Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Układy przeniesienia napędu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układy przeniesienia napędu | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu teorii okrętów, podstaw konstrukcji maszyn, maszyn cieplnych, urządzeń pomocniczych siłowni i siłowni okrętowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność w zakresie podstaw projektowania i budowy różnych typów układów napędowych statków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykłady doboru głównego układu napędowego. | 5 |
T-P-2 | Podstawowe obliczenia elementów linii wałów. | 4 |
T-P-3 | Analiza pracy układów w zmiennych warunkach pływania. Budowa charakterystyk napędowych. | 5 |
T-P-4 | Prezentacja i zaliczenie projektów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: punkt ustalonej współpracy układu; zmienne warunki pływania; pola pracy tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym; dobór silnika napędu głównego. | 7 |
T-W-2 | Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyki napędowe. | 4 |
T-W-4 | Linie wałów okrętowych: konstrukcja wałów napędowych, łożyska wałów napędowych, sprzęgła w głównych układach napędowych, sprawność linii wałów. | 10 |
T-W-5 | Usytuowanie układu napędowego statku w siłowni. | 2 |
T-W-6 | Napędy spalinowo-elektryczne oraz hybrydowe. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykladów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć i prezentacji projektów. | 10 |
A-P-3 | Prezentacja i zaliczenie projektów. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 29 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 20 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu budowy i projektowania głównych układów napędowych. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-16_W01 Student ma wiedzę z zakresu budowy i projektowania okrętowych układów napędowych. | O_1A_W16, O_1A_W12, O_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-16_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy układów napędowych i wykonywać proste projekty tych układów. | O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U07, O_1A_U09, O_1A_U10 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-16_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych. | O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-16_W01 Student ma wiedzę z zakresu budowy i projektowania okrętowych układów napędowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-16_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy układów napędowych i wykonywać proste projekty tych układów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-16_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Siłownie okrętowe. Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1990
- Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1988
- Cudny K., Linie wałów okrętowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1990
- Jeziorski A., Michalski R., Materiały pomocnicze do wykładów i ćwiczeń z siłowni okrętowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1985
Literatura dodatkowa
- Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, Wydania aktualne