Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS7 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczone przedmioty podstawowe, kierunkowe i specjalnościowe; wydany temat poracy dyplomowej i ustalona tematyka badań do pracy dyplomowej; ustalony opiekun pracy dyplomowej i praca systematyczna pod jego kierunkiem w okresie trwania seminarium i pisania pracy dyplomowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie u studenta umiejętności poszukiwania i znajdowania informacji na zadany temat w bibliotekach, elektronicznych bazach danych, wyszukiwarkach internetowych; nabycie umiejętności opracowania i porządkowania zbiorów danych.
C-2W wyniku ukończenia seminarium student powinien umieć przeprowadzić badania i pomiary, zgodnie z metodą badawczą wskazaną przez opiekuna lub osobę kierującą badaniami, według określonego planu badań, sporządzić pisemny raport z badań, studiów literaturowych, obliczeń lub wykonywanego projektu. W wyniku zaliczenia przedmiotu powinien posiadać umiejętności samodzielnego wykonania pracy dyplomowej (lub podobnego opracowania badań naukowych albo projektu inżynierskiego). Celem jest także wyksztalcenie umiejętności przygotowania opracowań inżynierskich i prezentacji opracowanego tematu z zastosowaniem nowoczesnych techniki medialnych, w tym także w skróconej formie w języku obcym.
C-3Celem tego seminarium jest także pogłębienie wiedzy w wybranych obszarach inżynierii bezpieczeństwa i specjalności studiów: bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych; nauczenie zasad i sposobu prowadzenia dyskusji oraz ogólnych zasad wystąpienia publicznego na temat związany z kierunkiem studiów oraz prezentacji wyników pracy inżyniera, w tym także wyników badań naukowych, w sposób zwięzły i zrozumiały dla przedstawicieli różnych środowisk.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Przedstawienie programu i zasad zaliczenia seminarium dyplomowego. Zapoznanie z zasadami dyplomowania na uczelni, wydziale i kierunku studiów - wymagania formalne Rady Wydzialu, wymagania Regulaminu studiów. Omówienie wymagań formalnych i proceduralnych dyplomowania, w tym: terminarz procesu dyplomowania, uprawnienia studenta, zasady postępowania w razie zdarzeń losowych lub problemów z terminowym ukończeniem pracy dyplomowej.2
T-S-2Sposoby zbierania i gromadzenia informacji do pracy dyplomowej dla ustalenia aktualnego stanu wiedzy w obszarze tematyki pracy dyplomowej; bazy literatury i bazy danych dostępne w Bibliotece Gł. ZUT, Bibliotece Wydziałowej, instytucjach i bibliotekach publicznych. Spsoby przeszukiwania baz danych z pomocą wyszukiwarek, w tym w Internecie.4
T-S-3Normy i wymagania dotyczące pisania opracowań naukowych; zasady korzystania z opracowań i wyników badań innych autorów; zachowanie praw własności cudzych przy korzystaniu z ich dorobku; prawa autorskie do pracy dyplomowej w świetle przepisów ogólnych, ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i Regulaminu studiów2
T-S-4Przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych. Określenie celów naukowych i utylitarnych wyników badań. Sposoby prowadzenia badań naukowych i charakterystyka podstawowych metod badawczych. Badania doświadczalne, pomiary i opracowanie wyników pomiarów i badań. Analiza wyników badań i sposoby formułowania wniosków z badań.4
T-S-5Ogólne zasady i technika pisania opracowania naukowego na przykładzie pracy dyplomowej; Układ treści pracy dyplomowej; plan pracy, spis treści i kolejność rozdziałów; cel i tezy pracy (naukowej, magisterskiej); cel pracy dyplomowej inżynierskiej; język pracy i sposób formułowania treści rozdziałów.2
T-S-6Sposób zamieszczania ilustracji w pracy; ilustracje własne (autorskie) oraz ilustracje z innych źródeł; sposób umieszczania odwołań do źródeł wykorzystanych w pracy; przedstawianie wyników badań i danych liczbowych w formie zestawień tabelarycznych i wykresów; zasady umieszczania i cytowania danych liczbowych i treści z innych prac i innych autorów.2
T-S-7Edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne oraz programy baz danych i sposób ich wykorzystania do edycji tekstu i danych liczbowych w pracy;3
T-S-8Zasady przygotowania i prezentacji wyników pracy dyplomowej w czasie seminarium, z wykorzystaniem prezentacji ustnej i z pomocą urządzeń i programów do opracowania prezentacji wyników badań. Multimedialne pomoce dla prezentacji pracy dyplomowej i zasady ich stosowania.2
T-S-9Prezentacje tematów i wybranych zagadnień (rozdziałów) z prowadzonych badań naukowych lub przygotowywanej pracy dyplomowej, opracowane i referowane przez studentów, wraz z dyskusją panelową w czasie seminarium6
T-S-10Nowe rozwiązania z zakresu inżynierii bezpieczeństwa obiektów i systemów technicznych przygotowane i przedstawiane w formie referatów przez studentów.2
T-S-11Podsumowanie seminarium i zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach30
A-S-2Przygotowanie roboczej wersji planu pracy dyplomowej2
A-S-3Poszukiwanie literatury, przegląd baz danych literatury, zbieranie danych do opracowania rozdziałów pracy i referatu z prezentacją jednego z rozdziałów6
A-S-4Praktyczne ćwiczenie umiejętności tworzenia bazy danych literatury z wykorzystaniem programu bazy danych lub bazy literatury w zakladce w WORD i sporządzenie bazy literatury do pracy dplomowej6
A-S-5Przygotowanie prezentacji multimedialnej jednego z rozdziałow pracy dyplomowej w programie PowerPoint4
A-S-6Cwiczenie praktyczne stosowania edytora WORD do tworzenia automatycznie spisów bibliografii, spisów treści, rysunków i tabel2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda wykladu podawczego i problemowego na wstępnych zajęciach seminaryjnych a następnie seminarium i zajęcia praktyczne na bazach danych komputerowych, z wykorzystaniem wyszukiwarek i katalogów bibliotecznych;
M-2Seminarium z przygotowaniem własnych prezentacji z zastosowaniem programu PowerPoint i pomocy oraz urządzeń audiowizualnych.
