Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Chemia produktów naturalnych I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia produktów naturalnych I | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami chemii produktów naturalnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i kosmetyce |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami wyodrębniania, oczyszczania i analizy produktów naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych) | 2 |
T-W-2 | Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia | 1 |
T-W-3 | Leki galenowe i techniki ich przygotowania | 1 |
T-W-4 | Antybiotyki naturalne | 1 |
T-W-5 | Związki naturalne w kosmetyce | 2 |
T-W-6 | Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki | 1 |
T-W-7 | Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka | 1 |
T-W-8 | Naturalne substancje narkotyczne | 2 |
T-W-9 | Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę | 1 |
T-W-10 | Wyodrębnianie, oczyszczanie oraz określanie struktury produktów naturalnych | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-07_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą budowy, właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych | KCh_1A_W01, KCh_1A_W11 | — | — | C-1, C-3 | T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-07_W02 Student posiada wiedzę na temat zastosowania oraz roli jaką produkty naturalne odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | KCh_1A_W01 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-07_U01 Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić wybrane grupy produktów naturalnych | KCh_1A_U07, KCh_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-07_U02 Potrafi wymienić i scharakteryzować metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | KCh_1A_U01 | — | — | C-3 | T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-07_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | KCh_1A_K05 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-07_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą budowy, właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić budowę i właściwości oraz wymienić metody izolacji i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-07_W02 Student posiada wiedzę na temat zastosowania oraz roli jaką produkty naturalne odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | 2,0 | |
3,0 | Przyswoił ogólną wiedzę dotyczącą zastosowania oraz roli produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-07_U01 Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić wybrane grupy produktów naturalnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zidentyfikować niektóre grupy produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-07_U02 Potrafi wymienić i scharakteryzować metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-07_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać znaczenie niektórych grup produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziejczyk Aleksander, Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
- Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011, część IV
- Kohlműnzer Stanisław, Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2007
- Janicki Stanisław, Fiebig Adolf, Sznitowska Małgorzata, Farmacja stosowana, PZWL, Warszawa, 2002
- Timbrell John, Paradoks trucizn substancje chemiczne przyjazne i wrogie, NT, Warszawa, 2008