Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe techniki projektowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe techniki projektowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl>, Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 45 3,00,44zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Procesy dyfuzyjne i aparaty
W-2Procesy cieplne i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami formułowania modeli matematycznych i metod rozwiązywania równań modelowych
C-2Zaznajomienie studentów z graficznymi i numerycznymi metodami przetwarzania danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów obliczeń aparatów
C-4Ukształtowanie umiejętności projektowania aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wspomagane komputerowo zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów przemysłu chemicznego przy zastosowaniu programu symulacyjnego Aspen Plus.45
45
wykłady
T-W-1Wstęp. Przygotowywanie danych. Bazy danych fizykochemicznych. Skomputeryzowane bazy danych. Budowa bazy danych. Najważniejsze światowe i polskie bazy danych fizykochemicznych. Przegląd własności zawartych w bazach danych. Metody przewidywania własności.2
T-W-2Wprowadzenie do pracy z programem symulacyjnym Aspen Plus. Opis podstawowych opcji. Budowa i uruchamianie modeli.2
T-W-3Obliczenia termodynamiczne przy użyciu programu symulacyjnego Aspen Plus.4
T-W-4Analiza czułości. Definiowanie wymagań projektowych. Podstawy obliczeń numerycznych i optymalizacyjnych.2
T-W-5Omówienie wybranych obliczeń elementów instalacji (rurociągi, wymienniki ciepła, separatory, sprężarki, zawory). Łączenie strumieni masy i energii, rozszczepienie strumieni, przedstawienie dostępnych modułów obliczeniowych.4
T-W-6Zastosowanie programu Aspen Plus do obliczeń wielostopniowych aparatów do wymiany masy (absorpcja, kolumny rektyfikacyjne). Omówienie obliczeniowych modułów uproszczonych i ścisłych.6
T-W-7Przedstawienie przykładowych obliczeń systemu technologii chemicznej na przykładzie produkcji chlorku winylu.4
T-W-8Kryteria ekonomiczne oceny systemu technologicznego (stałe (inwestycyjne) i zmienne) przedstawione na przykładzie obliczeń instalacji przemysłu chemicznego.4
T-W-9Bezpieczeństwo działania instalacji. Charakterystyka podejść do rozwiązania problemów ochrony środowiska.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie raportu z zajęć laboratoryjnych35
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca-wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia labolatoryjne z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych zadań przy pracy z komputerem
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przygotowania plików danych do programów komputerowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwia
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C20_W12
Studenci zdobywają umiejętność formułowania i rozwiązania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych. Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych
ICHP_1A_W12C-1, C-2, C-3T-W-2M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C20_U03
Studenci zdobywają umiejętność formułowania i rozwiązywania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych.
ICHP_1A_U03C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
ICHP_1A_C20_U09
Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych
ICHP_1A_U09C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
ICHP_1A_C21_U017
Student potrafi zaprojektować aparat kolumnowy do wymiany masy
ICHP_1A_U17C-3, C-4T-L-1M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C20_K03
Zajęcia projektowe uczą pracy zespołowej i wykorzystania potencjału członków grupy
ICHP_1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C20_W12
Studenci zdobywają umiejętność formułowania i rozwiązania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych. Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym
4,0Student opanował wiekszość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu
5,0Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C20_U03
Studenci zdobywają umiejętność formułowania i rozwiązywania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych.
2,02 Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego sformułowania podstawowych równań modelowych. Nie potrafi zastosować żadnej z podanych na wykładzie metod przetwarzania danych.
3,0Student potrafi samodzielnie sformułować podstawowe równania modelowe. Do stworzenia właściwego modelu i przygotowania danych niezbędnych do rozwiązania równań modelowych potrzebuje pomocy innych.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i formułuje model z nieznacznymi uchybieniami. Potrafi zastosować najprostsze z podanych na wykładzie metod przygotowania danych do rozwiązania problemu
4,0Student potrafi samodzielnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. W modelu występują nieliczne błędy. Potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, przygotować dane do rozwiązania problemu
4,5Student potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie przygotować dane do rozwiązania problemu
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie wybrać najwłaściwszą metodę przetwarzania danych niezbędnych do rozwiązania równań modelowych.
ICHP_1A_C20_U09
Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego stworzenia algorytmu obliczeń aparatu kolumnowego
3,0Student potrafi stworzyć częściowy algorytm obliczeń aparatu kolumnowego. Do stworzenia prawidłowego algorytmu i schematu blokowego obliczeń musi korzystać z pomocy innych.
3,5Student potrafi stworzyć algorytm obliczeń aparatu kolumnowego z nieznacznymi uchybieniami. Potrafi stworzyć uproszczony schemat blokowy algorytmu
4,0Student potrafi samodzielnie stworzyć algorytm obliczeń aparatu kolumnowego w którym występują nieliczne. Potrafi stworzyć częściowy schemat blokowy algorytmu
4,5Student potrafi samodzielnie stworzyć algorytm obliczeń aparatu kolumnowego w którym nie ma znaczących błędów. Potrafi z nieznacznymi uchybieniami sformułować schemat blokowy algorytmu.
