Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Systemy sterowania w ruchu drogowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy sterowania w ruchu drogowym | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Ignalewski <wojciech.ignalewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z Infrastruktury transportu lądowego i inżynierii ruchu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami sterowania w ruchu drogowym |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny jakości systemów sterowania ruchem |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny rozwiazań telematycznych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji pozycji lądowych środkow transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Modelowanie systemów sterowania ruchem | 3 |
T-A-2 | Analiza porównawcza systemów sterowania ruchem w poszczególnych gałęziach transportu | 3 |
T-A-3 | Optymalizacja systemów sterowania ruchem | 3 |
T-A-4 | Efektywność eksploatacji i ekonomiczne efekty wdrażania systemów sterowania ruchem | 3 |
T-A-5 | Badania parametrów ruchu pojazdów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia systemów sterowania ruchem | 1 |
T-W-2 | Geneza telematyki transportu a inteligentnych systemów transportowych | 1 |
T-W-3 | Architektura systemów. | 1 |
T-W-4 | Kompatybilność rozwiązań oraz interoperacyjność odrębnych systemów. | 1 |
T-W-5 | Urządzenia telematyki. | 1 |
T-W-6 | Nawigacja i telekomunikacja. Interfejsy człowiek – maszyna, HMI | 1 |
T-W-7 | Systemy: pomiaru potoków podróżnych, informacji dla podróżnych, ostrzegawcze i sterujące w pojazdach i na drogach, przeciwwypadkowe, teleautomatyki autostradowej, identyfikacji pojazdów i ładunków, elektronicznego pobierania opłat drogowych i inne. | 1 |
T-W-8 | Zintegrowane systemy informacyjne, sterowanie transportem. | 1 |
T-W-9 | Integracja eksploatacyjna różnych rodzajów systemów sterowania ruchem | 1 |
T-W-10 | Tendencje rozwojowe telematycznych systemów sterowanie ruchem w transporcie w Polsce i Europie | 1 |
T-W-11 | Integrowane systemy informacyjne | 1 |
T-W-12 | Systemy baz danych. Systemy GIS. Systemy nawigacji satelitarnej | 1 |
T-W-13 | Informacja o ruchu i jego sterowanie. | 1 |
T-W-14 | Nowoczesne metody zarządzanie flotą pojazdów i transportem ładunków | 1 |
T-W-15 | Transport publiczny i służby ratunkowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 8 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konserwatoryjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-04_W01 Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą ekonomicznych uwarunkowań w ruchu drogowym | TR_1A_W05 | — | — | C-2 | T-A-4 | M-3 | S-3 |
TR_1A_D4-04_W02 Student posiada uporzadkowaną wiedzę z podstaw eksloatacji systemów sterowania w ruchu drogowym | TR_1A_W10 | — | — | C-2, C-3 | T-W-14, T-W-1, T-W-15, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-04_U01 Student potrafi wykorzystywać techniki dotyczące systemów sterowania ruchem drogowycm | TR_1A_U03 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-3 | S-3 |
TR_1A_D4-04_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację na temat ruchu drogowego | TR_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-04_K01 Student rozumie społeczne aspekty dotyczace sterowania ruchem drogowym | TR_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TR_1A_D4-04_K02 Student rozumie aspekty pozatechniczne dotyczące działalności związanej z ruchem drogowym | TR_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-14, T-W-1, T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-04_W01 Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą ekonomicznych uwarunkowań w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-04_W02 Student posiada uporzadkowaną wiedzę z podstaw eksloatacji systemów sterowania w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-04_U01 Student potrafi wykorzystywać techniki dotyczące systemów sterowania ruchem drogowycm | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | 0 Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-04_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację na temat ruchu drogowego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | 0 Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-04_K01 Student rozumie społeczne aspekty dotyczace sterowania ruchem drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_1A_D4-04_K02 Student rozumie aspekty pozatechniczne dotyczące działalności związanej z ruchem drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Nowacki G. (red.):, Telematyka transportu drogowego., ITS, Warszawa, 2008
- Piecha J. (red.):, Rejestracja i przetwarzanie danych w telematycznych systemach transportu., Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003
Literatura dodatkowa
- Wydro K.B., Analiza stanu potrzeb prac rozwojowych w zakresie telematyki transportu w Polsce, Instytut Łączności, Warszawa, 2002