Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Metody chemii kombinatorycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody chemii kombinatorycznej | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza w zakresie chemii organicznej na poziomie studiów I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technikami syntezy organicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd tradycyjnych metod odkrywania leków. Historia rozwoju techniki syntezy z wykorzystaniem fazy stałej. Synteza kombinatoryczna w projektowaniu leku. Synteza kombinatoryczna w optymalizacji działania leku | 3 |
T-W-2 | Techniki chemii kombinatorycznej. Założenia ogólne. Metoda syntezy równoległej. Technika "mieszaj i dziel" (mix and split). Żywice-nośniki, kotwica/łącznik i inne odczynniki stosowane w technikach chemii kombinatorycznej | 3 |
T-W-3 | Metody wydzielania aktywnego składnika z mieszaniny. Ustalanie struktury aktywnych związków. Ograniczenia w syntezie kombinatorycznej | 3 |
T-W-4 | Przykłady syntez i optymalizacji aktywności biologicznej z wykorzystaniem technik chemii kombinatorycznej. Odkrycia nowych aktywnych biologicznie związków z grupy benzodiazepin, hydantoin i innych | 3 |
T-W-5 | Badania aktywności biologicznej. Wysoko wydajne metody przesiewowe (HPST). Badania związków umocowanych na nośniku | 2 |
T-W-6 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-01_W01 ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metod odkrywania nowych związków biologicznie aktywnych, optymalizacji aktywności | Ch_2A_W01, Ch_2A_W04, Ch_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D02-01_W02 zna techniki syntezy na stałym nośniku, sposoby tworzenia bibliotek związków, stosowane reagnety i odczynniki oraz metody izolacji aktywnych związków z mieszanin | Ch_2A_W05, Ch_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-01_U01 potrafi zaproponować metodę otrzymywania biblioteki związków organicznych o spodziewanej aktywności biologicznej | Ch_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-01_K01 rozumie znaczenie poznanych technik w rozwiązywaniu problemów związanych z poszukiwaniem nowych substancji aktywnych biologicznie i związaną z tymi zagadnieniami potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy | Ch_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-01_W01 ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metod odkrywania nowych związków biologicznie aktywnych, optymalizacji aktywności | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić metody odkrywania nowych związków biologicznie czynnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D02-01_W02 zna techniki syntezy na stałym nośniku, sposoby tworzenia bibliotek związków, stosowane reagnety i odczynniki oraz metody izolacji aktywnych związków z mieszanin | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe reagenty i odczynniki stosowane w syntezie kombinatorycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-01_U01 potrafi zaproponować metodę otrzymywania biblioteki związków organicznych o spodziewanej aktywności biologicznej | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać metodę otrzymywania bibloioteki związków i krótko uzasadnić swój wybór | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-01_K01 rozumie znaczenie poznanych technik w rozwiązywaniu problemów związanych z poszukiwaniem nowych substancji aktywnych biologicznie i związaną z tymi zagadnieniami potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | jest otwarty na poznawanie i stosowanie nowych technik w poszukiwaniu nowych substancji biologicznie aktywnych, a w szczególności leków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Patrick G. L., Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Patrick G., Chemia leków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Artykuły naukowe z zakresu chemii kombinatorycznej