Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Analiza w kryminalistyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza w kryminalistyce | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony przemiot Chemia nieorganiczna I |
W-2 | Zaliczony przedmiot Analiza instrumentalna I |
W-3 | Zaliczony przedmiot Chemia organiczna I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z podstawowymi terminami i definicjami występującymi w kryminalistyce. |
C-2 | Zapozanie z podstawowymi badaniami instrumentalnymi stosowanymi w kryminalistyce |
C-3 | Zapoznanie z podstawowymi metodami chemicznymi wykorzystywanymi w kryminalistyce |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi metodami ujawniania i zabezpieczania śladów kryminalistycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp. Regulamin pracowni. Zasady BHP. Program zajęć | 1 |
T-L-2 | Wykrywanie i oznaczanie arszeniku | 3 |
T-L-3 | Wykrywanie substancji psychoaktywnych metodami chemicznymi | 3 |
T-L-4 | Wykrywanie substancji psychoaktywnych metodami instrumentalnymi (NMR, GC-MS) | 3 |
T-L-5 | Kolokwium zaliczeniowe z wykrywania substancji psychoaktywnych | 1 |
T-L-6 | Wykrywanie obecności metanolu i oznaczanie jego zawartości w alkoholach spożywczych metodami instrumentalnymi | 3 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kryminalistyka pojęcia podstawowe. Metody analityczne wykorzystywane w kryminalistyce | 2 |
T-W-2 | Klasyczne metody analiza jakościowej w kryminalistyce. Metody instrumentalne: chromatograficzne, spektrofotometryczne, elektrochemiczne. | 3 |
T-W-3 | Zakres badań chemicznych w kryminalistyce, badania paliw, badania alkoholi, badania środków psychoaktywnych, badania leków. | 4 |
T-W-4 | Ustalanie przyczyn powstawania pożarów, wybuchy, badania pozostałości po użyciu broni, badania metali i ich stopów, badania kosmetyków i środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym | 3 |
T-W-5 | Ślady daktyloskopowe. Sposoby zabezpieczania śladów. | 1 |
T-W-6 | Przepisy i aspekty prawne w kryminalistyce a praktyka analityczna | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczeniowe z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-09_W01 Posiada wiedzę umożliwiającą prawidłowe przygotowanie i zabezpieczanie próbek analitycznych wykorzystywanych w analizie kryminalistycznej | Ch_2A_W06, Ch_2A_W08 | — | — | C-4 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-1 |
Ch_2A_D01-09_W02 Posiada wiedzę umożliwiającą dobór odpowiedniej metody analitycznej stosowanej w kryminalistyce | Ch_2A_W01, Ch_2A_W04, Ch_2A_W05 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-09_U01 Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje literaturowe | Ch_2A_U03, Ch_2A_U04 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Ch_2A_D01-09_U02 Potrafi w prawidłowy sposób zastosować wybraną metodę stosowaną w analityce kryminalistycznej | Ch_2A_U01, Ch_2A_U02, Ch_2A_U04 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-09_K01 Student ma zdolność do pracy w wiekszych zespołach | Ch_2A_K02 | — | — | C-3, C-2, C-4 | T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-09_W01 Posiada wiedzę umożliwiającą prawidłowe przygotowanie i zabezpieczanie próbek analitycznych wykorzystywanych w analizie kryminalistycznej | 2,0 | |
3,0 | Student wie w jaki sposób prawidłowo należy przygotować próbkę analityczną do badań kryminalistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-09_W02 Posiada wiedzę umożliwiającą dobór odpowiedniej metody analitycznej stosowanej w kryminalistyce | 2,0 | |
3,0 | Student zna metody analityczne stosowane w kryminalistyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-09_U01 Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje literaturowe | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi znaleźć informacje literaturowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-09_U02 Potrafi w prawidłowy sposób zastosować wybraną metodę stosowaną w analityce kryminalistycznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę analityczną i przeprowadzić w prawidłowy sposób oznaczenie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-09_K01 Student ma zdolność do pracy w wiekszych zespołach | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie pracować zespołowo, jednak nie umie w prawidłowy sposób przyporządkować zadań wszystkim członkom grupy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Moszczyński, Ślady w kryminalistyce, Difin, Warszawa, 2007
- Z. Ruszkowski, Fizykochemia kryminalistyczna, CLK KGP, Warszawa
- A. Szczepanik, Analiza instrumentalna, PWN, Warszawa, 2010