Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Technologia wytwarzania materiałów nanostrukturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,33zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia analityczna
W-2Chemia instrumentalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mikroskopowa analiza wyników z otzrymanych nanorurek węglowych (TEM, SEM).3
T-A-2Spektroskopowa analiza otrzymanych nanorurek węglowych: Raman, spektroskopia optyczna.6
T-A-3Termograwimetria do analizy jakości nanomateriału i wydajności procesu otrzymywania / oczyszczania nanorurek węglowych.6
15
laboratoria
T-L-1Preparatyka katalizatora do syntezy nanorurek węglowych.5
T-L-2Otrzymywanie nanorurek węglowych z wykorzystaniem przygotowanego katalizatora.5
T-L-3Proces oczyszczania otrzymanych nanorurek węglowych.5
T-L-4Otrzymywanie modyfikowanych (funkcjonalizowanych) nanorurek węglowych.5
T-L-5Wpływ dodatku modyfikowanych nanorurek węglowych na otrzymywanie i właściwości elektryczne kompozytów polimerowych.5
T-L-6Wpływ modyfikacji na właściwości adsorpcyjne nanorurek węglowych.5
30
wykłady
T-W-1Metody preparatyki materiałów nanostrukturalnych z wykorzystaniem np. kondensacji metali, intensywnej plastycznej deformacji, krystalizacji za stanu amorficznego, elektroosadzania4
T-W-2Struktura materiałów nanostrukturalnych: klasyfikacja materiałów nanostrukturalnych, efekt stosunku granicy faz do masy w materiałach nanostrukturalych, napięcia płaszczyznowe w materiałach nanokrystalicznych granica międzyziarnowej w materiałach nanostrukturalnych otrzymanych poszczególną techniką preparatyki4
T-W-3Metody wyznaczania wielkości krystalitu:, Sherrer’a, Warren-Averbach’a, Williamson-Hall’a3
T-W-4Właściwości: dyfuzja w materiałach nanokrystalicznych, elastyczność, deformacja, superplastyczność.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zaliczenie z ćwiczeń15
A-A-2Zapoznanie się z literaturą15
A-A-3Opracowanie wyników15
A-A-4Sporządzenie wyników w postaci wykresów15
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach praktycznych15
A-L-2Ocena z kolokwium15
A-L-3Ocena za sprawozdanie15
A-L-4Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
60
wykłady
A-W-1Uczestnicwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie z wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C05_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, wytłumaczenie mechanizmu powstawiania nanostruktur a także wyliczenie odpowiednich ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazanie ich potencjalnego zastosowania
Nano_1A_W04C-1T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C05_U01
Wyszukiwanie i zastosowanie róznego typu zródel informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczace tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce
Nano_1A_U01C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2
Nano_1A_C05_U02
Objaśnianie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych wytępujących podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
Nano_1A_U09C-1T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2
Nano_1A_C05_U03
Dobieranie odpowiednich metod analitycznych i urządzeń do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
Nano_1A_U10, Nano_1A_U14C-1T-L-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2
Nano_1A_C05_U04
Oceniane zagrożenia będącego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Nano_1A_U13C-1T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C05_K01
Ocenianie wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
Nano_1A_K02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
Nano_1A_C05_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
Nano_1A_K04C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C05_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, wytłumaczenie mechanizmu powstawiania nanostruktur a także wyliczenie odpowiednich ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazanie ich potencjalnego zastosowania
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiedniego sprzętu do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizmu powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednich ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalnego zastosowania
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C05_U01
Wyszukiwanie i zastosowanie róznego typu zródel informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczace tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce
2,0nie potrafi wcale wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
3,0w co najmniej 51% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
3,5w co najmniej 61% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
4,0w co najmniej 71% potraf iwyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
4,5w co najmniej 81% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
5,0w co najmniej 91% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
Nano_1A_C05_U02
Objaśnianie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych wytępujących podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
2,0nie potrafi wcale objaśniać podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych wytępujących podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
Nano_1A_C05_U03
Dobieranie odpowiednich metod analitycznych i urządzeń do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiednich metod analitycznych i urządzeń do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
Nano_1A_C05_U04
Oceniane zagrożenia będącego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
2,0nie potrafi wcale oceniać zagrożenia będącego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C05_K01
