Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)
Sylabus przedmiotu Monitoring of machine tools and machining processes:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring of machine tools and machining processes | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Machine tools and cutting. Basics of measurements – sensors and methods. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The lecture gives basic knowledge on theory and methods used for diagnosing machines, machine tools and cutting processes, their monitoring or supervision. Many practical examples of diagnostic processes and monitoring systems are presented. They are mainly connected with machine tools and machining processes. The course will give students basic knowledge necessary for developing simple monitoring systems. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostic data classification and different techniques of signal processing for failure or disturbance detection (e.g. FFT, STFT, WT, correlation, PCA etc.). | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostics and monitoring of systems and processes. Main concept. Role of system modelling. Selection of signals and signal processing. Symptoms. Classification problems. Limit values. Examples of monitoring algorithms. Failures in machine tool subsystems. Ccutting process disturbances. Cutting process and cutting tool monitoring problems. Practical applications – examples of machine tools monitoring, monitoring of cutting process stability, monitoring of rotating machinery. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Doing laboratory works | 15 |
A-L-2 | Preparing reports | 12 |
A-L-3 | Studying books and internet sources | 20 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Lectures | 30 |
A-W-2 | Prepering to tests | 12 |
A-W-3 | Studying books and Internet sources | 12 |
A-W-4 | Preparation to egzam | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture and laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Two term-time tests, laboratory reports. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_2-_null_W01 Students knows theory and methods used for diagnosing machines, machine tools and cutting processes, their monitoring or supervision. Knows many practical examples of diagnostic processes and monitoring systems, especially those connected with machine tools and machining processes. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_2-_null_U01 Students can effectively use monitoring systems. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_2-_null_K01 Students can cooperate in a team. | — | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Rowland J.R., Linear Control Systems. Modeling, analysis, and design, John Wiley, New York, 1986
- Clarence W. de Silva, Modeling and control of engineering systems, CRC Press/Taylor & Francis Group, 2009
- Natke H.G., Cempel C., Model-Aided Diagnosis of Mechanical Systems. Fundamentals, Detection, Localization, Assessment, Springer, Berlin, 1997