Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania środowiskowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
C-2Poznanie norm obowiazujących w Uni Europejskiej i w Polsce
C-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania środowiskiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu2
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie2
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie2
T-A-4Raport oceny oddziaływania na środowisko2
T-A-5Kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem1
T-W-2Ogólny model systemu zarządzania środowiskiem1
T-W-3Modele i strategie zarządzania środowiskiem2
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem1
T-W-5Systemy zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 oraz EMAS3
T-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem2
T-W-7Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie1
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura1
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu2
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny3
T-W-11Kolokwium1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium13
A-A-3przygotowanie do zajęć8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do kolokwium21
A-W-3czytanie wskazanej literatury20
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C27a_W05
Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i w Polsce
ICHP_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-1
ICHP_1A_C27a_W17
potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego
ICHP_1A_W17C-3T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C27a_U11
Student potrafi wykonać i zinterpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
ICHP_1A_U11C-2, C-3T-A-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-2, M-3S-2
ICHP_1A_C27a_U12
Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym
ICHP_1A_U12C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C27a_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
ICHP_1A_K02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C27a_W05
Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i w Polsce
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm
3,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska
4,0Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
4,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
5,0Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko
ICHP_1A_C27a_W17
potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu: potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem
3,5Student potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy wybranego systemu
4,0Student potrafi wymienić i opisać systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu
4,5Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać niektóre korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu
5,0Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu, potrafi wymienić różnice w systemach zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie i gminie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C27a_U11
Student potrafi wykonać i zinterpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
2,0Student nie zna podstawowych informacji dotyczących systemów zarządzania środowiskiem
3,0Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
3,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
4,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem oraz analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko
4,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko, potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne
5,0Student potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne oraz wykonać samodzielnie rachunek sozoekonomiczny wybranego przedsięwzięcia
ICHP_1A_C27a_U12
Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym
2,0Student nie potrafi obliczyć prostych zadań dotyczących rozkładu zanieczyszczeń w środowisku
3,0Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych na rozkład zanieczyszczeń w środowisku
3,5Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład
4,0Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenie
4,5Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenia zanieczyszczeń w określonej odległości w powietrzu, wodzie i gruncie.
5,0Student potrafi rozwiązać zadania i wyciągnąć odpowiednie wniosku dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C27a_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne.
3,0Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu.
3,5Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady.
4,0Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów.
4,5Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski.
5,0Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją A. Tabora, Zarządzanie środowiskiem ISO 14000, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
  2. B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 1998
  3. A. Matuszak-Flejszman, Systemy zarządzania środowiskowego w organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznań, Poznań, 2007
  4. K. Nytka, Ocena oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją D. Szaniawskiej, Wybrane zagadnienia ochrony środowiska, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu2
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie2
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie2
T-A-4Raport oceny oddziaływania na środowisko2
T-A-5Kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem1
T-W-2Ogólny model systemu zarządzania środowiskiem1
T-W-3Modele i strategie zarządzania środowiskiem2
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem1
T-W-5Systemy zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 oraz EMAS3
T-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem2
T-W-7Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie1
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura1
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu2
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny3
T-W-11Kolokwium1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium13
A-A-3przygotowanie do zajęć8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do kolokwium21
A-W-3czytanie wskazanej literatury20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C27a_W05Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
C-2Poznanie norm obowiazujących w Uni Europejskiej i w Polsce
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem
T-W-3Modele i strategie zarządzania środowiskiem
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem
T-W-2Ogólny model systemu zarządzania środowiskiem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm
3,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska
4,0Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
4,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
5,0Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C27a_W17potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W17ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-5Systemy zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 oraz EMAS
T-W-7Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu: potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem
3,5Student potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy wybranego systemu
4,0Student potrafi wymienić i opisać systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu
4,5Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać niektóre korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu
5,0Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu, potrafi wymienić różnice w systemach zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie i gminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C27a_U11Student potrafi wykonać i zinterpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U11potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Poznanie norm obowiazujących w Uni Europejskiej i w Polsce
C-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-4Raport oceny oddziaływania na środowisko
T-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych informacji dotyczących systemów zarządzania środowiskiem
3,0Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
3,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
4,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem oraz analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko
4,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko, potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne
5,0Student potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne oraz wykonać samodzielnie rachunek sozoekonomiczny wybranego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C27a_U12Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U12potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle, potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obliczyć prostych zadań dotyczących rozkładu zanieczyszczeń w środowisku
3,0Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych na rozkład zanieczyszczeń w środowisku
3,5Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład
4,0Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenie
4,5Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenia zanieczyszczeń w określonej odległości w powietrzu, wodzie i gruncie.
5,0Student potrafi rozwiązać zadania i wyciągnąć odpowiednie wniosku dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C27a_K02Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
C-2Poznanie norm obowiazujących w Uni Europejskiej i w Polsce
C-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie
T-A-4Raport oceny oddziaływania na środowisko
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne.
3,0Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu.
3,5Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady.
4,0Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów.
4,5Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski.
5,0Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów.