concepts of admissibility, Bayes optimality, and minimaxity; solution methods of optimization problems of statistical decisions; discussion of some special cases. | 14 |
T-W-3 | Evaluation of knowledge. | 2 |
| 30 |
---|
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
A-A-1 | Participation in classes. | 30 |
A-A-2 | Preparation of homeworks. | 70 |
A-A-3 | Preparation to the practical competence evaluation. | 5 |
| 105 |
---|
wykłady |
---|
A-W-1 | Participation in classes. | 30 |
A-W-2 | Own study of the literature. | 35 |
A-W-3 | Preparation to the knowledge evaluation. | 10 |
| 75 |
---|
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
WM-WTMiT_2-_??_W01 Upon successful completion of this course, the students will be prepared to apply optimization methods as well as modern statistical decision theory and statistical methods to design, development and operational evaluation of engineering objects and systems. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
WM-WTMiT_2-_??_U01 The ability to use the acquired knowledge to solve practical problems. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
WM-WTMiT_2-_??_K01 Improvement of social and personal competencies including self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills, responsible decision-making and others. Encouraging dialogue and mutual respect between peoples of different nations, cultures and faiths. | — | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Bross I.D.J., Design for Decision, The Macmillan Company, New York, 1959
- Grima P., Absolute Certainty and Other Fiction: The Secrets of Statistics, RBA Coleccionables, 2012
Literatura dodatkowa
- DeGroot M.H., Optimal statistical decisions, McGraw-Hill, Inc., New York, 1970
- R. Fletcher, Practical Methods of Optimization, John Wiley & Sons, Ltd., Padstow, Cornwall, 1987
- Lehmann E.L., Romano J.P., Testing Statistical Hypotheses, Springer International Publishing AG., 2005