M-3Seminarium z prezentacją przez studentów wyników pracy dyplomowej (minimum jeden rozdział) z przygotowaniem własnej prezentacji multimedialnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie bieżących postępów studenta i oceny jego osiągnięć dotyczących stopnia opanowania założonych umiejętności jakie powinien uzyskać po zakończeniu seminarium.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie wyniku zaawansowania pracy dyplomowej (wymagane co najmniej 70% pod koniec seminarium) oraz poziomu jakości zaprezentowanej części pracy dyplomowej (rozdzialu pracy)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-17_W01
Student zna źródła pozyskania informacji naukowej, wiedzy inżynierskiej, danych literaturowych, danych liczbowych, statystycznych, danych katalogowych itp. Student zna zasady prowadzenia i podstawowe metody badań naukowych, pisania opracowania naukowego, raportu z badań oraz sprawozdania z wykonania zadania inżynierskiego (projektu). Student zna zasady korzystania z obcych źródeł informacji z zachowaniem prawa autorskiego; zna ogólnie zasady odwoływania sie do źródeł i przywoływania w pracy wykorzystanych źródeł informacji
IB_1A_W23, IB_1A_W31C-2, C-1T-S-1, T-S-3, T-S-6, T-S-4, T-S-2, T-S-5M-2, M-1S-1, S-2
IB_1A_D1-17_W02
Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wąskich wybranych specjalistycznych zagadnieniach związanych z rozwojem techniki i podstaw naukowych kierunku i specjalności studiów, włącznie z zasadami prowadzenia badań naukowych w tym obszarze.
IB_1A_W20C-3T-S-10, T-S-4, T-S-9M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-17_U01
Student potrafi pozyskać, zgromadzić i opracować informacje z baz danych i literatury na zadany temat związany z opracowaniem inżynierskim zagadnienia, także informacje w języku obcym; potrafi prawidłowo zrozumieć informacje, przetworzyć i wykorzystać je do wykonania opracowania lub projektu inżynierskiego
IB_1A_U01C-1T-S-3, T-S-6, T-S-2, T-S-5M-2S-1
IB_1A_D1-17_U02
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi przygotować i przedstawić szersze opracowanie w języku polskim, a w wersji skróconej także w języku obcym, opracowanie pisemne na zadany temat oraz potrafi przedstawić te zagadnienia w prezentacji ustnej oraz prezentacji z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych; student potrafi zdobyć informacje i poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w ramach zadanego tematu z obszaru wiedzy inżynierskiej;
IB_1A_U05, IB_1A_U08, IB_1A_U04, IB_1A_U06C-2T-S-6, T-S-7, T-S-8M-3S-1, S-2
IB_1A_D1-17_U03
Student jest przygotowany do prowadzenia badań naukowych w obszarze kierunku i studiowanej specjalności. Potrafi, z pomocą opiekuna naukowego, określić podstawowy cel badań , dobrać właściwą metodę i narzędzia, opracować wyniki i napisać sprawozdanie z badań.
IB_1A_U09, IB_1A_U10, IB_1A_U03C-2T-S-3, T-S-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-17_K01
Student podczas zajęć natrafaijąc na duże zasoby wiedzy i informacji w bazach danych i literaturze nabywa kompetencje polegające na krytycznej ocenie poziomu i zasobów własnej wiedzy i umiejętności i w związku z tym odczuwa potrzebę pogłębiania i uaktualniania własnej wiedzy, w szczególności specjalistycznej, włącznie z podstawowymi kompetencjami w zakresie rozszerzania podstaw wiedzy o uzyskiwane wyniki badań naukowych.
IB_1A_K01C-3, C-1T-S-10, T-S-9M-2, M-3S-1
IB_1A_D1-17_K02
Student w efekcie ukończenia seminarium nabędzie przekonania o wlasnej wiedzy i umiejętnościach i roli społecznej jaką ma do spełnienia w przekazywaniu społeczeństwu, m.in. w publikacjach, artykulach, w środkach masowego przekazu - opinii i informacji o wystepujących rodzajach zagrożeń, zwłaszcza nowo poznanych; uzyskawszy umiejętność komunikowania w sposób prosty i zrozumiały - podejmie starania aby informacje wazne dla spoleczeństwa w obszarze bezpieczeństwa przekazywać w sposób powszechnie zrozumiłay i do właściwych adresatów
IB_1A_K06C-3T-S-10, T-S-11, T-S-9M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-17_W01
Student zna źródła pozyskania informacji naukowej, wiedzy inżynierskiej, danych literaturowych, danych liczbowych, statystycznych, danych katalogowych itp. Student zna zasady prowadzenia i podstawowe metody badań naukowych, pisania opracowania naukowego, raportu z badań oraz sprawozdania z wykonania zadania inżynierskiego (projektu). Student zna zasady korzystania z obcych źródeł informacji z zachowaniem prawa autorskiego; zna ogólnie zasady odwoływania sie do źródeł i przywoływania w pracy wykorzystanych źródeł informacji
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_D1-17_W02
Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wąskich wybranych specjalistycznych zagadnieniach związanych z rozwojem techniki i podstaw naukowych kierunku i specjalności studiów, włącznie z zasadami prowadzenia badań naukowych w tym obszarze.
