Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Operacje jednostkowe w technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Operacje jednostkowe w technologii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 56 4,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej4
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników4
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej8
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej8
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego8
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty8
T-L-7Acetoksylowanie olefin8
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.8
56
wykłady
T-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.4
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.3
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.3
T-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.2
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach56
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęjęcia4
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03b_W01
Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe operacje jednostkowe w technologii chemicznej: operacje dynamiczne jak fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie, filtracja, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, operacje dyfuzyjne jak: absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja. Szczegółowo potrafi omówić, objaśnić, wytłumaczyć procesy odpylania, filtrowania płynów, odpylania elektrostatycznego. Dokładniej potrafi opisać i policzyć aparaturowo procesy destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji, adsorpcji i desorpcji.
TCH_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03b_U01
Potrafi analizować przebieg podstawowych operacji jednostkowych jak operacje dyfuzyjne: destylacja i rektyfikacja, krystalizacja, suszenie, operacje dynamiczne jak odpylanie, filtracja, cieplne jak ogrzewanie i chłodzenie.
TCH_1A_U08, TCH_1A_U14, TCH_1A_U24C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03b_K01
Wykazuje otwartość w sterowaniu procesami i operacjami jednostkowymi, składającymi się na proces technologiczny, wprowadzanie zmian w operacjach.
TCH_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03b_W01
Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe operacje jednostkowe w technologii chemicznej: operacje dynamiczne jak fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie, filtracja, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, operacje dyfuzyjne jak: absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja. Szczegółowo potrafi omówić, objaśnić, wytłumaczyć procesy odpylania, filtrowania płynów, odpylania elektrostatycznego. Dokładniej potrafi opisać i policzyć aparaturowo procesy destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji, adsorpcji i desorpcji.
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy o typowych operacjach cieplnych, dyfuzyjnych i dynamicznych.
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, występujące w technologii chemicznej.
3,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji.
4,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji.
4,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji.
5,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji, absorpcji i desorpcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03b_U01
Potrafi analizować przebieg podstawowych operacji jednostkowych jak operacje dyfuzyjne: destylacja i rektyfikacja, krystalizacja, suszenie, operacje dynamiczne jak odpylanie, filtracja, cieplne jak ogrzewanie i chłodzenie.
2,0Nie potrafi stosować podstawowych operacji jednostkowych do realizacji procesu technologicznego.
3,0Potrafi oceniać i dobierać operacje jednostkowe do realizacji procesów technologicznych.
3,5Potrafi oceniać działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych i dynamicznych.
4,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych.
4,5Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji.
5,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji i krystalizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03b_K01
Wykazuje otwartość w sterowaniu procesami i operacjami jednostkowymi, składającymi się na proces technologiczny, wprowadzanie zmian w operacjach.
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie oceny przydatności operacji dyfuzyjnych, wymiany ciepła i masy w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bortel E., Koneczny H., Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992, pierwsze
  2. Płanowski A.N., Ramm W.M., Kagan S.Z., Procesy i aparaty w technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1974, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Warych J., Aparatura chemiczna i procesowa, Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej4
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników4
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej8
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej8
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego8
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty8
T-L-7Acetoksylowanie olefin8
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.8
56

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.4
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.3
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.3
T-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.2
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach56
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęjęcia4
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O03b_W01Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe operacje jednostkowe w technologii chemicznej: operacje dynamiczne jak fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie, filtracja, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, operacje dyfuzyjne jak: absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja. Szczegółowo potrafi omówić, objaśnić, wytłumaczyć procesy odpylania, filtrowania płynów, odpylania elektrostatycznego. Dokładniej potrafi opisać i policzyć aparaturowo procesy destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji, adsorpcji i desorpcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W19posiada wiedzę o podstawowych procesach przemysłowej syntezy chemicznej i w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).
Treści programoweT-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.
T-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy o typowych operacjach cieplnych, dyfuzyjnych i dynamicznych.
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, występujące w technologii chemicznej.
3,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji.
4,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji.
4,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji.
5,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji, absorpcji i desorpcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O03b_U01Potrafi analizować przebieg podstawowych operacji jednostkowych jak operacje dyfuzyjne: destylacja i rektyfikacja, krystalizacja, suszenie, operacje dynamiczne jak odpylanie, filtracja, cieplne jak ogrzewanie i chłodzenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
TCH_1A_U24potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, złożony z operacji i procesów jednostkowych, i ocenić jego funkcjonowanie przy użyciu właściwych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).
Treści programoweT-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.
T-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi stosować podstawowych operacji jednostkowych do realizacji procesu technologicznego.
3,0Potrafi oceniać i dobierać operacje jednostkowe do realizacji procesów technologicznych.
3,5Potrafi oceniać działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych i dynamicznych.
4,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych.
4,5Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji.
5,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji i krystalizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O03b_K01Wykazuje otwartość w sterowaniu procesami i operacjami jednostkowymi, składającymi się na proces technologiczny, wprowadzanie zmian w operacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).
Treści programoweT-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.
T-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie oceny przydatności operacji dyfuzyjnych, wymiany ciepła i masy w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0