Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie i eksploatacja pojazdów ROV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot obieralny 2 | ||
Przedmiot | Projektowanie i eksploatacja pojazdów ROV | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy oceanotechniki, podstawowa wiedza z zakresu monitoringu głębinowego. |
W-2 | Materiałoznawstwo, mechanika ogólna, podstawy konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość projektowania, budowy i eksploatacji zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja pojazdów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głębinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych. Przygotowanie pojazdu do badań. Przygotowanie wyposażenia podstawowego i opcjonalnego. Serwisowanie pojazdu. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV. Konfiguracja systemów pojazdów. Wyposażenie pojazdów. Budowa systemów energetycznych. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Uwarunkowania eksploatacyjne. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Praca własna studenta. | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady |
S-3 | Ocena podsumowująca: na podstawie sprawozdania - ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O02-4_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych. | O_2A_W03, O_2A_W04, O_2A_W05, O_2A_W13, O_2A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O02-4_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O02-4_K01 Ma kompetencje w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O02-4_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów. | |
3,5 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O02-4_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O02-4_K01 Ma kompetencje w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
3,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
4,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
4,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
5,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
- Bell C., Handbook for ROV Supervisors, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 1996
- Graczyk T., Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcje i zastosowania, IO PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991
- Graczyk T., Zagadnienia projektowania na przykładzie bezzałogowych pojazdów głębinowych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2008, I, Rozprawy, nr 421
- Last G., Williams P., An Introduction to ROV Operations, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 1995
- Matejski M., Metoda opracowania i weryfikacji modelu ruchu bezzałogowego pojazdu podwodnego w płaszczyźnie pionowej w ograniczonych warunkach eksperymentalnych, Politechnika Szczecińska, Szczeciin, 2006, Rrozprawa doktorska, promotor prof. dr hab. inż. Andrzej Piegat, Wydział Techniki Morskiej PS
- Rowiński L., Pojazdy głębinowe. Budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo Prywatne WiB, Gdańsk, 2008
Literatura dodatkowa
- Ocean News and Technology, 2012
- Sea Technology, 2012
- Ocean Systems, 2012
- Offshore, 2012
- Offshore Engineer, 2012
- Sea Technology, 2012