Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Sylabus przedmiotu Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy matematycznej i algebry. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami zagrożeń występującymi we współczesnych procesach technologicznych i metodami ich identyfikacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie z wybranymi technikami wytwarzania - obserwacja rzeczywistych procesów produkcyjnych. | 9 |
T-A-2 | Analiza przykładowych baz danych zagrożeń i szkodliwości procesów technologicznych. | 4 |
T-A-3 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do procesów produkcyjnych. Definicja technologii. Kryteria klasyfikacji technologii obróbczych i montażowych. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii obróbczych, m. in. odlewniczych, obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, obróbki skrawaniem, cięcia strumieniowego, nakładania powłok. | 8 |
T-W-3 | Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń technologii montażowych, m. in. spawanie, zgrzewanie, lutowanie, połączenia śrubowe, nitowane, klejone, laminowane. | 8 |
T-W-4 | Charakterystyka techniczno-organizacyjnych aspektów oraz czynników zagrożeń prac głębinowych z udziałem nurków. | 2 |
T-W-5 | Rejestracja, przetwarzanie i prezentacja danych o czynnikach zagrożeń i wypadkowości w systemie produkcyjnym. Klasy zagrożeń występujące w złożonych procesach produkcyjnych. Prognozowanie ryzyka procesów na podstawie technologicznej bazy danych i metod analizy podobieństwa. | 6 |
T-W-6 | Wpływ automatyzacji i robotyzacji na bezpieczeństwo technologii. Kierunki rozwoju technologii i ich wpływ na czynniki zagrożeń oraz ryzyko procesów. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C20-1_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji. | IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W21, IB_1A_W34 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C20-1_U01 Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych. | IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U01, IB_1A_U13, IB_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C20-1_K01 Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie. | IB_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C20-1_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe technologie wytwarzania pod kątem zagrożeń występujących podczas ich realizacji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C20-1_U01 Student potrafi przeanalizować technologie pod kątem ich zagrożeń i skutków wypadków oraz przeprowadzić prognozowanie ryzyka procesów projektowanych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C20-1_K01 Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
- Iwankiewicz K., Iwańkowicz R., Analysis of diving accidents related with free flows regulators, Polish Hyperbaric Research, ISSN 1734–7009, EISSN 2084–0535, PHR 2013 1(42), str. 57-82, 2013
- Iwańkowicz R, Zawada-Michułka D., Integracja systemu zarządzania jakością z systemem zarządzania bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie przemysłowym, Laboratoria Technolog.-Aspekty Utrzymania Wysokiej Jakości Wyrobu, Materiały XI Międzynarodowej Konferencji Zintegrowane Systemy Zarządzania w Przemyśle, Dziwnówek 2001, 2001
- Pawłowska Z., Pietrzak L., Ogólne zasady oceny szkodliwości procesów technologicznych, Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 7-8/2000, str. 20-22, 2000
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, Nr 3 (486) Marzec 2012, str. 19-21, 2012
- Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012
- Dz.U. 1997 nr 129 poz. 844 – Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy., 1997
- PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego., 2011
- PN-IEC 60300-3-9:1999P: Zarządzanie niezawodnością - Przewodnik zastosowań - Analiza ryzyka w systemach technicznych, 1999