Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)

Sylabus przedmiotu Przedmiot humanistyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki ścisłe, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot humanistyczny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z historii, fizyki, chemii i podstaw techniki na poziomie ogólnym szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z historii rozwoju techniki, odkryć naukowych i wynalazczości, oraz ich wpływu na rozwój cywilizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp do przedmiotu. Zalecana literatura. Wymagania i warunki zaliczenia. Podstawowe pojęcia związane z tematyką przedmiotu1
T-W-2Początki techniki, od czasów prehistorycznych do starożytności. Ślady rozwoju technicznego najstarszych cywilizacji.8
T-W-3Nauka i technika w starożytności w obszarze basenu Morza Śródziemnego i w starożytnych Chinach. Wynalazki i odkrycia z różnych dziedzin techniki i ich wpływ na dalszy rozwój cywilizacji.9
T-W-4Rozwój nauki i techniki w Europie epoki średniowiecza i renesansu.9
T-W-5Czasy nowożytne. Największe wynalazki i ich wpływ na dalszy rozwój cywilizacji.9
T-W-6Rewolucja przemysłowa - wpływ nauki na rozwój masowej produkcji.3
T-W-7Etapy rozwoju chemii - od rzemiosła przez alchemię do chemii współczesnej.3
T-W-8Czasy współczesne - podsumowanie rozwoju nauki i techniki od narzędzi kamiennych po instalacje orbitalne.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Konsultacje18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4Zaliczenie2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład przeglądowy z prezentacją multimedialną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie pisemne osiągniętej wiedzy pod koniec semestru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Ch_2A_A01a_W01
Posiada wiedzę historyczną o rozwoju nauki i techniki w dziejach ludzkości, potrafi oceniać skutki wdrażania nowych odkryć i wynalazków.
Ch_2A_W14C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Ch_2A_A01a_U01
zna osiągnięcia i etapy rozwoju współczesnej techniki, umie interpretować kolejne etapy rozwoju różnorodnych technologii
Ch_2A_U03C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Ch_2A_A01a_K01
Potrafi dostrzegać relacje między dawnymi odkryciami naukowymi a współczesnym rozwojem technologicznym naszej cywilizacji.
Ch_2A_K01C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Ch_2A_A01a_W01
Posiada wiedzę historyczną o rozwoju nauki i techniki w dziejach ludzkości, potrafi oceniać skutki wdrażania nowych odkryć i wynalazków.
2,0
3,0Posiada wiedzę ogólną historii rozwoju techniki i potrafi wymienić przynajmniej trzy najważniejsze odkrycia i wynalazki dla danej epoki z wybranych dziedzin techniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Ch_2A_A01a_U01
zna osiągnięcia i etapy rozwoju współczesnej techniki, umie interpretować kolejne etapy rozwoju różnorodnych technologii
2,0
3,0Potrafi opisać w najważnieszych punktach rozwój danej technologii od czasów najdawniejszych do współczesności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Ch_2A_A01a_K01
Potrafi dostrzegać relacje między dawnymi odkryciami naukowymi a współczesnym rozwojem technologicznym naszej cywilizacji.
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie oceny charakterystycznych relacji między nauką a techniką od czasów starożytnych po dzień dzisiejszy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Pater, Wybrane zagadnienia z historii techniki, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2011
  2. F.R. Paturi, Kronika Techniki, Kronika, Warszawa, 1992
  3. Aleksander Dziurzyński, Zarys historii odkryć i wynalazków, Prodruk, Poznań, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do przedmiotu. Zalecana literatura. Wymagania i warunki zaliczenia. Podstawowe pojęcia związane z tematyką przedmiotu1
T-W-2Początki techniki, od czasów prehistorycznych do starożytności. Ślady rozwoju technicznego najstarszych cywilizacji.8
T-W-3Nauka i technika w starożytności w obszarze basenu Morza Śródziemnego i w starożytnych Chinach. Wynalazki i odkrycia z różnych dziedzin techniki i ich wpływ na dalszy rozwój cywilizacji.9
T-W-4Rozwój nauki i techniki w Europie epoki średniowiecza i renesansu.9
T-W-5Czasy nowożytne. Największe wynalazki i ich wpływ na dalszy rozwój cywilizacji.9
T-W-6Rewolucja przemysłowa - wpływ nauki na rozwój masowej produkcji.3
T-W-7Etapy rozwoju chemii - od rzemiosła przez alchemię do chemii współczesnej.3
T-W-8Czasy współczesne - podsumowanie rozwoju nauki i techniki od narzędzi kamiennych po instalacje orbitalne.3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Konsultacje18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-4Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCh_2A_A01a_W01Posiada wiedzę historyczną o rozwoju nauki i techniki w dziejach ludzkości, potrafi oceniać skutki wdrażania nowych odkryć i wynalazków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCh_2A_W14zna typowe technologie inżynierskie wykorzystywane w laboratorich i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z historii rozwoju techniki, odkryć naukowych i wynalazczości, oraz ich wpływu na rozwój cywilizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład przeglądowy z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie pisemne osiągniętej wiedzy pod koniec semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę ogólną historii rozwoju techniki i potrafi wymienić przynajmniej trzy najważniejsze odkrycia i wynalazki dla danej epoki z wybranych dziedzin techniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCh_2A_A01a_U01zna osiągnięcia i etapy rozwoju współczesnej techniki, umie interpretować kolejne etapy rozwoju różnorodnych technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCh_2A_U03potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe z zakresu chemii
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z historii rozwoju techniki, odkryć naukowych i wynalazczości, oraz ich wpływu na rozwój cywilizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład przeglądowy z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie pisemne osiągniętej wiedzy pod koniec semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opisać w najważnieszych punktach rozwój danej technologii od czasów najdawniejszych do współczesności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCh_2A_A01a_K01Potrafi dostrzegać relacje między dawnymi odkryciami naukowymi a współczesnym rozwojem technologicznym naszej cywilizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCh_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z historii rozwoju techniki, odkryć naukowych i wynalazczości, oraz ich wpływu na rozwój cywilizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład przeglądowy z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie pisemne osiągniętej wiedzy pod koniec semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie oceny charakterystycznych relacji między nauką a techniką od czasów starożytnych po dzień dzisiejszy.
3,5
4,0
4,5
5,0