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-17_U01
Student potrafi pozyskać, zgromadzić i opracować informacje z baz danych i literatury na zadany temat związany z opracowaniem inżynierskim zagadnienia, także informacje w języku obcym; potrafi prawidłowo zrozumieć informacje, przetworzyć i wykorzystać je do wykonania opracowania lub projektu inżynierskiego
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów rozwiązania zadanego problemu. Nie potrafi zinterpretować wyników obliczeń lub badań.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny oraz uzasadnić i umotywować wybór.. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
IB_1A_D1-17_U02
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi przygotować i przedstawić szersze opracowanie w języku polskim, a w wersji skróconej także w języku obcym, opracowanie pisemne na zadany temat oraz potrafi przedstawić te zagadnienia w prezentacji ustnej oraz prezentacji z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych; student potrafi zdobyć informacje i poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w ramach zadanego tematu z obszaru wiedzy inżynierskiej;
2,0Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny.
IB_1A_D1-17_U03
Student jest przygotowany do prowadzenia badań naukowych w obszarze kierunku i studiowanej specjalności. Potrafi, z pomocą opiekuna naukowego, określić podstawowy cel badań , dobrać właściwą metodę i narzędzia, opracować wyniki i napisać sprawozdanie z badań.
2,0Student nie jest przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; nie zna i nie potrafi określić i dobrać właściwej metody badań, albo nie potrafi wykonać badań (pomiarów), nie umie opracować zestawienia wyników i przedstawić ich w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań.
3,0Student jest przygotowany w stopniu podstawowym do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna podstawowe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiarów), umie opracować zestawienie wyników i przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań, chociaż może popełniać drobne (nie zasadnicze) błędy w opracowaniu lub interpretacji wyników.
3,5Student jest przygotowany dostatecznie do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna podstawowe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiarów), umie opracować zestawienie wyników i przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań. Nie popełnia podstawowych błędów w doborze metod badań, zbieraniu danych czy opracowaniu wyników badań.
4,0Student jest dobrze przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna różne i właściwe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiary), umie opracować zestawienie wyników i ich analizę, a także potrafi przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań.
4,5Student jest dobrze przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna różne i właściwe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiary), umie opracować zestawienie wyników i ich analizę, a także potrafi przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań. Wykazuje przy tym dużą samodzielność oraz staranności i inwnecję twóczą.
5,0Student jest bardzo dobrze przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego, wykazaując przy tym dużą samodzielność i twórcze podejście do metod i stosowanych rozwiązań; zna różne i właściwe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiary), umie opracować zestawienie wyników i ich analizę wykazując przy tym oryginalność i inwencję twórczą. Potrafi przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań, dobierając przy tym właściwą metodę dla opracowani wyników i ich prezentacji. Wykazuje przy tym samodzielność oraz staranność i inwnecję twóczą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-17_K01
Student podczas zajęć natrafaijąc na duże zasoby wiedzy i informacji w bazach danych i literaturze nabywa kompetencje polegające na krytycznej ocenie poziomu i zasobów własnej wiedzy i umiejętności i w związku z tym odczuwa potrzebę pogłębiania i uaktualniania własnej wiedzy, w szczególności specjalistycznej, włącznie z podstawowymi kompetencjami w zakresie rozszerzania podstaw wiedzy o uzyskiwane wyniki badań naukowych.
2,0Student nie dostrzega braków swej wiedzy i umiejętności, nie orientuje się w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i nie odczuwa wobec tego potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej
3,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się niewielkim stopniu w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa ale nie odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej
3,5Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się w małym stopniu w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna chociaż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, ale nie praktykuje tego
4,0Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna więcej niż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, sporadycznie pogłębia swoją wiedzę
4,5Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna więcej niż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, regularnie pogłębia swoją wiedzę
5,0Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się bardzo dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna wiele możliwości lub sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej, regularnie pogłębia swoją wiedzę
IB_1A_D1-17_K02
Student w efekcie ukończenia seminarium nabędzie przekonania o wlasnej wiedzy i umiejętnościach i roli społecznej jaką ma do spełnienia w przekazywaniu społeczeństwu, m.in. w publikacjach, artykulach, w środkach masowego przekazu - opinii i informacji o wystepujących rodzajach zagrożeń, zwłaszcza nowo poznanych; uzyskawszy umiejętność komunikowania w sposób prosty i zrozumiały - podejmie starania aby informacje wazne dla spoleczeństwa w obszarze bezpieczeństwa przekazywać w sposób powszechnie zrozumiłay i do właściwych adresatów
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń

Literatura podstawowa

  1. Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2013, ISBN: 9788323335399, Seria: ENCHIRIDION
  2. Honczarenko Jerzy, Zygmunt Małgorzata, Poradnik dyplomanta, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, ISBN 83-87423-98-X
  3. Karpowicz Andrzej, Autor - Wydawca. Poradnik prawa autorskiego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-760147-9-1
  4. Kozłowski R., Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa, 2009
  5. Oliver Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Wyd. Literackie, Kraków, 2000, ISBN 83-0802-889-6
  6. Opoka Ewa, Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Wyd. Polit. Śląskiej, Gliwice, 2003, ISBN 83-73351-09-4
  7. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Wyd. Inicjał, Warszawa, 2005, ISBN 69179167
  8. Pułło Andrzej, Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wyd. Lexis Nexis, Warszawa, 2006, ISBN 978-83-733455-7-7
  9. Zaczyński Władysław Piotr, Poradnik autora prac licencjackich, dyplomowych i magisterskich, ŻAK Wyd. Akademickie, Warszawa, 1995, ISBN 83-90310-37-6

Literatura dodatkowa

  1. Kolman Romuald, Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Po-stępu Organizacyjnego Sp. z o.o., Bydgoszcz, 2000, Wyd. III, ISBN: 83-87636-75-4
  2. Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy: poradnik podnoszenia kalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Gdańsk, 2004, ISBN: 83-89073-51-X
  3. Osuchowska Barbara, Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika. Biblioteka PTWK, Wyd. Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, Warszawa, 1988
  4. Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską?, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 1997, ISBN 978-83-730887-2-6
  5. Wójcik Krystyna, Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2002, ISBN 83-7225-142-8
  6. PN-85/N-09126, Sprawozdanie z pracy naukowo-badawczej., PKN, Warszawa, 1985
  7. PN-ISO 690:2012, Informacja i dokumentacja. Wytyczne opracowania przypisów bibliograficznych i powołań na zasoby informacji, PKN, Warszawa, 2012
  8. Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki, Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje., MNiSzW, 25 maj 2004., Warszawa, 2004

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Przedstawienie programu i zasad zaliczenia seminarium dyplomowego. Zapoznanie z zasadami dyplomowania na uczelni, wydziale i kierunku studiów - wymagania formalne Rady Wydzialu, wymagania Regulaminu studiów. Omówienie wymagań formalnych i proceduralnych dyplomowania, w tym: terminarz procesu dyplomowania, uprawnienia studenta, zasady postępowania w razie zdarzeń losowych lub problemów z terminowym ukończeniem pracy dyplomowej.2
T-S-2Sposoby zbierania i gromadzenia informacji do pracy dyplomowej dla ustalenia aktualnego stanu wiedzy w obszarze tematyki pracy dyplomowej; bazy literatury i bazy danych dostępne w Bibliotece Gł. ZUT, Bibliotece Wydziałowej, instytucjach i bibliotekach publicznych. Spsoby przeszukiwania baz danych z pomocą wyszukiwarek, w tym w Internecie.4
T-S-3Normy i wymagania dotyczące pisania opracowań naukowych; zasady korzystania z opracowań i wyników badań innych autorów; zachowanie praw własności cudzych przy korzystaniu z ich dorobku; prawa autorskie do pracy dyplomowej w świetle przepisów ogólnych, ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i Regulaminu studiów2
T-S-4Przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych. Określenie celów naukowych i utylitarnych wyników badań. Sposoby prowadzenia badań naukowych i charakterystyka podstawowych metod badawczych. Badania doświadczalne, pomiary i opracowanie wyników pomiarów i badań. Analiza wyników badań i sposoby formułowania wniosków z badań.4
T-S-5Ogólne zasady i technika pisania opracowania naukowego na przykładzie pracy dyplomowej; Układ treści pracy dyplomowej; plan pracy, spis treści i kolejność rozdziałów; cel i tezy pracy (naukowej, magisterskiej); cel pracy dyplomowej inżynierskiej; język pracy i sposób formułowania treści rozdziałów.2
T-S-6Sposób zamieszczania ilustracji w pracy; ilustracje własne (autorskie) oraz ilustracje z innych źródeł; sposób umieszczania odwołań do źródeł wykorzystanych w pracy; przedstawianie wyników badań i danych liczbowych w formie zestawień tabelarycznych i wykresów; zasady umieszczania i cytowania danych liczbowych i treści z innych prac i innych autorów.2
T-S-7Edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne oraz programy baz danych i sposób ich wykorzystania do edycji tekstu i danych liczbowych w pracy;3
T-S-8Zasady przygotowania i prezentacji wyników pracy dyplomowej w czasie seminarium, z wykorzystaniem prezentacji ustnej i z pomocą urządzeń i programów do opracowania prezentacji wyników badań. Multimedialne pomoce dla prezentacji pracy dyplomowej i zasady ich stosowania.2
