Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niezawodność i bezpieczeństwo systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
C-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
C-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.3
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.2
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.5
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metodyka analizy niezawodności.4
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.5
T-W-8Podstawy analizy ryzyka zawodowego.3
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.12
A-A-4Udział w konsultacjach8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu.5
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Utrwalenie materiału z wykładów.4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena formująca: ocena ciągła

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-1_W01
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
TR_1A_W01, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W14C-1T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-1_U01
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich
TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13, TR_1A_U09, TR_1A_U08C-3T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-1_K01
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-2T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-1_W01
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
2,0nie ma wiedzy w zakresie podstaw teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn.
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych.
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
4,0ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
4,5ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.
5,0ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-1_U01
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich
2,0nie potraf w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,0potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość.
4,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa
5,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-1_K01
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.

Literatura podstawowa

  1. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3

Literatura dodatkowa

  1. Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
  2. Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.3
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.2
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.5
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metodyka analizy niezawodności.4
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.5
T-W-8Podstawy analizy ryzyka zawodowego.3
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.12
A-A-4Udział w konsultacjach8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Utrwalenie materiału z wykładów.4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C25-1_W01ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki i badań operacyjnych, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu; 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu transportu; 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi; 4) podejmowania optymalnych decyzji
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie podstaw teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn.
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych.
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
4,0ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
4,5ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.
5,0ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C25-1_U01potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potraf w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,0potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość.
4,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa
5,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C25-1_K01ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.