Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa

Sylabus przedmiotu Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM)
Specjalność Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 18 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Systemy dobrych praktyk wytwarzania (GMP)
W-2Zarządzanie jakością
W-3Rachunkowość i finanse

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student w ramach przedmiotu zdobędzie wiedzę o koncepcji zarządzania ukierunkowanej na oczekiwania i potrzeby klienta. Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) można traktować jako sposób myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. Realizacja każdego aspektu działalności w tym systemie realizowana jest ze spojrzeniem projakościowym. Celem (TQM) jest osiągnięcie zadowolenia klienta poprzez zespołowe zaangażowanie pracowników i podnoszenie kwalifikacji.
C-2Student w ramach ćwiczeń pozna zasady i terminologię w kompleksowym zarządzaniu jakością, interpretacje norm oraz zasady sterowania dokumentami i danymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001 oraz jej stosowanie. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, wewnętrzne audity, szkolenia). Narzędzia i metody (arkusz zbierania danych, diagram Ishikawy, wykres drzewa, histogram, karta kontrolna).9
9
wykłady
T-W-1Zasady zarządzania przez jakość (TQM - Total Quality Management), efekty ekonomiczne powodowane wprowadzeniem systemu zarządzania jakością. Idea zarządzania przez jakość (pojęcie TQM-u, twórcy TQM-u, pojęcia związane z jakością). Zasady i filozofia TQM-u (zasady Deminga, zasady planowania jakości wg Jurana, etapy doskonalenia jakości wg Crosby'ego). Filozofia zarządzania w TQM-ie oraz przyczyny niewłaściwego działania. Polska Nagroda Jakości. Rachunek oraz analiza kosztów jakości, relacje między nimi. Koszty jakości: jako narzędzie zarządzania, ich rola, w świetle unormowań międzynarodowych, w organizacji. System zarządzania jakością ISO 9000. Normalizacja systemów jakości. Analiza procesów zachodzących w firmie. Korzyści związane z wdrożenia systemu ISO 9001.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury13
A-A-3Konsultacje z prowadzącym4
A-A-4Przygotowanie prezentacji przez studenta4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie pisemnego testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-05_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o kompleksowym zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia, dąży do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich.
ICHP_2A_W12, ICHP_2A_W10C-1T-W-1M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-05_U01
Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzanie. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w kompleksowym zarządzaniu jakością.
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U10C-2T-A-1M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-05_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K06C-2, C-1T-A-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-05_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o kompleksowym zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia, dąży do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o kompleksowym zarządzaniu jakością.
3,0Student posiada podstawą wiedzę z zakresu kompleksowego zarządzania jakością.
3,5Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z zarządzaniem przez jakość.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z kompleksowym zarządzaniem jakością.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z tematyką kompleksowego zarządzania jakością, dąży do podniesienia aktywności i sprawności.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z tematyką kompleksowego zarządzania jakością, dąży do podniesienia aktywności i sprawności. Orientuje się w pozatechnicznym wpływie kompleksowego zarządzania jakością na efektywność i działanie zespołów ludzkich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-05_U01
Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzanie. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w kompleksowym zarządzaniu jakością.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności stosowanych w kompleksowym zarządzaniu jakością.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać interpretacji norm.
3,5Student posiada umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać interpretacji norm.
4,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w podstawowym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. Potrafi przewidywać skutki wywołane podjętymi działaniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-05_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 .
3,0Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność wykazuje potrzebę kształcenia.
4,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia.
4,5Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań.
