Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Projektowanie, integracja i intensyfikacja procesów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie, integracja i intensyfikacja procesów | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projetkowania aparatów procesowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych. | 13 |
T-A-2 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Natura projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. Schematy procesów (Flow-sheet). Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole na schematach. Ręczne obliczenia flowsheetingowe. Komputerowe obliczenia flowsheetingowe. Rurociągi i oprzyrządowanie: dobór zaworów, pomp i sprężarek; projektowanie mechaniczne rurociągów; dobór średnicy rurociągów; aparatura kontrolno-pomiarowa; urządzenia alarmowe; samoczynne wyłączniki bezpieczeństwa; blokady; urządzenia regulujące. Materiały konstrukcyjne. Informacje i dane projektowe. Dobór, specyfikacja i projektowanie urządzeń: separatory mieszanin ciało stałe-ciało stałe, ciało stałe-ciecz, ciecz-ciecz, ciecz-gaz, ciało stałe gaz; urządzenia do rozdrabniania i mielenia; mieszalniki; urządzenia do transportu i magazynowania materiałów; reaktory; wytwornice pary; turbiny parowe; ekspandery. Projektowanie kolumn destylacyjnych (rektyfikacyjnych), absorpcyjnych, adsorpcyjnych i ekstrakcyjnych. Projektowanie wymienników ciepła. Projektowanie mechaniczne aparatury procesowej. Lokalizacja terenu budowy zakładu; wybór lokalizacji; rozmieszczenie instalacji; uzbrojenie terenu; aspekty środowiskowe. Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane), analiza Pinch (integracja cieplna procesów). Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji, alternatywne metody separacji, inne metody). Intensyfikacja procesów w oparciu o procesy przenoszenia. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Zaliczenie pisemne | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
21 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Metoda praktyczna - projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-09_W01 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów | ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-09_U01 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U07, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
ICHP_2A_C09-09_U03 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów | ICHP_2A_U12 | — | — | C-2 | T-P-1, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
ICHP_2A_C09-09_U05 Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów | ICHP_2A_U15 | — | — | C-2 | T-P-1, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-09_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. | ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-09_W01 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-09_U01 Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów | 2,0 | . |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C09-09_U03 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C09-09_U05 Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-09_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ukształtowaną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dimian, A; Bildea C.; Kiss, A., Integrated Design and Simulation of Chemical Processes, Elsevier B.V., New York, 2015, 1
- Jaromir, K.J.; Sabev, V.P., Sharifah, W.A., Wan, P., Abdul, M.Z., Process Integration and Intensification. Saving Energy, Water and Resources, De Gruyter, Amsterdam, 2014, 1
- Boodhoo, K., Harvey, A., Process Intensification for Green ChemistryC, John Wiley & Sons, San Francisco, 2013, 1