Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Chemia i technologia pestycydów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia i technologia pestycydów
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,60zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów.
C-2Zapoznanie studentów z formami użytkowymi pestycydów.
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami działania pestycydów.
C-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania wybranych pestycydów.
C-5Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla środowiska wynikającymi ze stosowania pestycydów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Synteza wybranej substancji pestycydowej.5
T-L-2Analiza składu preparatu pestycydowego.5
T-L-3Otrzymywanie pestycydów pochodzenia naturalnego.5
15
wykłady
T-W-1Rynek i produkcja pestycydów. Klasyfikacja pestycydów.1
T-W-2Formy użytkowe pestycydów.1
T-W-3Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania.3
T-W-4Insektycydy naturalne. Inne preparaty stosowane w wace z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty).1
T-W-5Klasyfikacja herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin.3
T-W-6Klasyfikacja fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów.2
T-W-7Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy)2
T-W-8Metody utylizacji odpadów pestycydowych.1
T-W-9Kolokwium.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Opracowanie pisemnych sprawozdań10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
S-2Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-09_W01
ma wiedzę na temat klasyfikacji i form użytkowych pestycydów
TCH_2A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2
TCH_2A_D04-09_W02
zna mechanizm działania wybranych pestycydów
TCH_2A_W11, TCH_2A_W05C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-1S-1, S-2
TCH_2A_D04-09_W03
potrafi przedstawić syntezę wybranych pestycydów
TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W10C-4T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-09_U01
potrafi przeprowadzić syntezę wybranego pestycydu
TCH_2A_U14, TCH_2A_U13C-4, C-1T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-9M-2S-2, S-1, S-3
TCH_2A_D04-09_U02
potrafi wykonać badania formulacji pestycydów
TCH_2A_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1, S-3
TCH_2A_D04-09_U03
potrafi wyodrębnić naturalne substancje pestycydowe z materiału roślinnego
TCH_2A_U13C-2, C-3, C-1, C-4T-L-3, T-W-4, T-W-9M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-09_K01
ma świadomość oddziaływania pestycydów na środowisko
TCH_2A_K02C-3, C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-L-2, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-09_W01
ma wiedzę na temat klasyfikacji i form użytkowych pestycydów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić podstawową klasyfikację pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D04-09_W02
zna mechanizm działania wybranych pestycydów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zdefiniować mechanizm działania wybranych pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D04-09_W03
potrafi przedstawić syntezę wybranych pestycydów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przedstawić schemat reakcji otrzymywania pestycydu, wychodząc z podanych przez prowadzącego substratów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-09_U01
potrafi przeprowadzić syntezę wybranego pestycydu
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przeprowadzić syntezę pestycydu w oparciu o instrukcje prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D04-09_U02
potrafi wykonać badania formulacji pestycydów
2,0nie spełniakryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wykonać wybrane badania formulacji pestycydow
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D04-09_U03
potrafi wyodrębnić naturalne substancje pestycydowe z materiału roślinnego
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przeprowadzić proces wyodrębniania naturalnych substancji pestycydowych zgodnie ze wskazówkami prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-09_K01
ma świadomość oddziaływania pestycydów na środowisko
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wskazać najważniejsze aspekty środowiskowe produkcji i stosowania pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Różański L, Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992
  2. Praczyk T., Skrzypczak G., Herbicydy, PWRiL, Poznań, 2004
  3. red. M. Biziuk, Pestycydy, występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ohkawa H., Miyagawa H., Lee P.W., Pesticide chemistry, Wiley-VCH, Weinheim, 2007
  2. Hassall K.A., The chemistry of pesticides, Verlag Chemie, Weinheim, 1982
  3. Mandava N.B., CRC Handbook of Natural Pesticides, CRC Press Inc., Boca Raton, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Synteza wybranej substancji pestycydowej.5
T-L-2Analiza składu preparatu pestycydowego.5
T-L-3Otrzymywanie pestycydów pochodzenia naturalnego.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek i produkcja pestycydów. Klasyfikacja pestycydów.1
T-W-2Formy użytkowe pestycydów.1
T-W-3Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania.3
T-W-4Insektycydy naturalne. Inne preparaty stosowane w wace z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty).1
T-W-5Klasyfikacja herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin.3
T-W-6Klasyfikacja fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów.2
T-W-7Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy)2
T-W-8Metody utylizacji odpadów pestycydowych.1
T-W-9Kolokwium.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Opracowanie pisemnych sprawozdań10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_W01ma wiedzę na temat klasyfikacji i form użytkowych pestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów.
