Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa umiejętność obsługi komputera z systemem Windows. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności czytania i wykonywania rysunków technicznych, schematów maszyn, schematów instalacji, urządzeń, układów technicznych zgodnie z zasadami rysunku technicznego. |
C-2 | Opanowanie komputerowej techniki tworzenia oraz modyfikacji grafik w oparciu o program AutoCAD. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z zasadami rysunku technicznego: formaty rysunków, podziałki, linie i ich zastosowanie, przekroje, wymiarowanie, rzutowanie prostokątne i aksonometryczne. Wzajemne położenie prostych i płaszczyzn. Opanowanie umiejętności czytania i wykonywania rysunków technicznych, schematów maszyn, schematów instalacji, urządzeń, układów technicznych. | 6 |
T-L-2 | Poznanie zasad precyzyjnego wykonywania rysunku technicznego i jego modyfikacji sporządzanymi w technice komputerowej edytora grafiki AutoCAD. | 12 |
T-L-3 | Rzutowanie prostokątne, aksonometria, przekroje, rysunki detali oraz skomplikowanych urządzeń technicznych, schematy instalacji hydraulicznych, elektrycznych, elektronicznych, cieplnych, chemicznych, tworzenie modeli brył w przestrzeni 3D. | 25 |
T-L-4 | Ocena teoretycznej wiedzy studenta w zakresie grafiki inżynierskiej. | 1 |
T-L-5 | Ocena praktycznych umiejętności studenta w zakresie tworzenia i modyfikacji grafiki inżynierskiej w programie AutoCAD. | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 30 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć | 19 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
119 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena rysunków technicznych wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych w programie AutoCAD. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii oraz ocena wykonanego rysunku technicznego podczas kolokwium w programie AutoCAD. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03_W01 Student zdobędzie wiedzę z zakresu zasad tworzenia grafiki komputerowej oraz jej interpretacji. Zna odpowiednie metody, techniki i narzędzia związane z pracą przy użyciu profesjonalnego programu AutoCAD. | ICHP_1A_W04, ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W15 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03_U01 Student zdobędzie praktyczne umiejętności z zakresu grafiki komputerowej precyzyjnego wykonywania oraz modyfikacji rysunku technicznego w profesjonalnym programie AutoCAD. Potrafi uzyskać oraz interpretować informacje na podstawie rysunków oraz potrafi narysować proste urządzenia, aparaty typowe dla inżynierii chemicznej i procesowej używając właściwych technik i narzędzi. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U15, ICHP_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego. | ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-L-5, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03_W01 Student zdobędzie wiedzę z zakresu zasad tworzenia grafiki komputerowej oraz jej interpretacji. Zna odpowiednie metody, techniki i narzędzia związane z pracą przy użyciu profesjonalnego programu AutoCAD. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną z zakresu grafiki komputerowej jednak w niewielkim stopniu opanował umiejętności praktyczne | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z zakresu grafiki komputerowej | |
4,0 | Student w dobrym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z zakresu grafiki komputerowej | |
4,5 | Student wyczerpująco opanował wiedzę teoretyczną, praktyczną oraz potrafi tworzyć bardzo precyzyjną grafikę komputerową | |
5,0 | Student biegle opanował wiedzę teoretyczną, praktyczną oraz wykazuje kreatywność przy tworzeniu bardzo precyzyjnej grafiki komputerowej z naciskiem na poprawność i estetykę |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03_U01 Student zdobędzie praktyczne umiejętności z zakresu grafiki komputerowej precyzyjnego wykonywania oraz modyfikacji rysunku technicznego w profesjonalnym programie AutoCAD. Potrafi uzyskać oraz interpretować informacje na podstawie rysunków oraz potrafi narysować proste urządzenia, aparaty typowe dla inżynierii chemicznej i procesowej używając właściwych technik i narzędzi. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | Student potrafi wykonać rysunek techniczny popełniając błędy, ma problemy z jego poprawną interpretacją | |
3,5 | Student potrafi wykonać rysunek techniczny w technice komputerowej jednak zawiera on błędy, a jego interpretacja jest niejednoznaczna | |
4,0 | Student potrafi wykonać rysunek techniczny w technice komputerowej jednak ma problem z jego poprawną interpretacją | |
4,5 | Student potrafi wykonać poprawnie rysunek techniczny w technice komputerowej oraz dokonać jego poprawnej interpretacji | |
5,0 | Student potrafi wykonać bezbłędnie rysunek techniczny w technice komputerowej oraz dokonać jego poprawnej interpretacji wraz z jej uzasadnieniem w oparciu o samodzielnie pozyskane dane z literatury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | Student potrafi wyłącznie odtwórczo tworzyć grafikę komputerową | |
3,5 | Student potrafi odtwórczo tworzyć grafikę komputerową wykazując niewielką kreatywność | |
4,0 | Student potrafi tworzyć poprawnie grafikę komputerową wykazując kreatywność przy tworzeniu rysunku | |
4,5 | Student potrafi tworzyć poprawnie grafikę komputerową wykazując kreatywność świadomie podejmując decyzje | |
5,0 | Student potrafi tworzyć bardzo dobre grafiki komputerowe, potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej |
Literatura podstawowa
- Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2009
- Masiuk S., Zbiór zadań z rysunku technicznego dla chemików, WUPS, Szczecin, 1987
- Pikoń A., AutoCAD 2011 PL Pierwsze kroki, Helion, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Dobrzański T., Rysunek techniczny, WNT, Warszawa, 1997
- Masiuk S., Rysunek techniczny dla chemików, WUPS, Szczecin, 1986