Ocenianie wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
Nano_1A_C05_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
2,0nie potrafi wcale wykazać aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych

Literatura podstawowa

  1. Cygański A, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Silverstein R. M.: Webster F. X., Kiemle D. J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Cygański A., Ptaszyński B., Krystek J, Obliczenia w chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  4. Cygański A, Podstawy metod elektroanalitycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mikroskopowa analiza wyników z otzrymanych nanorurek węglowych (TEM, SEM).3
T-A-2Spektroskopowa analiza otrzymanych nanorurek węglowych: Raman, spektroskopia optyczna.6
T-A-3Termograwimetria do analizy jakości nanomateriału i wydajności procesu otrzymywania / oczyszczania nanorurek węglowych.6
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Preparatyka katalizatora do syntezy nanorurek węglowych.5
T-L-2Otrzymywanie nanorurek węglowych z wykorzystaniem przygotowanego katalizatora.5
T-L-3Proces oczyszczania otrzymanych nanorurek węglowych.5
T-L-4Otrzymywanie modyfikowanych (funkcjonalizowanych) nanorurek węglowych.5
T-L-5Wpływ dodatku modyfikowanych nanorurek węglowych na otrzymywanie i właściwości elektryczne kompozytów polimerowych.5
T-L-6Wpływ modyfikacji na właściwości adsorpcyjne nanorurek węglowych.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody preparatyki materiałów nanostrukturalnych z wykorzystaniem np. kondensacji metali, intensywnej plastycznej deformacji, krystalizacji za stanu amorficznego, elektroosadzania4
T-W-2Struktura materiałów nanostrukturalnych: klasyfikacja materiałów nanostrukturalnych, efekt stosunku granicy faz do masy w materiałach nanostrukturalych, napięcia płaszczyznowe w materiałach nanokrystalicznych granica międzyziarnowej w materiałach nanostrukturalnych otrzymanych poszczególną techniką preparatyki4
T-W-3Metody wyznaczania wielkości krystalitu:, Sherrer’a, Warren-Averbach’a, Williamson-Hall’a3
T-W-4Właściwości: dyfuzja w materiałach nanokrystalicznych, elastyczność, deformacja, superplastyczność.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zaliczenie z ćwiczeń15
A-A-2Zapoznanie się z literaturą15
A-A-3Opracowanie wyników15
A-A-4Sporządzenie wyników w postaci wykresów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach praktycznych15
A-L-2Ocena z kolokwium15
A-L-3Ocena za sprawozdanie15
A-L-4Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnicwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie z wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C05_W01Dobieranie odpowiedniego sprzętu do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, wytłumaczenie mechanizmu powstawiania nanostruktur a także wyliczenie odpowiednich ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazanie ich potencjalnego zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką
Treści programoweT-L-1Preparatyka katalizatora do syntezy nanorurek węglowych.
T-W-2Struktura materiałów nanostrukturalnych: klasyfikacja materiałów nanostrukturalnych, efekt stosunku granicy faz do masy w materiałach nanostrukturalych, napięcia płaszczyznowe w materiałach nanokrystalicznych granica międzyziarnowej w materiałach nanostrukturalnych otrzymanych poszczególną techniką preparatyki
T-W-4Właściwości: dyfuzja w materiałach nanokrystalicznych, elastyczność, deformacja, superplastyczność.
T-W-3Metody wyznaczania wielkości krystalitu:, Sherrer’a, Warren-Averbach’a, Williamson-Hall’a
T-W-1Metody preparatyki materiałów nanostrukturalnych z wykorzystaniem np. kondensacji metali, intensywnej plastycznej deformacji, krystalizacji za stanu amorficznego, elektroosadzania
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiedniego sprzętu do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizmu powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednich ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalnego zastosowania
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do otrzymania materiałów nanostrukturalnych, tłumaczyć mechanizm powstawiania nanostruktur a także wyliczać odpowiednie ilości skladników niezbędnych do przeprowadzenia syntezy w celu otrzymania materiałów nanostrukturalnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C05_U01Wyszukiwanie i zastosowanie róznego typu zródel informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczace tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką
Treści programoweT-W-1Metody preparatyki materiałów nanostrukturalnych z wykorzystaniem np. kondensacji metali, intensywnej plastycznej deformacji, krystalizacji za stanu amorficznego, elektroosadzania
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
3,0w co najmniej 51% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
3,5w co najmniej 61% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
4,0w co najmniej 71% potraf iwyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
4,5w co najmniej 81% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
5,0w co najmniej 91% potrafi wyszukiwać i stosować róznego typu zródeł informacji w jezyku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu z perspektywą wykorzystania w dalszej nauce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C05_U02Objaśnianie podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych wytępujących podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką
Treści programoweT-L-1Preparatyka katalizatora do syntezy nanorurek węglowych.
