Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Nanokataliza i nanokatalizatory:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanokataliza i nanokatalizatory | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Ekiert <Ewa.Dabrowa@zut.edu.pl>, Karolina Kiełbasa <Karolina.Kielbasa@zut.edu.pl>, Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
W-2 | Chemia nieorganiczna |
W-3 | Chemia fizyczna |
W-4 | Pożądana znajomość tresci przedmiotów specjalizacyjnych: podstawy adsorpcji i katalizy oraz fizykochemia powierzchni. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nanokatalizatorów | 25 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Składniki katalizatora i ich funkcje. | 1 |
T-W-2 | Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów | 2 |
T-W-3 | Metody preparatyki nanokatalizatorów. | 2 |
T-W-4 | Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach. | 2 |
T-W-5 | Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych. | 2 |
T-W-6 | Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne. | 2 |
T-W-7 | Katalizatory nanoporowate. | 2 |
T-W-8 | Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z laboratorium | 7 |
A-L-3 | Konsultacje u prowadzacego zajęcia | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu | 9 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-4 | Zapoznanie się z literaturą z przedmiotu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C15_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C15_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. | Nano_1A_U01, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C15_K01 Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. | Nano_1A_K01, Nano_1A_K02, Nano_1A_K07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C15_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Student nie zna metod otrzymywania i technik wykorzystywanych do charakterystyki nanokatalizatorów oraz nie zna reakcji przebiegających z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmów. |
3,0 | Student opanował w 60 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | |
3,5 | Student opanował w 70 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | |
4,0 | Student opanował w 80 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | |
4,5 | Student opanował w 90 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. | |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C15_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym wykorzystać zdobytej wiedzy do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, nie potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związanego z ich stosowaniem. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C15_K01 Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Nie ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i nie poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, nie rozumie potrzebyę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. | |
3,5 | Student w stopniu większym, niż dostateczny rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. | |
4,5 | Student w stopniu większym, niż dobry rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. | |
5,0 | Student w pełni rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu. |
Literatura podstawowa
- A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Materials, Oxford University press, 2010
- A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Applications, Oxford University press, 2010
- R. Richards, Surface nad nanomolecular catalysts, CRC Press/Taylor, 2006
- D. Astruc, Nanoparticles and catalysis, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2004