T-S-9Prezentacje tematów i wybranych zagadnień (rozdziałów) z prowadzonych badań naukowych lub przygotowywanej pracy dyplomowej, opracowane i referowane przez studentów, wraz z dyskusją panelową w czasie seminarium6
T-S-10Nowe rozwiązania z zakresu inżynierii bezpieczeństwa obiektów i systemów technicznych przygotowane i przedstawiane w formie referatów przez studentów.2
T-S-11Podsumowanie seminarium i zaliczenie1
30

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach30
A-S-2Przygotowanie roboczej wersji planu pracy dyplomowej2
A-S-3Poszukiwanie literatury, przegląd baz danych literatury, zbieranie danych do opracowania rozdziałów pracy i referatu z prezentacją jednego z rozdziałów6
A-S-4Praktyczne ćwiczenie umiejętności tworzenia bazy danych literatury z wykorzystaniem programu bazy danych lub bazy literatury w zakladce w WORD i sporządzenie bazy literatury do pracy dplomowej6
A-S-5Przygotowanie prezentacji multimedialnej jednego z rozdziałow pracy dyplomowej w programie PowerPoint4
A-S-6Cwiczenie praktyczne stosowania edytora WORD do tworzenia automatycznie spisów bibliografii, spisów treści, rysunków i tabel2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-17_W01Student zna źródła pozyskania informacji naukowej, wiedzy inżynierskiej, danych literaturowych, danych liczbowych, statystycznych, danych katalogowych itp. Student zna zasady prowadzenia i podstawowe metody badań naukowych, pisania opracowania naukowego, raportu z badań oraz sprawozdania z wykonania zadania inżynierskiego (projektu). Student zna zasady korzystania z obcych źródeł informacji z zachowaniem prawa autorskiego; zna ogólnie zasady odwoływania sie do źródeł i przywoływania w pracy wykorzystanych źródeł informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W23zna rodzaje komunikacji społecznej, zasady przygotowania skutecznej komunikacji antykryzysowej, zna narzędzia i środki właściwe dla procesu komunikowania
IB_1A_W31zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-2W wyniku ukończenia seminarium student powinien umieć przeprowadzić badania i pomiary, zgodnie z metodą badawczą wskazaną przez opiekuna lub osobę kierującą badaniami, według określonego planu badań, sporządzić pisemny raport z badań, studiów literaturowych, obliczeń lub wykonywanego projektu. W wyniku zaliczenia przedmiotu powinien posiadać umiejętności samodzielnego wykonania pracy dyplomowej (lub podobnego opracowania badań naukowych albo projektu inżynierskiego). Celem jest także wyksztalcenie umiejętności przygotowania opracowań inżynierskich i prezentacji opracowanego tematu z zastosowaniem nowoczesnych techniki medialnych, w tym także w skróconej formie w języku obcym.
C-1Ukształtowanie u studenta umiejętności poszukiwania i znajdowania informacji na zadany temat w bibliotekach, elektronicznych bazach danych, wyszukiwarkach internetowych; nabycie umiejętności opracowania i porządkowania zbiorów danych.
Treści programoweT-S-1Przedstawienie programu i zasad zaliczenia seminarium dyplomowego. Zapoznanie z zasadami dyplomowania na uczelni, wydziale i kierunku studiów - wymagania formalne Rady Wydzialu, wymagania Regulaminu studiów. Omówienie wymagań formalnych i proceduralnych dyplomowania, w tym: terminarz procesu dyplomowania, uprawnienia studenta, zasady postępowania w razie zdarzeń losowych lub problemów z terminowym ukończeniem pracy dyplomowej.
T-S-3Normy i wymagania dotyczące pisania opracowań naukowych; zasady korzystania z opracowań i wyników badań innych autorów; zachowanie praw własności cudzych przy korzystaniu z ich dorobku; prawa autorskie do pracy dyplomowej w świetle przepisów ogólnych, ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i Regulaminu studiów
T-S-6Sposób zamieszczania ilustracji w pracy; ilustracje własne (autorskie) oraz ilustracje z innych źródeł; sposób umieszczania odwołań do źródeł wykorzystanych w pracy; przedstawianie wyników badań i danych liczbowych w formie zestawień tabelarycznych i wykresów; zasady umieszczania i cytowania danych liczbowych i treści z innych prac i innych autorów.
T-S-4Przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych. Określenie celów naukowych i utylitarnych wyników badań. Sposoby prowadzenia badań naukowych i charakterystyka podstawowych metod badawczych. Badania doświadczalne, pomiary i opracowanie wyników pomiarów i badań. Analiza wyników badań i sposoby formułowania wniosków z badań.
T-S-2Sposoby zbierania i gromadzenia informacji do pracy dyplomowej dla ustalenia aktualnego stanu wiedzy w obszarze tematyki pracy dyplomowej; bazy literatury i bazy danych dostępne w Bibliotece Gł. ZUT, Bibliotece Wydziałowej, instytucjach i bibliotekach publicznych. Spsoby przeszukiwania baz danych z pomocą wyszukiwarek, w tym w Internecie.
T-S-5Ogólne zasady i technika pisania opracowania naukowego na przykładzie pracy dyplomowej; Układ treści pracy dyplomowej; plan pracy, spis treści i kolejność rozdziałów; cel i tezy pracy (naukowej, magisterskiej); cel pracy dyplomowej inżynierskiej; język pracy i sposób formułowania treści rozdziałów.
Metody nauczaniaM-2Seminarium z przygotowaniem własnych prezentacji z zastosowaniem programu PowerPoint i pomocy oraz urządzeń audiowizualnych.
M-1Metoda wykladu podawczego i problemowego na wstępnych zajęciach seminaryjnych a następnie seminarium i zajęcia praktyczne na bazach danych komputerowych, z wykorzystaniem wyszukiwarek i katalogów bibliotecznych;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie bieżących postępów studenta i oceny jego osiągnięć dotyczących stopnia opanowania założonych umiejętności jakie powinien uzyskać po zakończeniu seminarium.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie wyniku zaawansowania pracy dyplomowej (wymagane co najmniej 70% pod koniec seminarium) oraz poziomu jakości zaprezentowanej części pracy dyplomowej (rozdzialu pracy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla znalezienia źródeł i pozyskania wymaganej informacji, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-17_W02Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wąskich wybranych specjalistycznych zagadnieniach związanych z rozwojem techniki i podstaw naukowych kierunku i specjalności studiów, włącznie z zasadami prowadzenia badań naukowych w tym obszarze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
Cel przedmiotuC-3Celem tego seminarium jest także pogłębienie wiedzy w wybranych obszarach inżynierii bezpieczeństwa i specjalności studiów: bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych; nauczenie zasad i sposobu prowadzenia dyskusji oraz ogólnych zasad wystąpienia publicznego na temat związany z kierunkiem studiów oraz prezentacji wyników pracy inżyniera, w tym także wyników badań naukowych, w sposób zwięzły i zrozumiały dla przedstawicieli różnych środowisk.