T-W-2Struktura materiałów nanostrukturalnych: klasyfikacja materiałów nanostrukturalnych, efekt stosunku granicy faz do masy w materiałach nanostrukturalych, napięcia płaszczyznowe w materiałach nanokrystalicznych granica międzyziarnowej w materiałach nanostrukturalnych otrzymanych poszczególną techniką preparatyki
T-W-4Właściwości: dyfuzja w materiałach nanokrystalicznych, elastyczność, deformacja, superplastyczność.
T-W-3Metody wyznaczania wielkości krystalitu:, Sherrer’a, Warren-Averbach’a, Williamson-Hall’a
T-W-1Metody preparatyki materiałów nanostrukturalnych z wykorzystaniem np. kondensacji metali, intensywnej plastycznej deformacji, krystalizacji za stanu amorficznego, elektroosadzania
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale objaśniać podstawowych zjawisk fizyczno-chemicznych wytępujących podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśniać podstawowe zjawiska fizyczno-chemiczne wytępujące podczas wytwarzania materiałów nanostrukturalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C05_U03Dobieranie odpowiednich metod analitycznych i urządzeń do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką
Treści programoweT-L-1Preparatyka katalizatora do syntezy nanorurek węglowych.
T-W-3Metody wyznaczania wielkości krystalitu:, Sherrer’a, Warren-Averbach’a, Williamson-Hall’a
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiednich metod analitycznych i urządzeń do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiednie metody analityczne i urządzenia do charakterystyki materiałów nanostrukturalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C05_U04Oceniane zagrożenia będącego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką
Treści programoweT-L-1Preparatyka katalizatora do syntezy nanorurek węglowych.
T-W-2Struktura materiałów nanostrukturalnych: klasyfikacja materiałów nanostrukturalnych, efekt stosunku granicy faz do masy w materiałach nanostrukturalych, napięcia płaszczyznowe w materiałach nanokrystalicznych granica międzyziarnowej w materiałach nanostrukturalnych otrzymanych poszczególną techniką preparatyki
T-W-3Metody wyznaczania wielkości krystalitu:, Sherrer’a, Warren-Averbach’a, Williamson-Hall’a
T-W-1Metody preparatyki materiałów nanostrukturalnych z wykorzystaniem np. kondensacji metali, intensywnej plastycznej deformacji, krystalizacji za stanu amorficznego, elektroosadzania
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oceniać zagrożenia będącego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C05_K01Ocenianie wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką
Treści programoweT-W-2Struktura materiałów nanostrukturalnych: klasyfikacja materiałów nanostrukturalnych, efekt stosunku granicy faz do masy w materiałach nanostrukturalych, napięcia płaszczyznowe w materiałach nanokrystalicznych granica międzyziarnowej w materiałach nanostrukturalnych otrzymanych poszczególną techniką preparatyki
T-W-4Właściwości: dyfuzja w materiałach nanokrystalicznych, elastyczność, deformacja, superplastyczność.
T-W-1Metody preparatyki materiałów nanostrukturalnych z wykorzystaniem np. kondensacji metali, intensywnej plastycznej deformacji, krystalizacji za stanu amorficznego, elektroosadzania
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C05_K02Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wytwarzania nanostrukturalnych materiałów i ich charakterystyką
Treści programoweT-W-2Struktura materiałów nanostrukturalnych: klasyfikacja materiałów nanostrukturalnych, efekt stosunku granicy faz do masy w materiałach nanostrukturalych, napięcia płaszczyznowe w materiałach nanokrystalicznych granica międzyziarnowej w materiałach nanostrukturalnych otrzymanych poszczególną techniką preparatyki
T-W-4Właściwości: dyfuzja w materiałach nanokrystalicznych, elastyczność, deformacja, superplastyczność.
T-W-3Metody wyznaczania wielkości krystalitu:, Sherrer’a, Warren-Averbach’a, Williamson-Hall’a
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia audytoryjne
M-3Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale wykazać aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych