Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy materiałoznawstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy materiałoznawstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami i własnościami materiałów konstrukcyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Materiały inżynierskie - podział | 1 |
T-W-2 | Podstawowe wiadomości o budowie materiałów konstrukcyjnych | 1 |
T-W-3 | Struktura krystaliczna, defekty struktury krystalicznej | 1 |
T-W-4 | Własności fizyczne i mechaniczne | 1 |
T-W-5 | Metale i ich stopy, żeliwa, stal | 2 |
T-W-6 | Stopy metali nieżelaznych | 1 |
T-W-7 | Tworzywa sztuczne | 1 |
T-W-8 | Materiały ceramiczne i szkła | 1 |
T-W-9 | Spieki i kompozyty | 1 |
T-W-10 | Materiały malarskie (farby, lakiery, emalie i kleje) | 1 |
T-W-11 | Biomateriały | 1 |
T-W-12 | Formowanie materiałów | 1 |
T-W-13 | Korozja | 1 |
T-W-14 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas 45 minut |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C02_W08 Student zna podział i własności poszczególnych materiałów Student zna sposoby wytwarzania różnych materiałów | ICHP_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C02_U01 Student potrafi określić skład i własności stali na podstawie jej oznakowania Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań | ICHP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C02_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C02_W08 Student zna podział i własności poszczególnych materiałów Student zna sposoby wytwarzania różnych materiałów | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z materiałoznawstwa |
3,0 | Student zna podstawowe informacje dotyczące materiałów konstrukcyjnych (podstawowe definicje oraz podziały, sposoby wytwarzania) | |
3,5 | Student zna podstawowe informacje dotyczące materiałów konstrukcyjnych (podstawowe definicje, podziały oraz własności fizyczne i mechaniczne) | |
4,0 | Student zna szczegółowe informacje dotyczące materiałów konstrukcyjnych (definicje, podziały, własności fizyczne i mechaniczne) | |
4,5 | Student zna szczegółowe informacje dotyczące materiałów konstrukcyjnych (podstawowe definicje, podziały, własności fizyczne i mechaniczne, zastosowanie) | |
5,0 | Student zna informacje dotyczące tradycyjnych i nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych (definicje, podziały, własności fizyczne i mechaniczne, zastosowanie), zna sposoby wytwarzania przykładowych materiałów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C02_U01 Student potrafi określić skład i własności stali na podstawie jej oznakowania Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań | 2,0 | Student nie potrafi wskazać podstawowych właściwości materiałów inżynierskich |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów inżynierskich | |
3,5 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich | |
4,0 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich oraz potrafi określać skład i własności stali na podstawie jej oznakowania | |
4,5 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich, określać skład i właśnosci stali na podstawie jej oznakowania oraz dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań | |
5,0 | Student potrafi sklasyfikowac i omówić właściwości materiałów inżynierskich, określać skład i właśnosci stali na podstawie jej oznakowania, dobrać odpowiedni materiał do konkretnych zastosowań oraz omówić metody wytwarzania wybranych materiałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C02_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
3,5 | Student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
4,0 | Student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
4,5 | Student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania sie w zakresie podstaw materiałoznawstwa | |
5,0 | Student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania sie w zakresie podstaw materiałoznawstwa |
Literatura podstawowa
- M. Blicharski, Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
- L.A. Dobrzański, Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo., WNT, Warszawa, 2006
- A. Barbacki, T. Kachlicki, Materiały Inżynierskie. Podręcznik do zajęć z materiałoznawstwa., Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gnieźnie, Gniezno, 2010
Literatura dodatkowa
- M. Jurczyk, J. Jakubowicz, Bionanomateriały, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2008
- M. Blicharski, Inżynieria materiałowa. Stal, WNT, Warszawa, 2004
- K. Przybyłowicz, J. Przybyłowicz, Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2004