5,0Student potrafi samodzielnie stworzyć bezbłędny algorytm obliczeń aparatu kolumnowego i przedstawić go na prawidłowo sformułowanym schemacie blokowym.
ICHP_1A_C21_U017
Student potrafi zaprojektować aparat kolumnowy do wymiany masy
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania najprostszych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje proste zadania projektowe korzystając z pomocy innych
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i składa projekt z nieznacznymi uchybieniami
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać projekt, w którym wystepują nieliczne i nie dyskwalifikujące projektu błędy
4,5Student oddaje w terminie projekt, w którym nie ma znaczących błędów
5,0Student oddaje w terminie bezbłędnie wykonany projekt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C20_K03
Zajęcia projektowe uczą pracy zespołowej i wykorzystania potencjału członków grupy
2,0Nie potrafi współpracować z grupą. Nie wykonuje poleceń lidera
3,0Stara się wykonać polecenia lidera i współpracować z pozostałymi członkami grupy.
3,5W miarę możliwości wykonuje polecenia lidera. Chętnie współpracuje z pozostałymi członkami grupy
4,0Idealnie wykonuje polecenia lidera i współpracuje z pozostałymi członkami grupy
4,5Potrafi współpracować z liderem a w razie potrzeby go zastąpić.
5,0Jest liderem doskonale kierującym grupą. Potrafi wykorzystac potencjał kazdego z członków grupy.

Literatura podstawowa

  1. J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Część I. Teoria, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  2. A. Jeżowska, J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Część II. Przykłady., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  3. W. Kacperski, J. Kruszewski, R. Marcinkowski, Inżynieria systemów procesowych. Elementy analizy systemów procesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  4. Kuźniewska-Lach I, Haba A, Lach K., Komputerowe wspomaganie w projektowaniu procesowym, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  5. R. Schefflan, Teach Yourself the Basics of Aspen Plus, AIChE and John Wiley & Sons, Inc., 2011
  6. D. Erwin, Industrial Chemical Process Engineering Design, McGraw-Hill, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kuźniewska-Lach I., Obliczenia projektowe półek aparatów kolumnowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  2. R. Turton, Analysis, Synthesis and Design of Chemical Engineering Processes, Prentice Hall, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wspomagane komputerowo zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów przemysłu chemicznego przy zastosowaniu programu symulacyjnego Aspen Plus.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Przygotowywanie danych. Bazy danych fizykochemicznych. Skomputeryzowane bazy danych. Budowa bazy danych. Najważniejsze światowe i polskie bazy danych fizykochemicznych. Przegląd własności zawartych w bazach danych. Metody przewidywania własności.2
T-W-2Wprowadzenie do pracy z programem symulacyjnym Aspen Plus. Opis podstawowych opcji. Budowa i uruchamianie modeli.2
T-W-3Obliczenia termodynamiczne przy użyciu programu symulacyjnego Aspen Plus.4
T-W-4Analiza czułości. Definiowanie wymagań projektowych. Podstawy obliczeń numerycznych i optymalizacyjnych.2
T-W-5Omówienie wybranych obliczeń elementów instalacji (rurociągi, wymienniki ciepła, separatory, sprężarki, zawory). Łączenie strumieni masy i energii, rozszczepienie strumieni, przedstawienie dostępnych modułów obliczeniowych.4
T-W-6Zastosowanie programu Aspen Plus do obliczeń wielostopniowych aparatów do wymiany masy (absorpcja, kolumny rektyfikacyjne). Omówienie obliczeniowych modułów uproszczonych i ścisłych.6
T-W-7Przedstawienie przykładowych obliczeń systemu technologii chemicznej na przykładzie produkcji chlorku winylu.4
T-W-8Kryteria ekonomiczne oceny systemu technologicznego (stałe (inwestycyjne) i zmienne) przedstawione na przykładzie obliczeń instalacji przemysłu chemicznego.4
T-W-9Bezpieczeństwo działania instalacji. Charakterystyka podejść do rozwiązania problemów ochrony środowiska.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie raportu z zajęć laboratoryjnych35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C20_W12Studenci zdobywają umiejętność formułowania i rozwiązania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych. Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami formułowania modeli matematycznych i metod rozwiązywania równań modelowych
C-2Zaznajomienie studentów z graficznymi i numerycznymi metodami przetwarzania danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów obliczeń aparatów
Treści programoweT-W-2Wprowadzenie do pracy z programem symulacyjnym Aspen Plus. Opis podstawowych opcji. Budowa i uruchamianie modeli.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych zadań przy pracy z komputerem
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przygotowania plików danych do programów komputerowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwia
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym
4,0Student opanował wiekszość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu
5,0Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C20_U03Studenci zdobywają umiejętność formułowania i rozwiązywania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami formułowania modeli matematycznych i metod rozwiązywania równań modelowych
C-2Zaznajomienie studentów z graficznymi i numerycznymi metodami przetwarzania danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów obliczeń aparatów
Treści programoweT-L-1Wspomagane komputerowo zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów przemysłu chemicznego przy zastosowaniu programu symulacyjnego Aspen Plus.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia labolatoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych zadań przy pracy z komputerem
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przygotowania plików danych do programów komputerowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwia
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,02 Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego sformułowania podstawowych równań modelowych. Nie potrafi zastosować żadnej z podanych na wykładzie metod przetwarzania danych.
