Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów
Sylabus przedmiotu Technologie monomerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie monomerów | ||
Specjalność | Technologia organiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna. |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej. |
W-3 | Podstawy inżynierii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza nowych monomerów | 5 |
T-L-2 | Analiza zawartości grup karboksylowych w polimerach | 5 |
T-L-3 | Otrzymywanie klejów rozpuszczalnych w wodzie | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody otrzymywania monomerów o wiązaniach olefinowych: etylenu, propylenu. | 2 |
T-W-2 | Metody otrzymywania monomerów dienowych: butadienu, izoprenu. | 1 |
T-W-3 | Metody otrzymywania etylobenzenu i styrenu. | 1 |
T-W-4 | Metody otrzymywania chlorku winylu i octanu winylu. | 1 |
T-W-5 | Metody otrzymywania tetrafluoroetylenu. | 1 |
T-W-6 | Metody otrzymywania estrów i eterów winylowych. | 1 |
T-W-7 | Metody otrzymywania akrylonitrylu, akryloamidu, kwasów akrylowych i jego estrów, akroleiny, kwasu metakrylowego i metakrylanu metylu. | 3 |
T-W-8 | Metody otrzymywania monomerów oksiranowych: tlenku etylenu, epichlorohydryny. | 1 |
T-W-9 | Metody otrzymywania alkoholi wielowodorotlenowych: glikolu etylenowego, gliceryny. | 2 |
T-W-10 | Metody otrzymywania bezwodników kwasowych: kwasu adypinowego i tereftalowego. | 1 |
T-W-11 | Metody otrzymywania pochodnych azotu: heksametylodiaminy, kaprolaktamu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego. | 11 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 3 |
A-L-4 | Zaliczenie. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 12 |
A-W-4 | Egzamin. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną. |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa z dyskusją dydaktyczną wspomagana prezentacja multimedialną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Okresowa ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-2c_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne. | TCH_1A_W09, TCH_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-2c_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a potrafi także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. | TCH_1A_U10, TCH_1A_U16 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-2c_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów. | TCH_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-2c_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne. | 2,0 | Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych monomerów. |
3,0 | Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju. | |
3,5 | Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. | |
4,0 | Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. | |
4,5 | Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne. | |
5,0 | Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-2c_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a potrafi także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych. |
3,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych. | |
3,5 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | |
4,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | |
4,5 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | |
5,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-2c_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów. | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowanie literaturą przedmiotu, nie rozumie potrzeby ciągłego kształcenia się, nie wykazuje kreatywności, nie myśli logicznie. |
3,0 | Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, nie wykazuje kreatywności. | |
3,5 | Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, chętnie współpracuje z opiekunem pracy, jest sumienny, aktywny i obowiązkowy. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, kreatywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się . | |
4,5 | Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, kreatywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy. | |
5,0 | Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się informacjami, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. |
Literatura podstawowa
- A. Bukowska A, W. Bukowski, Technologia produkcji monomerów. Monomery nienasycone., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
- E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych., WNT, Warszawa, 2000, tom 1, tom 2
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992
- A. Bukowska, A.W. Bukowski, Przemysłowa Chemia Organiczna. Monomery nienasycone, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2012
- A. Bukowska, A. W. Bukowski, Przemysłowa Chemia Organiczna. Monomery nasycone, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2013
- Z. Czech, Vernetzung von Haftklebstoffen auf Polyacrylatbasis, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- S. Bretsznajder i in., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973
- K. Weissermel, H. J. Arpe, Industrial Organic Chemistry, WILEY-VCH, Weinheim, 2008, 4