5,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2011
  2. Szczepańska-Woszczyna K., Kompleksowe zarządzanie jakością TQM : przeszłość i teraźniejszość, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
  3. Wawak S., Podręcznik wdrażania ISO 9001:2000, Helion, Gliwice, 2007
  4. Ćwiklicki M., Obora H., Metody TQM w zarządzaniu firmą : praktyczne przykłady zastosowań, POLTEXT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Szczepańska K., TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, POLTEXT, Warszawa, 2010
  2. Wawak S., Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2005
  3. Szczepańska K., Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001 oraz jej stosowanie. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, wewnętrzne audity, szkolenia). Narzędzia i metody (arkusz zbierania danych, diagram Ishikawy, wykres drzewa, histogram, karta kontrolna).9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady zarządzania przez jakość (TQM - Total Quality Management), efekty ekonomiczne powodowane wprowadzeniem systemu zarządzania jakością. Idea zarządzania przez jakość (pojęcie TQM-u, twórcy TQM-u, pojęcia związane z jakością). Zasady i filozofia TQM-u (zasady Deminga, zasady planowania jakości wg Jurana, etapy doskonalenia jakości wg Crosby'ego). Filozofia zarządzania w TQM-ie oraz przyczyny niewłaściwego działania. Polska Nagroda Jakości. Rachunek oraz analiza kosztów jakości, relacje między nimi. Koszty jakości: jako narzędzie zarządzania, ich rola, w świetle unormowań międzynarodowych, w organizacji. System zarządzania jakością ISO 9000. Normalizacja systemów jakości. Analiza procesów zachodzących w firmie. Korzyści związane z wdrożenia systemu ISO 9001.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury13
A-A-3Konsultacje z prowadzącym4
A-A-4Przygotowanie prezentacji przez studenta4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-05_W01Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o kompleksowym zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia, dąży do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania, w tym zarządzania jakością
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Student w ramach przedmiotu zdobędzie wiedzę o koncepcji zarządzania ukierunkowanej na oczekiwania i potrzeby klienta. Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) można traktować jako sposób myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. Realizacja każdego aspektu działalności w tym systemie realizowana jest ze spojrzeniem projakościowym. Celem (TQM) jest osiągnięcie zadowolenia klienta poprzez zespołowe zaangażowanie pracowników i podnoszenie kwalifikacji.
Treści programoweT-W-1Zasady zarządzania przez jakość (TQM - Total Quality Management), efekty ekonomiczne powodowane wprowadzeniem systemu zarządzania jakością. Idea zarządzania przez jakość (pojęcie TQM-u, twórcy TQM-u, pojęcia związane z jakością). Zasady i filozofia TQM-u (zasady Deminga, zasady planowania jakości wg Jurana, etapy doskonalenia jakości wg Crosby'ego). Filozofia zarządzania w TQM-ie oraz przyczyny niewłaściwego działania. Polska Nagroda Jakości. Rachunek oraz analiza kosztów jakości, relacje między nimi. Koszty jakości: jako narzędzie zarządzania, ich rola, w świetle unormowań międzynarodowych, w organizacji. System zarządzania jakością ISO 9000. Normalizacja systemów jakości. Analiza procesów zachodzących w firmie. Korzyści związane z wdrożenia systemu ISO 9001.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o kompleksowym zarządzaniu jakością.
3,0Student posiada podstawą wiedzę z zakresu kompleksowego zarządzania jakością.
3,5Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z zarządzaniem przez jakość.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z kompleksowym zarządzaniem jakością.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z tematyką kompleksowego zarządzania jakością, dąży do podniesienia aktywności i sprawności.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z tematyką kompleksowego zarządzania jakością, dąży do podniesienia aktywności i sprawności. Orientuje się w pozatechnicznym wpływie kompleksowego zarządzania jakością na efektywność i działanie zespołów ludzkich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-05_U01Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzanie. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w kompleksowym zarządzaniu jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń pozna zasady i terminologię w kompleksowym zarządzaniu jakością, interpretacje norm oraz zasady sterowania dokumentami i danymi.
Treści programoweT-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001 oraz jej stosowanie. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, wewnętrzne audity, szkolenia). Narzędzia i metody (arkusz zbierania danych, diagram Ishikawy, wykres drzewa, histogram, karta kontrolna).
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie pisemnego testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności stosowanych w kompleksowym zarządzaniu jakością.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać interpretacji norm.
3,5Student posiada umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać interpretacji norm.
4,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w podstawowym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. Potrafi przewidywać skutki wywołane podjętymi działaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-05_K01Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń pozna zasady i terminologię w kompleksowym zarządzaniu jakością, interpretacje norm oraz zasady sterowania dokumentami i danymi.
C-1Student w ramach przedmiotu zdobędzie wiedzę o koncepcji zarządzania ukierunkowanej na oczekiwania i potrzeby klienta. Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) można traktować jako sposób myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. Realizacja każdego aspektu działalności w tym systemie realizowana jest ze spojrzeniem projakościowym. Celem (TQM) jest osiągnięcie zadowolenia klienta poprzez zespołowe zaangażowanie pracowników i podnoszenie kwalifikacji.
Treści programoweT-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001 oraz jej stosowanie. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, wewnętrzne audity, szkolenia). Narzędzia i metody (arkusz zbierania danych, diagram Ishikawy, wykres drzewa, histogram, karta kontrolna).
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie pisemnego testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 .
3,0Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność wykazuje potrzebę kształcenia.
4,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia.
4,5Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań.
5,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy.