Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu WATER CHEMISTRY:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | WATER CHEMISTRY | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Taken at least one undergraduate course in general chemistry; Taken at least one undergraduate course in physics; Comfort with doing some math |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To introduce the student to a knowledge of physical and chemical parameters of water and processes that control the composition of water in environments. |
C-2 | To illustrate elementary chemical water analysis and to provide the student with a knowledge of data interpretation. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Basic physical and chemical water parameters - pH, dissolved oxygen, conductance | 2 |
T-L-2 | Buffer system | 2 |
T-L-3 | Determination of water hardness and alkalinity | 4 |
T-L-4 | Determination and signification of chosen metals in water | 4 |
T-L-5 | Determination of nitrogen (ammonia, nitrate, nitrite), phosphorus compounds in water | 4 |
T-L-6 | Determination of organic matter | 2 |
T-L-7 | Interpretation of chemical analyses | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Physical and chemical properties of the water; Kinds of waters and their essential characteristics | 3 |
T-W-2 | Standard methods of the quantitative chemical water analysis, the principles for water sampling | 1 |
T-W-3 | The carbonate buffer system, pH, organic contaminant, BZT, ChZT, acid and alkaline neutralization capacity; the most frequent pollution and their sources | 4 |
T-W-4 | Technology treatment of ground and surface water for drinking purposes, basic and advanced processes in water treatment | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | presence at laboratory classes | 20 |
A-L-2 | prepareing raports | 16 |
A-L-3 | participation in the consultations | 8 |
A-L-4 | preparing to pass laboratory classes | 16 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | presence at lectures | 15 |
A-W-2 | reading literature | 18 |
A-W-3 | preparing to pass lectures | 21 |
A-W-4 | consultation | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedia lecture |
M-2 | practical exercises |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Continuous asssessment, reports |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
S-3 | Ocena formująca: discussion during the classes |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_W01 Student has the knowledge of basic processes in natural waters and the ability to assess the usage of surface waters in particular purpose based on results of chemical analysis | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_U01 Student has a working knowledge in hydrochemical laboratory and establishes the basic physical-chemical parameters in water | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-2 | M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_K01 Student understands water pollution issues in a global and societal context and collaborates and solves problems in group. | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-2 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_W01 Student has the knowledge of basic processes in natural waters and the ability to assess the usage of surface waters in particular purpose based on results of chemical analysis | 2,0 | |
3,0 | Student has the basic knowledge of the physical, chemical, and biological water and wastewater treatment processes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_U01 Student has a working knowledge in hydrochemical laboratory and establishes the basic physical-chemical parameters in water | 2,0 | |
3,0 | Student has a working knowledge in hydrochemical laboratory and establishes the basic physical-chemical parameters in wate at the basic level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_K01 Student understands water pollution issues in a global and societal context and collaborates and solves problems in group. | 2,0 | |
3,0 | Student understands water pollution issues in a global and societal context and collaborates and solves problems in group at the basic level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mark M. Benjamin, Water Chemistry, Waveland Press, New York, 2014
- Patrick Brezonik, William Arnold, Water chemistry, Oxford University Press, xford, 2011
Literatura dodatkowa
- Barbara H., Drinking Water Chemistry: A Laboratory Manual., CRC Press, 2001
- Evangelou V.P., Environmental, Soil and Water Chemistry: Principles and Applications., Wiley, 1998