Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Inżynieria chemiczna I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria chemiczna I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień inżynierii chemicznej objętych programem nauczania na drugim stopniu studiów na kierunku kształcenia "Inżynieria chemiczna i procesowa" lub "Technologia chemiczna" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z wybranymi, zaawansowanymi aspektami zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej |
C-2 | Ukształtowanie u doktorantów umiejętności analizy wybranych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Reologia płynów - wybrane zagadnienia | 2 |
T-W-2 | Modelowanie sieci wodnych i gazowych | 3 |
T-W-3 | Analiza wybranych aspektów procesów wymiany ciepła | 3 |
T-W-4 | Analiza wybranych aspektów procesów wymiany masy | 3 |
T-W-5 | Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Trendy w budowie wymienników ciepła | 2 |
T-W-6 | Przegląd konstrukcji wymienników masy. Trendy w budowie wymienników masy | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-W-3 | Samodzielna analiza materiału omawianego na wykładach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się doktoranta do kolokwium zaliczającego | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne kolokwium zaliczające przedmiot |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_C01b_W06 doktorant ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii chemicznej | TICh_3A_W06 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
TICh_3A_C01b_W07 doktorant ma wiedzę o kierunkach rozwoju i nowościach w inżynierii chemicznej | TICh_3A_W07 | — | C-2 | T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_C01b_U11 doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej | TICh_3A_U11 | — | C-2 | T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TICh_3A_C01b_U12 doktorant potrafi dokonać oceny różnych rozwiązań technicznych z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu | TICh_3A_U12 | — | C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_C01b_K01 doktorant potrafi myśleć w sposób kreatywny w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej | TICh_3A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_C01b_W06 doktorant ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym objaśniać zagadnienia ujęte w treściach programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_C01b_W07 doktorant ma wiedzę o kierunkach rozwoju i nowościach w inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | doktorant jest w stanie w stopniu podstawoym opisać kierunki rozwoju i postępy w inżynierii chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_C01b_U11 doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | doktorant potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_C01b_U12 doktorant potrafi dokonać oceny różnych rozwiązań technicznych z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu | 2,0 | |
3,0 | doktorant potrafi w stopniu podstawowym oceniać różne rozwiązania techniczne z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_C01b_K01 doktorant potrafi myśleć w sposób kreatywny w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej | 2,0 | |
3,0 | doktorant w stopniu podstawowym wykazuje kreatywną postawę w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
- Wiśniewski T., Wiśniewski S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
- Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Szarawara J., Skrzypek J., Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980
- Sieniutycz S., Optymalizacja w inżynierii procesowej, WNT, Warszawa, 1978
- Karcz J., Zaborowska A., Wybrane problemy rachunkowe z zakresu procesów wymiany masy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczevin, 1988
Literatura dodatkowa
- Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe, WNT, Warszawa, 2007
- Faghri A., Zhang Y., Transport phenomena in multiphase systems, Elsevier, Amsterdam, 2006
- Nauman E.B., Chemical reactor design, optimization and scaleup, McGraw-Hill, New York, 2001
- Belfiore L.A., Transport phenomena for chemical reactor design, J. Willey & Sons Inc., Hoboken, New Jersey, 2003