Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Laboratorium technologiczne w powiększonej skali:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratorium technologiczne w powiększonej skali
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Krzysztof Karakulski <Krzysztof.Karakulski@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 80 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne
W-2Bezpieczeństwo produkcji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali
C-2Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej
C-3Ukształtowanie umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym w zakresie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej40
T-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej40
80

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych70
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie w formie sprawozdania i zaliczenie20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C05_W01
Dobiera i opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu wymagane metody, techniki, narzędzia i materiały
TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W13C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C05_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę i formułuje koncepcję procesu technologicznego, projektuje i buduje stanowisko badawcze, dobiera metody kontroli procesu i produktu
TCH_2A_U17, TCH_2A_U18C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C05_K01
Świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, konieczności wprowadzania nowych rozwiązań i wyboru właściwych postępowań poprzez ustawiczne kształcenie indywidualne i w grupie
TCH_2A_K04, TCH_2A_K02, TCH_2A_K03C-3T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C05_W01
Dobiera i opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu wymagane metody, techniki, narzędzia i materiały
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student naprowadzany przez prowadzącego częściowo dobiera i częściowo opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu niektóre metody, techniki, narzędzia i materiały
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C05_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę i formułuje koncepcję procesu technologicznego, projektuje i buduje stanowisko badawcze, dobiera metody kontroli procesu i produktu
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Nie potrafi sformułować koncepcji procesu technologicznego, pod kierunkiem prowadzącego buduje stanowisko badawcze, stosuje wskazane metody kontroli procesu i produktu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C05_K01
Świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, konieczności wprowadzania nowych rozwiązań i wyboru właściwych postępowań poprzez ustawiczne kształcenie indywidualne i w grupie
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Częściowo świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, nie rozumie konieczności wprowadzania nowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Szarawara, J. Piotrowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  2. R. Koch, A. Noworyta, Procesy mechaniczne w inzynierii chemicznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998
  3. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawajder, Technologia chemiczna organiczna, Wydawnictwo Akademii-Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
  4. K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
  5. H. Saechtling, Tworzywa sztuczne - poradnik, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. E. Grzywa, J. Molenda, Technmologia podstawowych syntez organicznych, t 1, WNT, Warszawa, 2000
  2. E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntes organicznych, Syntezy, t 2, WNT, Warszawa, 1996
  3. W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, WN PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej40
T-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej40
80

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych70
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie w formie sprawozdania i zaliczenie20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_C05_W01Dobiera i opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu wymagane metody, techniki, narzędzia i materiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali
C-2Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej
Treści programoweT-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej
T-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student naprowadzany przez prowadzącego częściowo dobiera i częściowo opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu niektóre metody, techniki, narzędzia i materiały
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_C05_U01Wykorzystuje zdobytą wiedzę i formułuje koncepcję procesu technologicznego, projektuje i buduje stanowisko badawcze, dobiera metody kontroli procesu i produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali
C-2Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej
Treści programoweT-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej
T-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Nie potrafi sformułować koncepcji procesu technologicznego, pod kierunkiem prowadzącego buduje stanowisko badawcze, stosuje wskazane metody kontroli procesu i produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_C05_K01Świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, konieczności wprowadzania nowych rozwiązań i wyboru właściwych postępowań poprzez ustawiczne kształcenie indywidualne i w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym w zakresie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej
T-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Częściowo świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, nie rozumie konieczności wprowadzania nowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0