Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Sylabus przedmiotu Reologia i morfologia polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reologia i morfologia polimerów | ||
Specjalność | Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia fizyczna polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów |
C-2 | Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego | 5 |
T-L-2 | Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych | 5 |
T-L-3 | Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a | 5 |
T-L-4 | Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera | 5 |
T-L-5 | Badania reologiczne stopów polimerów | 5 |
T-L-6 | Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych. | 5 |
T-W-2 | Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach. | 5 |
T-W-3 | Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział studenta w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdań, praca własna studenta | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykłądach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta - studia literaturowe | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-06_W01 Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów | TCH_2A_W06, TCH_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-06_U01 Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów | TCH_2A_U04, TCH_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-06_K01 Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu. | TCH_2A_K04, TCH_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-06_W01 Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-06_U01 Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzace w roztworachi stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-06_K01 Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Schramm G., Reologia. Podstawy i zastosowania, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 1998
- Henryk Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998
Literatura dodatkowa
- Doi M., Introduction to polymer physics, Oxford University Press, Oxford, 2001