Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie związków biologicznie czynnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie związków biologicznie czynnych | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnymi wiadomościami dotyczącymi zasad wprowadzania nowych substancji biologicznie czynnych na rynek |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami projektowania związków biologicznie czynnych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania cząsteczek o spodziewanej aktywności biologicznej |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań dotyczących przedmiotu |
C-5 | Zapoznanie studentów z losami substancji aktywnych w organizmach żywych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie związków biologicznie czynnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Od pomysłu do wdrożenia - procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych. Badania aktywności biologicznej. Badania toksyczności i badania kliniczne. | 4 |
T-W-2 | Wybór miejsca działania substancji aktywnej. Poszukiwanie struktury wiodącej, ustalanie zależności między budową a działaniem związku i identyfikacja grupy aktywnej. | 4 |
T-W-3 | Synteza substancji o potencjalnej aktywności biologicznej i ustalanie ich struktury. | 4 |
T-W-4 | Projektowanie leków i oddziaływania lek - miejsce działania. Wymiana podstawników, powiększanie lub zmniejszanie cząsteczki, upraszczanie struktur, modelowanie cząsteczkowe. | 4 |
T-W-5 | Wprowadzenie do syntezy kombinatorycznej. | 2 |
T-W-6 | Rola farmakokinetyki w projektowaniu leków. Projektowanie leków pod kątem rozpuszczalności, przenikania przez błony biologiczne, metabolizmu, miejsca działania. Projektowanie leków mniej toksycznych i proleków. | 5 |
T-W-7 | Metody ustalania zależności między budową leku a jego działaniem (QSAR) | 1 |
T-W-8 | Współdziałanie leków. Sposoby podawania, formy i dawki leków. | 2 |
T-W-9 | Projektowanie komputerowe substancji biologicznie aktywnych. | 2 |
T-W-10 | Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | przegląd literatury pod kątem projektu | 20 |
A-P-3 | konsultacje | 5 |
A-P-4 | przygotowanie projektu | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena postępów pracy |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-10_W01 zna procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych | KCh_1A_W01, KCh_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-3 |
KCh_1A_D02-10_W02 zna zasady projektowania cząsteczek biologiczne czynnych | KCh_1A_W01, KCh_1A_W04 | — | — | C-2, C-3, C-5 | T-P-1, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
KCh_1A_D02-10_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki | KCh_1A_W03 | — | — | C-2, C-3, C-5 | T-P-1, T-W-6, T-W-10, T-W-8 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-10_U01 wykorzystując wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy budową a działaniem związku potrafi zaprojektować struktury cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej | KCh_1A_U07, KCh_1A_U05 | — | — | C-2, C-3, C-5 | T-P-1, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
KCh_1A_D02-10_U02 potrafi przygotować opracowanie pisemne dotyczące przedmiotu | KCh_1A_U08 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-10_K01 jest zdeterminowany do realizacji projektu w założonym terminie | KCh_1A_K03 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-10_W01 zna procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-10_W02 zna zasady projektowania cząsteczek biologiczne czynnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | zna podstawowe zasady projektowania cząsteczek biologicznie aktywnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-10_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | zna podstawowe procesy jakim ulegają substancje w organizmach żywych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-10_U01 wykorzystując wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy budową a działaniem związku potrafi zaprojektować struktury cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | z pomocą prowadzącego potrafi zaproponować strukturę cząsteczki o określonym działaniu biologicznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-10_U02 potrafi przygotować opracowanie pisemne dotyczące przedmiotu | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przygotować opracowanie pisemne na wskazany temat w podstawowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-10_K01 jest zdeterminowany do realizacji projektu w założonym terminie | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przygotować projekt w określonym terminie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Silverman R. B., Chemia organiczna w projektowaniu leków, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Patrick G.L., Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Steinhilber D., Schubert-Zsilavecz M., Roth H. J., Chemia medyczna, MedPharm Polska, Wrocław, 2012
- pod red. A. Zejca i M. Gorczycy, Chemia leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998