Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna
Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia dyplomowa | ||
Specjalność | Technologia organiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone kursy z chemii nieorganicznej i organicznej, technologii chemicznej ogólnej i organicznej. |
W-2 | Znajomość analizy chemicznej, w tym metod instrumentalnych. |
W-3 | Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji, obliczeń i prezentacji wyników. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu. |
C-2 | Zapoznanie studenta z metodami opracowania wyników doświadczalnych wpływu warunków procesu na jego efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków. |
C-3 | Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie stanowiska badawczego. | 10 |
T-L-2 | Opracowanie metod analitycznych do kontroli procesu. | 10 |
T-L-3 | Przygotowanie planu badań. | 5 |
T-L-4 | Przeprowadzenie badań i opracowanie wyników | 80 |
105 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 105 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 30 |
A-L-3 | Wykonanie obliczeń i opracowanie wyników badań. | 75 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym. | 30 |
240 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym. |
M-2 | Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium. |
M-3 | Bieżąca kontrola poprawności wykonywania czynności laboratoryjnych. Dyskuja merytoryczne za studentem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literatury dotyczącej tematu pracy dyplomowej. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych badań. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-4_W01 Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych. | TCH_1A_W08, TCH_1A_W09, TCH_1A_W10, TCH_1A_W01, TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W05, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-4_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy. | TCH_1A_U04, TCH_1A_U05, TCH_1A_U24 | — | — | C-3, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-4_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów. | TCH_1A_K08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-4_W01 Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych. | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić ani scharakteryzować surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu. |
3,0 | Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Potrafi wymienić tylko niektóre sposoby oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. | |
3,5 | Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma dostateczną wiedzę dotyczącą sposobów oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzania niezbędnych obliczeń. Rozróżnia, nazywa i w większości objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. | |
4,0 | Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. | |
4,5 | Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Potrafi porównać przydatność tych metod w ocenie procesu i/lub produktu oraz interpretować ich wyniki. | |
5,0 | Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Potrafi samodzielnie dobierać metody analityczne do oceny procesu i/lub produktu oraz uzasadnić ich wybór, w pełni objaśnia ich zasady oraz samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-4_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy. | 2,0 | Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani jej analizować. Nie potrafi wykonać stanowiska badawczego, nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników. |
3,0 | Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. Wykorzystuje tylko część dostępnej aparatury badawczej i analitycznej. Wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników. | |
3,5 | Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki. | |
4,0 | Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki. | |
4,5 | Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki, poprawnie formułuje wnioski. | |
5,0 | Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować i interpretować wyniki, poprawnie formułuje wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-4_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów. | 2,0 | Student nie ma podstawowych kompetencji niezbędnych do przygotowania pracy dyplomowej, nie myśli logicznie i nie wykazuje zaangażowania i zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje umiarkowane zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, nie wykazuje kreatywności i nie myśli logicznie. | |
3,5 | Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętnie współpracuje z opiekunem pracy, jest sumienny i obowiązkowy. | |
4,0 | Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szersze zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny. | |
4,5 | Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy. | |
5,0 | Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy. |
Literatura podstawowa
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
- R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa., PWN, Warszawa, 1982
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej., WNT, Warszawa, 2000
- A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
- S.Ł. Achnazarowa, W.W. Kafarow, Optymalizacja eksperymentu w chemii i technologii chemicznej., WNT, Warszawa, 1982
- W. Zieliński, A. Rajca (red), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych., WNT, Warszawa, 1995
- Kirk-Othmer, Encyclopedia of Chemical Technology, Hoboken: Wiley-Interscience, 2007
- P.H. Groggins, Procesy jednostkowe w syntezie organicznej., WNT, Warszawa, 1961
- Literatura źródłowa., -, -, -, Bieżąca literatura z zakresu tematu pracy dyplomowej, w tym podręczniki tematyczne, oryginalne publikacje naukowe i patenty.
Literatura dodatkowa
- E. Hoffmann, J. Charette, V. Stroobant, Spektrometria mas., WNT, Warszawa, 1998
- Zb. Polański, Planowanie doświadczeń w technice., PWN, Warszawa, 1984
- Zb. Polański, Metodyka badań doświadczalnych., Politechnika Krakowska, Kraków, 1978