3,0Student potrafi samodzielnie sformułować podstawowe równania modelowe. Do stworzenia właściwego modelu i przygotowania danych niezbędnych do rozwiązania równań modelowych potrzebuje pomocy innych.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i formułuje model z nieznacznymi uchybieniami. Potrafi zastosować najprostsze z podanych na wykładzie metod przygotowania danych do rozwiązania problemu
4,0Student potrafi samodzielnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. W modelu występują nieliczne błędy. Potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, przygotować dane do rozwiązania problemu
4,5Student potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie przygotować dane do rozwiązania problemu
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie wybrać najwłaściwszą metodę przetwarzania danych niezbędnych do rozwiązania równań modelowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C20_U09Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U09potrafi wykorzystać metody analityczne, numeryczne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami formułowania modeli matematycznych i metod rozwiązywania równań modelowych
C-2Zaznajomienie studentów z graficznymi i numerycznymi metodami przetwarzania danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów obliczeń aparatów
Treści programoweT-L-1Wspomagane komputerowo zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów przemysłu chemicznego przy zastosowaniu programu symulacyjnego Aspen Plus.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia labolatoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych zadań przy pracy z komputerem
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przygotowania plików danych do programów komputerowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwia
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego stworzenia algorytmu obliczeń aparatu kolumnowego
3,0Student potrafi stworzyć częściowy algorytm obliczeń aparatu kolumnowego. Do stworzenia prawidłowego algorytmu i schematu blokowego obliczeń musi korzystać z pomocy innych.
3,5Student potrafi stworzyć algorytm obliczeń aparatu kolumnowego z nieznacznymi uchybieniami. Potrafi stworzyć uproszczony schemat blokowy algorytmu
4,0Student potrafi samodzielnie stworzyć algorytm obliczeń aparatu kolumnowego w którym występują nieliczne. Potrafi stworzyć częściowy schemat blokowy algorytmu
4,5Student potrafi samodzielnie stworzyć algorytm obliczeń aparatu kolumnowego w którym nie ma znaczących błędów. Potrafi z nieznacznymi uchybieniami sformułować schemat blokowy algorytmu.
5,0Student potrafi samodzielnie stworzyć bezbłędny algorytm obliczeń aparatu kolumnowego i przedstawić go na prawidłowo sformułowanym schemacie blokowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C21_U017Student potrafi zaprojektować aparat kolumnowy do wymiany masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów obliczeń aparatów
C-4Ukształtowanie umiejętności projektowania aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej
Treści programoweT-L-1Wspomagane komputerowo zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów przemysłu chemicznego przy zastosowaniu programu symulacyjnego Aspen Plus.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia labolatoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania najprostszych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje proste zadania projektowe korzystając z pomocy innych
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i składa projekt z nieznacznymi uchybieniami
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać projekt, w którym wystepują nieliczne i nie dyskwalifikujące projektu błędy
4,5Student oddaje w terminie projekt, w którym nie ma znaczących błędów
5,0Student oddaje w terminie bezbłędnie wykonany projekt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C20_K03Zajęcia projektowe uczą pracy zespołowej i wykorzystania potencjału członków grupy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami formułowania modeli matematycznych i metod rozwiązywania równań modelowych
C-2Zaznajomienie studentów z graficznymi i numerycznymi metodami przetwarzania danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów obliczeń aparatów
Treści programoweT-L-1Wspomagane komputerowo zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów przemysłu chemicznego przy zastosowaniu programu symulacyjnego Aspen Plus.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca-wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna-ćwiczenia labolatoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych zadań przy pracy z komputerem
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przygotowania plików danych do programów komputerowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwia
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować z grupą. Nie wykonuje poleceń lidera
3,0Stara się wykonać polecenia lidera i współpracować z pozostałymi członkami grupy.
3,5W miarę możliwości wykonuje polecenia lidera. Chętnie współpracuje z pozostałymi członkami grupy
4,0Idealnie wykonuje polecenia lidera i współpracuje z pozostałymi członkami grupy
4,5Potrafi współpracować z liderem a w razie potrzeby go zastąpić.
5,0Jest liderem doskonale kierującym grupą. Potrafi wykorzystac potencjał kazdego z członków grupy.