Treści programoweT-S-10Nowe rozwiązania z zakresu inżynierii bezpieczeństwa obiektów i systemów technicznych przygotowane i przedstawiane w formie referatów przez studentów.
T-S-4Przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych. Określenie celów naukowych i utylitarnych wyników badań. Sposoby prowadzenia badań naukowych i charakterystyka podstawowych metod badawczych. Badania doświadczalne, pomiary i opracowanie wyników pomiarów i badań. Analiza wyników badań i sposoby formułowania wniosków z badań.
T-S-9Prezentacje tematów i wybranych zagadnień (rozdziałów) z prowadzonych badań naukowych lub przygotowywanej pracy dyplomowej, opracowane i referowane przez studentów, wraz z dyskusją panelową w czasie seminarium
Metody nauczaniaM-2Seminarium z przygotowaniem własnych prezentacji z zastosowaniem programu PowerPoint i pomocy oraz urządzeń audiowizualnych.
M-3Seminarium z prezentacją przez studentów wyników pracy dyplomowej (minimum jeden rozdział) z przygotowaniem własnej prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie wyniku zaawansowania pracy dyplomowej (wymagane co najmniej 70% pod koniec seminarium) oraz poziomu jakości zaprezentowanej części pracy dyplomowej (rozdzialu pracy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma zaktualizowaną wiedzę z obszaru studiowanej specjalności w wybranych specjalistycznych zagadnieniach wynikających z rozwoju nauki i techniki, w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-17_U01Student potrafi pozyskać, zgromadzić i opracować informacje z baz danych i literatury na zadany temat związany z opracowaniem inżynierskim zagadnienia, także informacje w języku obcym; potrafi prawidłowo zrozumieć informacje, przetworzyć i wykorzystać je do wykonania opracowania lub projektu inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studenta umiejętności poszukiwania i znajdowania informacji na zadany temat w bibliotekach, elektronicznych bazach danych, wyszukiwarkach internetowych; nabycie umiejętności opracowania i porządkowania zbiorów danych.
Treści programoweT-S-3Normy i wymagania dotyczące pisania opracowań naukowych; zasady korzystania z opracowań i wyników badań innych autorów; zachowanie praw własności cudzych przy korzystaniu z ich dorobku; prawa autorskie do pracy dyplomowej w świetle przepisów ogólnych, ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i Regulaminu studiów
T-S-6Sposób zamieszczania ilustracji w pracy; ilustracje własne (autorskie) oraz ilustracje z innych źródeł; sposób umieszczania odwołań do źródeł wykorzystanych w pracy; przedstawianie wyników badań i danych liczbowych w formie zestawień tabelarycznych i wykresów; zasady umieszczania i cytowania danych liczbowych i treści z innych prac i innych autorów.
T-S-2Sposoby zbierania i gromadzenia informacji do pracy dyplomowej dla ustalenia aktualnego stanu wiedzy w obszarze tematyki pracy dyplomowej; bazy literatury i bazy danych dostępne w Bibliotece Gł. ZUT, Bibliotece Wydziałowej, instytucjach i bibliotekach publicznych. Spsoby przeszukiwania baz danych z pomocą wyszukiwarek, w tym w Internecie.
T-S-5Ogólne zasady i technika pisania opracowania naukowego na przykładzie pracy dyplomowej; Układ treści pracy dyplomowej; plan pracy, spis treści i kolejność rozdziałów; cel i tezy pracy (naukowej, magisterskiej); cel pracy dyplomowej inżynierskiej; język pracy i sposób formułowania treści rozdziałów.
Metody nauczaniaM-2Seminarium z przygotowaniem własnych prezentacji z zastosowaniem programu PowerPoint i pomocy oraz urządzeń audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie bieżących postępów studenta i oceny jego osiągnięć dotyczących stopnia opanowania założonych umiejętności jakie powinien uzyskać po zakończeniu seminarium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów rozwiązania zadanego problemu. Nie potrafi zinterpretować wyników obliczeń lub badań.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny oraz uzasadnić i umotywować wybór.. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub badań np. dla oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-17_U02Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi przygotować i przedstawić szersze opracowanie w języku polskim, a w wersji skróconej także w języku obcym, opracowanie pisemne na zadany temat oraz potrafi przedstawić te zagadnienia w prezentacji ustnej oraz prezentacji z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych; student potrafi zdobyć informacje i poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w ramach zadanego tematu z obszaru wiedzy inżynierskiej;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych rodzajów zagrożeń i metod zabezpieczeń
Cel przedmiotuC-2W wyniku ukończenia seminarium student powinien umieć przeprowadzić badania i pomiary, zgodnie z metodą badawczą wskazaną przez opiekuna lub osobę kierującą badaniami, według określonego planu badań, sporządzić pisemny raport z badań, studiów literaturowych, obliczeń lub wykonywanego projektu. W wyniku zaliczenia przedmiotu powinien posiadać umiejętności samodzielnego wykonania pracy dyplomowej (lub podobnego opracowania badań naukowych albo projektu inżynierskiego). Celem jest także wyksztalcenie umiejętności przygotowania opracowań inżynierskich i prezentacji opracowanego tematu z zastosowaniem nowoczesnych techniki medialnych, w tym także w skróconej formie w języku obcym.
