Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z technologii polimerów | ||
Specjalność | Technologia polimerów | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>, Wojciech Ignaczak <Wojciech.Ignaczak@zut.edu.pl>, Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczących technologii polimerów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu materiałów polimerowych (tj. np. synteza polimeru, określenie właściwości fizykochemicznych, termicznych); Podstawy technologii biomateriałów. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności planowania i doświadczeń chemicznych, interpretowania otrzymanych wyników oraz wyciągania wniosków. |
C-4 | Kształtowanie umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody syntezy polimerów | 25 |
T-L-2 | metody kopolimeryzacji | 20 |
T-L-3 | Identyfikacja tworzyw sztucznych - metody instrumentalne i techniczne | 10 |
T-L-4 | Recykling materiałowy, frakcjonowanie odpadów, wytłaczanie odzyskanych materiałów | 30 |
T-L-5 | Przygotowanie i aplikacja farb | 10 |
T-L-6 | biomateriały: otrzymywanie mikrokapsuł polimerowych; ocena morfologii mikrokapsuł. Degradacja materiałów polimerowych. Modyfikacja chitozanu. | 20 |
T-L-7 | Synteza (poliestro-eteru), określenie właściwości fizykochemicznych. | 20 |
T-L-8 | Polimery ciekłokrystaliczne - temperatury przejść fazowych | 10 |
T-L-9 | włąściwości optyczne materiałów polimerowych | 10 |
T-L-10 | oznaczenie mas cząsteczkowych metodą chromatografii żelowej, wiskozymetryczną i osmometrii parowej. | 25 |
T-L-11 | przędzenie stopowe włókien | 10 |
T-L-12 | Wybrane zagadnienia analizy termicznej polimerów | 10 |
T-L-13 | Synteza wybranych polimerów (poliami, poli(alkohol winylowy), określenie właściwości fizykochemicznych. | 30 |
T-L-14 | Przetwórstwo tworzyw sztucznych | 25 |
255 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 255 |
A-L-2 | praca samodzielna | 15 |
270 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | pokaz |
M-3 | ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D03-1_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe; znać i rozumieć podstawowe metody syntezy oraz charakterystyki materiałów polimerowych. Nabycie świadomości wpływu budowy materiałów polimerowych na ich własciwości fizykochemiczne. | TCH_1A_W13, TCH_1A_W11, TCH_1A_W03, TCH_1A_W06, TCH_1A_W15, TCH_1A_W16 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-14, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-10, T-L-7, T-L-4, T-L-13, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D03-1_U01 W wyniku uczestnictwa w grupie student potrafi planować i wykonywać doświadczenia chemiczne, interpretować otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski. Ponadto kształtuje umiejętność opracowania laboratoryjnego stanowiska pracy oraz pracy w grupie. | TCH_1A_U05, TCH_1A_U08, TCH_1A_U17, TCH_1A_U20 | — | — | C-4, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-14, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-10, T-L-7, T-L-4, T-L-13, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D03-1_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy z zakresu materiałów polimerowych i umiejętności pracy w laboratorium umożliwiająca podnoszenie kwalifikacji. Nabycie świadomości oddziaływania materiałów polimerowych na środowisko i szerokiego znaczenia materiałów polimerowych w życiu codziennym. | TCH_1A_K06, TCH_1A_K02, TCH_1A_K03, TCH_1A_K04, TCH_1A_K01 | — | — | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-10, T-L-7, T-L-4, T-L-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D03-1_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe; znać i rozumieć podstawowe metody syntezy oraz charakterystyki materiałów polimerowych. Nabycie świadomości wpływu budowy materiałów polimerowych na ich własciwości fizykochemiczne. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej materiałów polimerowych. |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą materiałów polimerowych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą materiałów polimerowych podlegającą ocenie. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D03-1_U01 W wyniku uczestnictwa w grupie student potrafi planować i wykonywać doświadczenia chemiczne, interpretować otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski. Ponadto kształtuje umiejętność opracowania laboratoryjnego stanowiska pracy oraz pracy w grupie. | 2,0 | Student nie potrafi planować doświadczeń chemicznych. |
3,0 | Student w sposób ograniczony potrafi planować i wykonywać doświadczenia chemiczne. | |
3,5 | Student potrafi planować i wykonywać doświadczenia chemiczne. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D03-1_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy z zakresu materiałów polimerowych i umiejętności pracy w laboratorium umożliwiająca podnoszenie kwalifikacji. Nabycie świadomości oddziaływania materiałów polimerowych na środowisko i szerokiego znaczenia materiałów polimerowych w życiu codziennym. | 2,0 | Student nie wykazuje świadomości oddziaływania materiałów polimerowych na środowisko. |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną świadomość oddziaływania materiałów polimerowych na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, t. 1-3, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
- Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009
- Władysław Przygocki, Metody fizyczne badań polimerów, PWN, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- A. Ravve, Principles of Polymer Chemistry, Plenum Press, Londyn, 1995
- D. Braun, H. Cherdron, H. Ritter, Polymer synthesis: fundamentals, methods, experiments, Springer- Verl., Berlin, 2001