C-2Zapoznanie studentów z formami użytkowymi pestycydów.
Treści programoweT-W-1Rynek i produkcja pestycydów. Klasyfikacja pestycydów.
T-W-2Formy użytkowe pestycydów.
T-W-3Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania.
T-W-4Insektycydy naturalne. Inne preparaty stosowane w wace z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty).
T-W-5Klasyfikacja herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin.
T-W-6Klasyfikacja fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów.
T-L-2Analiza składu preparatu pestycydowego.
T-W-7Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy)
T-W-9Kolokwium.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
S-2Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić podstawową klasyfikację pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_W02zna mechanizm działania wybranych pestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami działania pestycydów.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania.
T-W-4Insektycydy naturalne. Inne preparaty stosowane w wace z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty).
T-W-5Klasyfikacja herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin.
T-W-6Klasyfikacja fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów.
T-W-9Kolokwium.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
S-2Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zdefiniować mechanizm działania wybranych pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_W03potrafi przedstawić syntezę wybranych pestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania wybranych pestycydów.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania.
T-W-5Klasyfikacja herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin.
T-L-1Synteza wybranej substancji pestycydowej.
T-W-6Klasyfikacja fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów.
T-W-9Kolokwium.
T-W-7Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy)
T-W-4Insektycydy naturalne. Inne preparaty stosowane w wace z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
S-2Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przedstawić schemat reakcji otrzymywania pestycydu, wychodząc z podanych przez prowadzącego substratów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_U01potrafi przeprowadzić syntezę wybranego pestycydu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U14potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej
TCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania wybranych pestycydów.
C-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów.
Treści programoweT-L-1Synteza wybranej substancji pestycydowej.
T-W-5Klasyfikacja herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin.
T-W-6Klasyfikacja fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów.
T-W-3Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania.
T-W-7Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy)
T-W-9Kolokwium.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
S-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przeprowadzić syntezę pestycydu w oparciu o instrukcje prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_U02potrafi wykonać badania formulacji pestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów.
C-2Zapoznanie studentów z formami użytkowymi pestycydów.
Treści programoweT-W-1Rynek i produkcja pestycydów. Klasyfikacja pestycydów.
T-W-2Formy użytkowe pestycydów.
T-L-2Analiza składu preparatu pestycydowego.
T-W-9Kolokwium.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
S-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełniakryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wykonać wybrane badania formulacji pestycydow
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_U03potrafi wyodrębnić naturalne substancje pestycydowe z materiału roślinnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z formami użytkowymi pestycydów.
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami działania pestycydów.
C-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów.
C-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania wybranych pestycydów.
Treści programoweT-L-3Otrzymywanie pestycydów pochodzenia naturalnego.
T-W-4Insektycydy naturalne. Inne preparaty stosowane w wace z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty).
T-W-9Kolokwium.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
S-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przeprowadzić proces wyodrębniania naturalnych substancji pestycydowych zgodnie ze wskazówkami prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-09_K01ma świadomość oddziaływania pestycydów na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami działania pestycydów.
C-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów.
C-2Zapoznanie studentów z formami użytkowymi pestycydów.
C-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania wybranych pestycydów.
C-5Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla środowiska wynikającymi ze stosowania pestycydów.
Treści programoweT-W-1Rynek i produkcja pestycydów. Klasyfikacja pestycydów.
T-W-2Formy użytkowe pestycydów.
T-W-3Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania.
T-W-6Klasyfikacja fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów.
T-W-8Metody utylizacji odpadów pestycydowych.
T-L-2Analiza składu preparatu pestycydowego.
T-W-7Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy)
T-W-9Kolokwium.
T-W-5Klasyfikacja herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin.
T-L-1Synteza wybranej substancji pestycydowej.
T-L-3Otrzymywanie pestycydów pochodzenia naturalnego.
T-W-4Insektycydy naturalne. Inne preparaty stosowane w wace z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wskazać najważniejsze aspekty środowiskowe produkcji i stosowania pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0