Treści programoweT-S-6Sposób zamieszczania ilustracji w pracy; ilustracje własne (autorskie) oraz ilustracje z innych źródeł; sposób umieszczania odwołań do źródeł wykorzystanych w pracy; przedstawianie wyników badań i danych liczbowych w formie zestawień tabelarycznych i wykresów; zasady umieszczania i cytowania danych liczbowych i treści z innych prac i innych autorów.
T-S-7Edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne oraz programy baz danych i sposób ich wykorzystania do edycji tekstu i danych liczbowych w pracy;
T-S-8Zasady przygotowania i prezentacji wyników pracy dyplomowej w czasie seminarium, z wykorzystaniem prezentacji ustnej i z pomocą urządzeń i programów do opracowania prezentacji wyników badań. Multimedialne pomoce dla prezentacji pracy dyplomowej i zasady ich stosowania.
Metody nauczaniaM-3Seminarium z prezentacją przez studentów wyników pracy dyplomowej (minimum jeden rozdział) z przygotowaniem własnej prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie bieżących postępów studenta i oceny jego osiągnięć dotyczących stopnia opanowania założonych umiejętności jakie powinien uzyskać po zakończeniu seminarium.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie wyniku zaawansowania pracy dyplomowej (wymagane co najmniej 70% pod koniec seminarium) oraz poziomu jakości zaprezentowanej części pracy dyplomowej (rozdzialu pracy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-17_U03Student jest przygotowany do prowadzenia badań naukowych w obszarze kierunku i studiowanej specjalności. Potrafi, z pomocą opiekuna naukowego, określić podstawowy cel badań , dobrać właściwą metodę i narzędzia, opracować wyniki i napisać sprawozdanie z badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Cel przedmiotuC-2W wyniku ukończenia seminarium student powinien umieć przeprowadzić badania i pomiary, zgodnie z metodą badawczą wskazaną przez opiekuna lub osobę kierującą badaniami, według określonego planu badań, sporządzić pisemny raport z badań, studiów literaturowych, obliczeń lub wykonywanego projektu. W wyniku zaliczenia przedmiotu powinien posiadać umiejętności samodzielnego wykonania pracy dyplomowej (lub podobnego opracowania badań naukowych albo projektu inżynierskiego). Celem jest także wyksztalcenie umiejętności przygotowania opracowań inżynierskich i prezentacji opracowanego tematu z zastosowaniem nowoczesnych techniki medialnych, w tym także w skróconej formie w języku obcym.
Treści programoweT-S-3Normy i wymagania dotyczące pisania opracowań naukowych; zasady korzystania z opracowań i wyników badań innych autorów; zachowanie praw własności cudzych przy korzystaniu z ich dorobku; prawa autorskie do pracy dyplomowej w świetle przepisów ogólnych, ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i Regulaminu studiów
T-S-4Przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych. Określenie celów naukowych i utylitarnych wyników badań. Sposoby prowadzenia badań naukowych i charakterystyka podstawowych metod badawczych. Badania doświadczalne, pomiary i opracowanie wyników pomiarów i badań. Analiza wyników badań i sposoby formułowania wniosków z badań.
Metody nauczaniaM-3Seminarium z prezentacją przez studentów wyników pracy dyplomowej (minimum jeden rozdział) z przygotowaniem własnej prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie wyniku zaawansowania pracy dyplomowej (wymagane co najmniej 70% pod koniec seminarium) oraz poziomu jakości zaprezentowanej części pracy dyplomowej (rozdzialu pracy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; nie zna i nie potrafi określić i dobrać właściwej metody badań, albo nie potrafi wykonać badań (pomiarów), nie umie opracować zestawienia wyników i przedstawić ich w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań.
3,0Student jest przygotowany w stopniu podstawowym do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna podstawowe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiarów), umie opracować zestawienie wyników i przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań, chociaż może popełniać drobne (nie zasadnicze) błędy w opracowaniu lub interpretacji wyników.
3,5Student jest przygotowany dostatecznie do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna podstawowe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiarów), umie opracować zestawienie wyników i przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań. Nie popełnia podstawowych błędów w doborze metod badań, zbieraniu danych czy opracowaniu wyników badań.
4,0Student jest dobrze przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna różne i właściwe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiary), umie opracować zestawienie wyników i ich analizę, a także potrafi przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań.
4,5Student jest dobrze przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego; zna różne i właściwe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiary), umie opracować zestawienie wyników i ich analizę, a także potrafi przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań. Wykazuje przy tym dużą samodzielność oraz staranności i inwnecję twóczą.
