Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Przemysłowe laboratorium technologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przemysłowe laboratorium technologiczne
Specjalność Technologia nieorganiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 255 9,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy technologii chemicznej I
W-2technologia chemiczna-procesy przemysłu syntezy chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynierskich
C-2Zapoznanie studenta z procesami technologicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej.
C-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.135
T-L-2Zapoznanie się z procesami z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali przemysłowej na terenie odpowiednich zakładów realizujących dany proces.120
255

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach240
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia30
A-L-3Konsultacje z nauczyciel prowadzącycm1
271

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w formie zalicznia ustnego u osoby odpowiedzialnej za przedmiot

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-1_W015
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
TCH_1A_W15C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-1_U01
potrafi planować, dobierać odpowiednie reakcje chemiczne wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U08, TCH_1A_U19, TCH_1A_U23C-2T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-1_K06
potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
TCH_1A_K06C-3T-L-2, T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-1_W015
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w treści programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-1_U01
potrafi planować, dobierać odpowiednie reakcje chemiczne wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%.
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawnie wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-1_K06
potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jego działania dezorganizują pracę zespołu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, brak świadomości wpływu jego pracy na efekt końcowy realizowanego zadania
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,0Student dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,5Student bardziej niż dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
5,0Student bardzo dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania

Literatura podstawowa

  1. Osoba prowadząca dostarcza materiały studentom, Przeglad najnowszej literatury związanej tematem laboratorium, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.135
T-L-2Zapoznanie się z procesami z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali przemysłowej na terenie odpowiednich zakładów realizujących dany proces.120
255

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach240
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia30
A-L-3Konsultacje z nauczyciel prowadzącycm1
271
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-1_W015zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynierskich
Treści programoweT-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w treści programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-1_U01potrafi planować, dobierać odpowiednie reakcje chemiczne wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U19ma umiejętność doboru reakcji chemicznych do realizacji konkretnych procesów technologicznych i zadań z zakresu technologii chemicznej, w szczególności z zakresu ukończonej specjalności
TCH_1A_U23potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z procesami technologicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%.
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawnie wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-1_K06potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K06potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej
Treści programoweT-L-2Zapoznanie się z procesami z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali przemysłowej na terenie odpowiednich zakładów realizujących dany proces.
T-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w formie zalicznia ustnego u osoby odpowiedzialnej za przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jego działania dezorganizują pracę zespołu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, brak świadomości wpływu jego pracy na efekt końcowy realizowanego zadania
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,0Student dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,5Student bardziej niż dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
5,0Student bardzo dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania