Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Rurociągi i armatura:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rurociągi i armatura
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Siłownie okrętowe. Paliwa i oleje smarowe. Podstawy termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw obliczeń, projektowania i wytwarzania rurociągów, ich remontów i eksploatacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podstawy hydrauliczne obliczania rurociągów. Obliczanie strat ciśnienia w rurociągu przy przepływie płynów nieściśliwych i ściśliwych. Charakterystyki rurociągów.14
T-P-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja rurociągów okrętowych, części składowe rurociągów, normalizacja i unifikacja w konstrukcji i budowie rurociągów.2
T-W-2Proces technologiczny produkcji rurociągów okrętowych. Zakresy i formy dokumentacji technicznej rurociągów.2
T-W-3Rury stalowe, stalowe nierdzewne, ze stopów metali nieżelaznych i z tworzyw sztucznych. Armatura i elementy połączeń rurociągów.2
T-W-4Prefabrykacja rurociągów. Zabezpieczenie przed korozją i izolowanie rurociągów.2
T-W-5Montaż rurociągów na statku.2
T-W-6Technologia remontu rurociągów i armatury.2
T-W-7Przepływ cieczy i gazów w przewodach.2
T-W-8Zaliczenie zajęć.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Przygotowanie do wykonywania części projektu.10
A-P-3Prezentacja i zaliczenie projektu.1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu projektowania i budowy siłowni okrętowych.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-07_W01
Student ma wiedzę z zakresu wytwarzania, projektowania, montażu i eksploatacji rurociągów okrętowych.
O_1A_W07, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W19C-1T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy rurociągow i armatury oraz wykonywać proste projekty instalacj rurociągów okrętowych.
O_1A_U02, O_1A_U04, O_1A_U11, O_1A_U05, O_1A_U09, O_1A_U13C-1T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-P-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-07_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K07C-1T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-07_W01
Student ma wiedzę z zakresu wytwarzania, projektowania, montażu i eksploatacji rurociągów okrętowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy rurociągow i armatury oraz wykonywać proste projekty instalacj rurociągów okrętowych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-07_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Grabarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach, Envirotech, Poznań, 1997
  2. Kowalski A., Zaczek Z., Technologia remontu siłowni okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1973
  3. Szarejko J., Technologia rurociągów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1968
  4. Szarejko J., Poradnik instalatora rurociągów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  5. Tarnowska-Tierling A., Urządzenia cieplne siłowni, cz I, Rurociągi, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Magda W., Rurociągi podmorskie – zasady projektowania, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2004
  2. Michałowski W., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podstawy hydrauliczne obliczania rurociągów. Obliczanie strat ciśnienia w rurociągu przy przepływie płynów nieściśliwych i ściśliwych. Charakterystyki rurociągów.14
T-P-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja rurociągów okrętowych, części składowe rurociągów, normalizacja i unifikacja w konstrukcji i budowie rurociągów.2
T-W-2Proces technologiczny produkcji rurociągów okrętowych. Zakresy i formy dokumentacji technicznej rurociągów.2
T-W-3Rury stalowe, stalowe nierdzewne, ze stopów metali nieżelaznych i z tworzyw sztucznych. Armatura i elementy połączeń rurociągów.2
T-W-4Prefabrykacja rurociągów. Zabezpieczenie przed korozją i izolowanie rurociągów.2
T-W-5Montaż rurociągów na statku.2
T-W-6Technologia remontu rurociągów i armatury.2
T-W-7Przepływ cieczy i gazów w przewodach.2
T-W-8Zaliczenie zajęć.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Przygotowanie do wykonywania części projektu.10
A-P-3Prezentacja i zaliczenie projektu.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-07_W01Student ma wiedzę z zakresu wytwarzania, projektowania, montażu i eksploatacji rurociągów okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W07ma wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej, w tym statyki, kinematyki, dynamiki, teorii drgań oraz mechaniki płynów
O_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw obliczeń, projektowania i wytwarzania rurociągów, ich remontów i eksploatacji.
Treści programoweT-W-6Technologia remontu rurociągów i armatury.
T-W-1Klasyfikacja rurociągów okrętowych, części składowe rurociągów, normalizacja i unifikacja w konstrukcji i budowie rurociągów.
T-W-7Przepływ cieczy i gazów w przewodach.
T-W-5Montaż rurociągów na statku.
T-W-4Prefabrykacja rurociągów. Zabezpieczenie przed korozją i izolowanie rurociągów.
T-W-3Rury stalowe, stalowe nierdzewne, ze stopów metali nieżelaznych i z tworzyw sztucznych. Armatura i elementy połączeń rurociągów.
T-W-2Proces technologiczny produkcji rurociągów okrętowych. Zakresy i formy dokumentacji technicznej rurociągów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu projektowania i budowy siłowni okrętowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy rurociągow i armatury oraz wykonywać proste projekty instalacj rurociągów okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
O_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
O_1A_U09potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozwiązań inżynierskich, w tym oddziaływań niekorzystnych i niebezpiecznych na ludzi i środowisko
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw obliczeń, projektowania i wytwarzania rurociągów, ich remontów i eksploatacji.
Treści programoweT-W-6Technologia remontu rurociągów i armatury.
T-W-7Przepływ cieczy i gazów w przewodach.
T-W-5Montaż rurociągów na statku.
T-W-4Prefabrykacja rurociągów. Zabezpieczenie przed korozją i izolowanie rurociągów.
T-W-3Rury stalowe, stalowe nierdzewne, ze stopów metali nieżelaznych i z tworzyw sztucznych. Armatura i elementy połączeń rurociągów.
T-W-2Proces technologiczny produkcji rurociągów okrętowych. Zakresy i formy dokumentacji technicznej rurociągów.
T-P-1Podstawy hydrauliczne obliczania rurociągów. Obliczanie strat ciśnienia w rurociągu przy przepływie płynów nieściśliwych i ściśliwych. Charakterystyki rurociągów.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-07_K01Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw obliczeń, projektowania i wytwarzania rurociągów, ich remontów i eksploatacji.
Treści programoweT-W-6Technologia remontu rurociągów i armatury.
T-W-5Montaż rurociągów na statku.
T-W-4Prefabrykacja rurociągów. Zabezpieczenie przed korozją i izolowanie rurociągów.
T-W-2Proces technologiczny produkcji rurociągów okrętowych. Zakresy i formy dokumentacji technicznej rurociągów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu projektowania i budowy siłowni okrętowych.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.