5,0Student jest bardzo dobrze przygotowany do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego, wykazaując przy tym dużą samodzielność i twórcze podejście do metod i stosowanych rozwiązań; zna różne i właściwe metody badawcze i potrafi określić i dobrać właściwą metodę badań, wykonać badania (pomiary), umie opracować zestawienie wyników i ich analizę wykazując przy tym oryginalność i inwencję twórczą. Potrafi przedstawić je w sposób prawidłowy i zrozumiały dla innych uczestników badań, dobierając przy tym właściwą metodę dla opracowani wyników i ich prezentacji. Wykazuje przy tym samodzielność oraz staranność i inwnecję twóczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-17_K01Student podczas zajęć natrafaijąc na duże zasoby wiedzy i informacji w bazach danych i literaturze nabywa kompetencje polegające na krytycznej ocenie poziomu i zasobów własnej wiedzy i umiejętności i w związku z tym odczuwa potrzebę pogłębiania i uaktualniania własnej wiedzy, w szczególności specjalistycznej, włącznie z podstawowymi kompetencjami w zakresie rozszerzania podstaw wiedzy o uzyskiwane wyniki badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-3Celem tego seminarium jest także pogłębienie wiedzy w wybranych obszarach inżynierii bezpieczeństwa i specjalności studiów: bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych; nauczenie zasad i sposobu prowadzenia dyskusji oraz ogólnych zasad wystąpienia publicznego na temat związany z kierunkiem studiów oraz prezentacji wyników pracy inżyniera, w tym także wyników badań naukowych, w sposób zwięzły i zrozumiały dla przedstawicieli różnych środowisk.
C-1Ukształtowanie u studenta umiejętności poszukiwania i znajdowania informacji na zadany temat w bibliotekach, elektronicznych bazach danych, wyszukiwarkach internetowych; nabycie umiejętności opracowania i porządkowania zbiorów danych.
Treści programoweT-S-10Nowe rozwiązania z zakresu inżynierii bezpieczeństwa obiektów i systemów technicznych przygotowane i przedstawiane w formie referatów przez studentów.
T-S-9Prezentacje tematów i wybranych zagadnień (rozdziałów) z prowadzonych badań naukowych lub przygotowywanej pracy dyplomowej, opracowane i referowane przez studentów, wraz z dyskusją panelową w czasie seminarium
Metody nauczaniaM-2Seminarium z przygotowaniem własnych prezentacji z zastosowaniem programu PowerPoint i pomocy oraz urządzeń audiowizualnych.
M-3Seminarium z prezentacją przez studentów wyników pracy dyplomowej (minimum jeden rozdział) z przygotowaniem własnej prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie bieżących postępów studenta i oceny jego osiągnięć dotyczących stopnia opanowania założonych umiejętności jakie powinien uzyskać po zakończeniu seminarium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega braków swej wiedzy i umiejętności, nie orientuje się w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i nie odczuwa wobec tego potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej
3,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się niewielkim stopniu w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa ale nie odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej
3,5Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się w małym stopniu w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna chociaż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, ale nie praktykuje tego
4,0Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna więcej niż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, sporadycznie pogłębia swoją wiedzę
4,5Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna więcej niż jedną możliwość lub sposób pogłębiania wiedzy zawodowej, regularnie pogłębia swoją wiedzę
5,0Student zna braki w swej wiedzy i umiejętnościach, orientuje się bardzo dobrze w rozwoju nauki i wiedzy z obszaru inżynierii bezpieczeństwa i odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna wiele możliwości lub sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej, regularnie pogłębia swoją wiedzę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-17_K02Student w efekcie ukończenia seminarium nabędzie przekonania o wlasnej wiedzy i umiejętnościach i roli społecznej jaką ma do spełnienia w przekazywaniu społeczeństwu, m.in. w publikacjach, artykulach, w środkach masowego przekazu - opinii i informacji o wystepujących rodzajach zagrożeń, zwłaszcza nowo poznanych; uzyskawszy umiejętność komunikowania w sposób prosty i zrozumiały - podejmie starania aby informacje wazne dla spoleczeństwa w obszarze bezpieczeństwa przekazywać w sposób powszechnie zrozumiłay i do właściwych adresatów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu — m.in. poprzez środki masowego przekazu — informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii bezpieczeństwa i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Celem tego seminarium jest także pogłębienie wiedzy w wybranych obszarach inżynierii bezpieczeństwa i specjalności studiów: bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych; nauczenie zasad i sposobu prowadzenia dyskusji oraz ogólnych zasad wystąpienia publicznego na temat związany z kierunkiem studiów oraz prezentacji wyników pracy inżyniera, w tym także wyników badań naukowych, w sposób zwięzły i zrozumiały dla przedstawicieli różnych środowisk.
Treści programoweT-S-10Nowe rozwiązania z zakresu inżynierii bezpieczeństwa obiektów i systemów technicznych przygotowane i przedstawiane w formie referatów przez studentów.
T-S-11Podsumowanie seminarium i zaliczenie
T-S-9Prezentacje tematów i wybranych zagadnień (rozdziałów) z prowadzonych badań naukowych lub przygotowywanej pracy dyplomowej, opracowane i referowane przez studentów, wraz z dyskusją panelową w czasie seminarium
Metody nauczaniaM-2Seminarium z przygotowaniem własnych prezentacji z zastosowaniem programu PowerPoint i pomocy oraz urządzeń audiowizualnych.
M-3Seminarium z prezentacją przez studentów wyników pracy dyplomowej (minimum jeden rozdział) z przygotowaniem własnej prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie bieżących postępów studenta i oceny jego osiągnięć dotyczących stopnia opanowania założonych umiejętności jakie powinien uzyskać po zakończeniu seminarium.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie wyniku zaawansowania pracy dyplomowej (wymagane co najmniej 70% pod koniec seminarium) oraz poziomu jakości zaprezentowanej części pracy dyplomowej (rozdzialu pracy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w modelowanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń