Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Technologia ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosć systemów kanalizacji. Znajomość metod kontroli jakości ścieków. |
W-2 | Podstawy procesów mechanicznego oczyszczania ścieków. |
W-3 | Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków |
W-4 | Podstawy gospodarki osadami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest posiadanie zdolności do prawidłowej analizy schematów technologicznych oczyszczalni ścieków komunalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady monitoringu jakosci ścieków. Pomiary przepływu ścieków. | 6 |
T-L-2 | Normowane metody pobierania próbek ścieków. Referencyjne metody pomiaru wskaxników jakosci ścieków. | 7 |
T-L-3 | Obliczanie ilości ścieków i ładunków zanieczyszczen do celów monitoringu i do projektowania oczyszczalni. | 7 |
T-L-4 | Obliczenia bilansowe przykładowej oczyszczalni ścieków komunalnych. | 10 |
T-L-5 | Wymagania, jakie nalezy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód i/lub do ziemi. | 3 |
33 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo krajowe i europejskie w zakresie gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Ilość i jakość ścieków, ładunki zanieczyszczeń. Pobieranie próbek ścieków do analizy. Wskaźnkiki zanieczyszczeń ścieków i metody oznaczeń. | 2 |
T-W-2 | Prawo krajowe i europejskie w zakresie gospodarki ściakami i osadami ściekowymi. Ilość i jakość ścieków, ładunki zanieczyszczeń. | 1 |
T-W-3 | Wskaźniki zanieczyszczeń ścieków i metody oznaczeń. | 2 |
T-W-4 | Procesy oczyszczania ścieków: mechaniczne, biologiczne i chemiczne. Sedymentacja. nitryfikacja, denitryfikacja, biologiczne i chemiczne usuwanie fosforu | 4 |
T-W-5 | Metody i urządzenia oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki, komory osadu czynnego. | 3 |
T-W-6 | Osady ściekowe - rodzaje i właściwości. Zageszczanie, odwadnianie, stabilizacja, fermentacja, suszenie, zagospodarowywanie i spalanie osadów ściekowych. | 2 |
T-W-7 | Układy technologiczne stosowane w oczyszczaniu ścieków komunalnych. Wybrane układy technologiczne stosowane w technologii oczyszczania ścieków przemysłowych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Czynne uczestnictwo w zajęciach. Przeprowadzeni pomiarów laboratoryjnych oraz obliczeń. Przygotowanie sprawozdania. | 60 |
A-L-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład. Laboratorium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium - wykład Sprawozdanie - laboratorium Egzamin pisemny. Egzamin ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02b_W01 Definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu technologii ścieków. | TCH_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-L-1 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_O02b_W02 Posiada wiedzę o zagrożeniach instalacji technologicznych i ich skutkach | TCH_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02b_U01 Potrafi przedstawić monograficzna prezentację studiowanych zagadnień. | TCH_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_O02b_U02 Potrafi samodzielnie zdobywać dodatkowe informacje. | TCH_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02b_K01 Posiada zdolności do współpracy i podnoszenia kwalifikacji pracując w grupie. | TCH_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_O02b_K02 Student pod odbyciu kursu nabędzie umiejętności korzystania z literatury i rozwoju technologii | TCH_1A_K02, TCH_1A_K03 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02b_W01 Definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu technologii ścieków. | 2,0 | Niepełne odpowiedzi na 4 pytania. |
3,0 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pytania podczas pisemnego sprawdzianu. | |
3,5 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 5 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,0 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 7 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,5 | Pelne odpowiedzi na co najmniej 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
5,0 | Odpowie celująco na wszystkie pyatania w trakcie pisemnego sprawdzianu | |
TCH_1A_O02b_W02 Posiada wiedzę o zagrożeniach instalacji technologicznych i ich skutkach | 2,0 | |
3,0 | Odpowiada na 6 pytań z 10 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02b_U01 Potrafi przedstawić monograficzna prezentację studiowanych zagadnień. | 2,0 | Niepełne odpowiedzi na 4 pytania. |
3,0 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
3,5 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 5 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,0 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 7 pytan podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,5 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
5,0 | Odpowie celująco na wszystkie pytania w trakcie pisemnego sprawdzianu. | |
TCH_1A_O02b_U02 Potrafi samodzielnie zdobywać dodatkowe informacje. | 2,0 | |
3,0 | Odpowie pisemnie na 5 pytań spośród 10 zadanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02b_K01 Posiada zdolności do współpracy i podnoszenia kwalifikacji pracując w grupie. | 2,0 | Brak wiedzy, kompetencji i kwalifikacji. |
3,0 | Niepełna wiedza, mała kompetencja i małe kwalifikacje. | |
3,5 | Średnia wiedza, kompetencje i kwalifikacje. | |
4,0 | Dobra wiedza, kompetencje i kwalifikacje. | |
4,5 | Dobra wiedza, dobre kompetencje i wyższe kwalifikacje. | |
5,0 | Satysfakconująca wiedza, kompetencje i kwalifikacje. | |
TCH_1A_O02b_K02 Student pod odbyciu kursu nabędzie umiejętności korzystania z literatury i rozwoju technologii | 2,0 | Student odpowie niekompletnie na 4 pytania pracy pisemnej. |
3,0 | Student odpowie kompletnie na 4 pytania pracy pisemnej. | |
3,5 | Student odpiwe na 5 pytań pracy pisemnej. | |
4,0 | Student odpowie na 6 pytań pracy pisemnej. | |
4,5 | Student odpowie na 7 lub 8 pytań pracy pisemnej. | |
5,0 | Student odpowie na 9 lub 10 pytań pracy pisemnej. |
Literatura podstawowa
- W.Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B.Koziorowski, J.Zerbe, Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
- Z.Dymaczewski, J.A.Oleszkiewicz, M.M.Sozański, Poradnik eksploatatora oczyszczalni, PZTIiS, Poznań, 1997
Literatura dodatkowa
- Karl i Klaus R. Imhoff, Kanalizacja miast i oczyszczanie ścieków, Proj-Przem-Eko, Bydgoszcz, 1996