Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia i analiza kosmetyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia i analiza kosmetyków | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia organiczna i nieorganiczna |
W-2 | wiedza w zakresie analizy instrumentalnej stosowanej w analizie związków organicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie) |
C-2 | student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych |
C-3 | Poszerzenie umiejętności doboru i zastosowania różnych technik instrumentalnych służących do analizy jakościowej i ilościowej składników wyrobów kosmetycznych |
C-4 | Student ma wiedzę z zakresu metod analitycznych stosowanych w analizie kosmetyków i kontroli jakości ich głównych składników |
C-5 | ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu |
C-6 | Student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych dotyczących kosmetyków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium. Zasady BHP. Regulamin pracowni. Omówienie programu ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji związków powerzchniowo czynnych | 5 |
T-L-4 | Oznaczanie zawartości nadtelku wodoru (manganometrycznie i jodometrycznie) | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki | 5 |
T-W-2 | Składniki czynne kosmetyków - składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym. | 3 |
T-W-3 | Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) w ocenie jakości surowców kosmetycznych i gotowych wyrobów kosmetycznych. Dobór metod analitycznych. Interpretacja wyników badań. | 4 |
T-W-4 | Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdania z laboratorium | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 13 |
A-W-3 | konsultacje z wykładowcą | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (sprawdzian przed zajeciami) |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-08_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami. | Ch_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D01-08_W02 Student ma wiedze z zakresu metod analitycznych stosowanych w analizie preparatów kosmetycznych i kontroli jakości głównych składników kosmetyków | Ch_2A_W07, Ch_2A_W03, Ch_2A_W05 | — | — | C-4 | T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Ch_2A_D01-08_W03 Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | Ch_2A_W09 | — | — | C-6 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-08_U02 Student posiada umiejetność sporządzania różnego typu kosmetyków w oparciu o wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; potrafi ocenić i kontrolować skład i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych | Ch_2A_U13, Ch_2A_U14, Ch_2A_U01, Ch_2A_U02 | — | — | C-5, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-2 | S-4, S-2 |
Ch_2A_D01-08_U03 Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków | Ch_2A_U03, Ch_2A_U04, Ch_2A_U07 | — | — | C-5, C-6 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-08_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | Ch_2A_K06, Ch_2A_K05 | — | — | C-1, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-08_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami. Student potrafi wymienić niektóre składniki określonego segmentu kosmetyków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-08_W02 Student ma wiedze z zakresu metod analitycznych stosowanych w analizie preparatów kosmetycznych i kontroli jakości głównych składników kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat podstawowych metod analitycznych stosowanych w badaniach składu i jakości wyrobów kosmetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-08_W03 Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-08_U02 Student posiada umiejetność sporządzania różnego typu kosmetyków w oparciu o wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; potrafi ocenić i kontrolować skład i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób, zaproponować metodę analityczną i prawidłowo kontrolować jakość wyrobu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-08_U03 Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-08_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania na bezpieczeństwo produktu kosmetycznego dla zdrowia człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
- W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
- J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
- W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001
Literatura dodatkowa
- Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series:141
- L. D. Rhein, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, CRC Press Taylor&Francis Group, 2007, trzecie, Surfactant Science Series:135
- redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
- http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
- http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
- http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012