Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Quality Management Systems:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Quality Management Systems | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Bochenek <Magdalena.Bochenek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego |
W-2 | Ukończony kurs Organizacji przedsiębiorstw budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000 |
C-2 | Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Family of standards ISO-9000 | 2 |
T-A-2 | Developing of Quality Policy - examples of different organisations, | 2 |
T-A-3 | Quality procedures in accordance with standard ISO 9000 | 8 |
T-A-4 | Quality procedures structure in construction company - examples, | 2 |
T-A-5 | Construction works Quality Plan | 2 |
T-A-6 | Operational Instructions, | 2 |
T-A-7 | Quality records, | 2 |
T-A-8 | Pareto analysis, | 2 |
T-A-9 | Ishikawa diagram | 2 |
T-A-10 | Improving of quality - brain storm, comparison in couples, | 2 |
T-A-11 | Basic statistic calculations for Quality system - examples | 2 |
T-A-12 | Passing test | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | History and evolution of quality concepts - quality standards and their basic description, | 4 |
T-W-2 | Classic approach to quality by W.E. Deming, | 2 |
T-W-3 | Changes to the approach of quality problems affected by market processes, | 2 |
T-W-4 | Quality costs vs. business efficiency of the company, | 4 |
T-W-5 | 8 quality principles as the base of management system, | 2 |
T-W-6 | Basic tools of quality management – Fishbone diagram, Pareto analysis, statistic methods, | 4 |
T-W-7 | Basic principles of total quality management (TQM) in construction, | 2 |
T-W-8 | Definitions and principles of standards ISO 9000 | 2 |
T-W-9 | Process approach in development of quality system in construction company, | 2 |
T-W-10 | Fundamentals of quality assurance system QAS documentation according to ISO 9001 : 2008. Quality Policy of construction company. Procedures and instructions of QAS. Quality records. | 4 |
T-W-11 | Lecture test | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Studia literaturowe z zakresu technologi i organizacji robót budowlanych i zapoznanie z normą ISO | 20 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz zapoznanie się z normą jakościową | 30 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM_1-_null_W01 Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych orza plany jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych. | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM_1-_null_U01 Potrafi opracować dokumenty systemu zapewnienia jakości w firmie budowlanej | — | — | C-2, C-1 | T-W-10, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM_1-_null_K01 Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania, ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej | — | — | C-2 | T-W-4, T-A-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM_1-_null_W01 Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych orza plany jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczyć test w 60% oraz znać ogólne wymagania normy ISO 9001 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM_1-_null_U01 Potrafi opracować dokumenty systemu zapewnienia jakości w firmie budowlanej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opracować procedury systemowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM_1-_null_K01 Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania, ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Hellion, 2002
- Flood Robert L., Beyond TQM, John Wiley & Sons, 1994
- Georg Stephen, Weimerskirch Arnold, Total Quality Management, John Wiley & Sons, 1994
- Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 8: Quality management in construction, Poltext, Warszawa, 2009
- Praca zbiorowa, ISO 9000:2005 Quality management systems - Fundamentals and vocabulary, 2005
- Praca zbiorowa, ISO 9001:2008 Quality management systems - Requirements, 2008
- Praca zbiorowa, ISO 9004:2000 Quality management systems- Guidelines for performance improvements, 2004
- Praca zbiorowa, ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental Management Systems Auditing, 2002
Literatura dodatkowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 wdrażanie, auditowanie i doskonalenie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009