Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology

Sylabus przedmiotu Energia i broń jądrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energia i broń jądrowa
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rozbicie jądra atomowego2
T-W-2Projekt Manhatan6
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa2
T-W-4Hiroszima i Nagasaki2
T-W-5Radziecki program atomowy4
T-W-6Bomba wodorowa4
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe4
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej4
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08a_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
TCH_2A_W06, TCH_2A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08a_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
TCH_2A_U02, TCH_2A_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08a_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
TCH_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08a_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
2,0
3,0Potrafi opisać budowę bomb atomowych i termojądrowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08a_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
2,0
3,0potrafi wymienić sposoby uzyskiwania materiałów rozszczepialnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08a_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
2,0
3,0umie uzasadnić społeczeństwu potrzebę wiedzy i świadomości o bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Pióro, Broń jądrowa: geneza, działanie, skutki, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Kubowski, Broń jądrowa - fizyka, budowa, działanie, skutki, historia, Wydawnictwo Naukowo TEchniczne, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozbicie jądra atomowego2
T-W-2Projekt Manhatan6
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa2
T-W-4Hiroszima i Nagasaki2
T-W-5Radziecki program atomowy4
T-W-6Bomba wodorowa4
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe4
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej4
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08a_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
TCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej
Treści programoweT-W-1Rozbicie jądra atomowego
T-W-2Projekt Manhatan
T-W-4Hiroszima i Nagasaki
T-W-5Radziecki program atomowy
T-W-6Bomba wodorowa
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opisać budowę bomb atomowych i termojądrowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08a_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej
Treści programoweT-W-1Rozbicie jądra atomowego
T-W-2Projekt Manhatan
T-W-4Hiroszima i Nagasaki
T-W-5Radziecki program atomowy
T-W-6Bomba wodorowa
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić sposoby uzyskiwania materiałów rozszczepialnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08a_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej
Treści programoweT-W-1Rozbicie jądra atomowego
T-W-2Projekt Manhatan
T-W-4Hiroszima i Nagasaki
T-W-5Radziecki program atomowy
T-W-6Bomba wodorowa
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie uzasadnić społeczeństwu potrzebę wiedzy i świadomości o bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0